Jump to content

Kruiden blad wit/geelachtige vlekken

phdelodder

Recommended Posts

Beste,

Ik heb vorig jaar een huis gekocht met een serre. Deze lente ben ik begonnen met kruiden in potten in de serre te kweken. De is voor mij een volledig nieuwe ervaring!

Maar de kruiden (Rozemarijn, basilicum, tijm, salie) krijg alle maal witte of geelachtige vlekken, bij salie vallen die meestal af. Ik heb pot grond van dcm gekocht voor groenten en kruiden.

Wat kan ik doen om die vlekken te vermijden? De potten zijn minimaal 15 cm hoog en 10 cm in diameter. Probeer beperkt water te geven alleen als de grond zeer droog is!

Mvg,

Ph. Delodder

De Salie en de Rozemarijn zien er niet best uit nee. Met de Basilicum is niet veel mis.

De Basilicum houdt ook wel van de conditie zoals je schetst, die je ze biedt. De Basilicum wel. Niet te veel volle zon denk ik in jouw serre ? ( half dagje ? ); lekker warm en wat vochtig in de lucht ( serre )

Dat is prima.

Se Salie, Tijm en Rozemarijn houden helemaal niet van de condities zoals wél voor de Basilicum. Die wille volle zon, in de wind, diep kunnen wortelen, kunnen niet uitdrogen en dan weer te nat staan in te kleine potjes.

Kortom: daarvoor de condities aanpassen, dan gaat het ze een stuk beter. ( naar buiten dus en grotere potten )

Bedankt voor het antwoord. In de serre is er ongeveer 3/4 van de dag zon. Ik heb vooral begrepen. Meer verluchten en grotere bak zelf maken waar de kruiden worden in geplaatst.

Ga een bak maken van 100cm op 50 cm en 30 cm diep voor salie, tijm, rozemarijn. De basilicum eventueel apart plaatsen.