Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op de Purple Calabash (vleestomaat) zit volgens mij een dief, maar als de dief een dief is dan mis ik een stam...

Is de dief de stam en lijkt ie alleen maar op een dief of...?

image36131401219771.jpg

Geplaatst:

Ja zo heb ik er ook 1 staan.

Ik heb hem voor nu maar gelaten en zie wel als de plant doorgroeit hoe of wat

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:

Inderdaad; is soms ook wat lastig te herkennen gelijk. Bij twijfel inderdaad beter even laten gaan.

Maar hier lijkt de rechter mij geen dief, omdat links de bloemtros aftakking zal zijn ? Dan gaat de stam dus rechts door omhoog. De struik eindigt eigenlijk nooit in een bloemtak, wat zou maken dat je rechts tot dief zou moeten zien ( kan je me volgen ? )

Gewoon even aankijken hoor.

Geplaatst:

Ik vind die bloem er ook wel wat vreemd uitzien... is er misschien sprake van fasciatie waardoor de plant dus wat raar groeit?

Zou in dit geval de dief ook laten staan en verder als hoofdstam behandelen.

Geplaatst:

Ik kan je volgen, Bit.

Wat vind je precies raar aan de bloem, Erny? En wat is fasciatie precies?

De ander Calabash heeft dezelfde bloem in ieder geval.

Geplaatst:

Ik noem het een dief, maar dan alleen omdat hij groeit uit een bladoksel. Bij gebrek aan een betere benaming noem ik het geheel een plant die zichzelf heeft getopt en op een dief verder moet groeien. Deze 'dief' wordt dan de nieuwe stam, bij gebrek aan een echte. Als dit klopt hoef je niets te doen.

Vorig jaar had ik verschillende rassen, waarvan enkele dit deden. Deze heb ik toen op de enige mogelijkheid, de 'dief', laten verder groeien. Ik weet eigenlijk niet of deze 'fout' alleen aan het ras ligt of ook de omstandigheden. Mijn favoriete ras (trostomaat vitador f1) heeft dit nog nooit gedaan.

Jij krijgt zo te zien ook een leuk gedrocht. Die term heb ik van Diana's mooie moestuin, voor die idioot grote bloem waar een grote en vreemd gevormde tomaat uit zal komen. Dat heb ik ook bij een vleestomaat gehad, maar nog nooit bij de trostomaat. Het 'gedrocht' werd ruim 2 keer groter dan de rest. Best leuk!

Ik vermoed dat men bij het veredelen van rassen voor professionele teelt ook gelet heeft op dit soort onregelmatigheden. Het kan bij ons geen kwaad, maar met duizenden planten en een uniform product wil men denk ik geen discussie over missende stammen en gedrochten die niet in het bakje passen.

Geplaatst:

Dit soort bloemen heb ik ook op een aantal soorten vleestomaten. Bijvoorbeeld op de "chocolate stripes" welke een heerlijke tomaat is, vooral voor soep te maken vond ik m lekker.

Sommige heirloom soorten(die term moet je misschien ff googlen) zijn ook bij mij niet altijd even duidelijk in hun top/dief. Zolang ik niet zie dat er duidelijk 2 groeitoppen zijn, wacht ik af en laat de vermeende dief gewoon zitten. Ik heb nl een keer dat niet gedaan en die plant ging toen ook geen nieuwe top of dief aanmaken en bleef maar 2 trossen hoog.(in de kas)

Geplaatst:

Weekje later en het lijkt toch geen dief geweest te zijn, zie ook de foto. Die grote bloem zit er ook nog steeds aan. Blijf benieuwd of er een vrucht aan gaat komen en zo ja, hoe groot die wordt.

image25901401634797.jpg

Geplaatst:
... ... Sommige heirloom soorten(die term moet je misschien ff googlen) zijn ook bij mij niet altijd even duidelijk in hun top/dief. Zolang ik niet zie dat er duidelijk 2 groeitoppen zijn, wacht ik af en laat de vermeende dief gewoon zitten. Ik heb nl een keer dat niet gedaan en die plant ging toen ook geen nieuwe top of dief aanmaken en bleef maar 2 trossen hoog.(in de kas)

Nou mij is het dus ook overkomen, en wel ten tijde dat dit draadje liep. Ik was aan het dieven en dacht bij de rose de bern in de kas, dit is wel een erg dikke dief en ik had hem er al af. Te laat. Deze zal dus slechts twee bloemtrossen gaan geven. Echt jammer want het is de mooiste, dikste plant die ik heb.

Ik leg me er maar bij neer dat hij ws ook als eerste rijpe vruchten zal gaan geven en dat hij al gauw geruimd kan worden om plaats = licht te maken voor de andere planten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...