Geplaatst: 25 mei 201411 j Hallo Ik heb een vraagje, We hebben op ons kleine lapje grond een paar rode kolen neergezet. 1 is er al snel geheel opgevreten door onze slijmerige vrienden De overige drie groeien wel maar hebben geen neiging tot het vormen van een traditionele kool. Het lijkt wel of ze alleen maar de hoogte in groeien. Zie foto.Is dat normaal in het begin?
Geplaatst: 25 mei 201411 j Kool, gelijk welke, heeft een goed bemeste grond nodig.Uw rode kool moet eerst nog een heel stuk groeien voor ze een kool zal vormen.Buitenbladeren van 40 à 50 cm zijn normaal om een grote goed vaste kool te verkrijgen.Voeding geven dus, bvb netelgier. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 25 mei 201411 j Rode kolen hebben bij mij ook altijd een langere steel en dan pas een kool. Spits-, bloem-, en witte kool blijven lager. Over bemesten weet ik niets, ik geef ze nooit wat en oogst grote kolen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 25 mei 201411 j Nee, dorre droge zandgrond. Maar wel stikstofrijk (zeggen de brandnetels) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 25 mei 201411 j Stikstof is belangrijk voor alle teelten toch????En nu laat ik het woord aan de experten. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 26 mei 201411 j Hallo Bazerie, Deze rode kolen zien er volkomen normaal en prima uit. Het duurt altijd even voordat de kool wordt gevormd. Rode kool verlangt inderdaad veel bemesting, stikstof in het bijzonder. Hier worden ze altijd goed bemest met een mix van koe en kippenmestkorrels (en bloedmeel).
Geplaatst: 28 mei 201411 j Auteur Oke Bedankt voor de antwoorden. Ik zal vanavond wat bijmesten met koemestkorrels. Dan gaat het vast goedkomen. Overigens na de regen van eergisteren en gisteren lijkt alles opeens de grond uit te schieten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.