Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

dit heet fasciatie, er zijn meer groeipuntjes ontstaan op de aardbei die elk uitgroeien tot zo'n uitwas

oorzaak is niet bekend en je kunt er niets tegen doen, en lekker opeten

(maar er zijn onderzoekers die denken dat het te maken heeft met gebruik van/in de grond aanwezig zijn van bepaalde bestrijdingsmiddelen; of ook wel als gevolg van de activiteit van bepaalde bacteriën)

Geplaatst:

Lijkt mij inderdaad ook gewoon door slechte bevruchting te zijn.

Misvormde aardbei door een bijtje die zijn werk niet keurig gedaan heeft.

Geplaatst:

wat zou "slechte bevruchting" dan inhouden? Er komt wel, of er komt geen stuifmeel op een stampertje. Er komt niet half stuifmeel op een stampertje. En of het stuifmeel scheef op het stampertje komt lijkt mij ook niet uit te maken. Nee, ik heb er geen verstand van, maar die verklaring lijkt mij gewoon belachelijk. Bij mensen en dieren is er toch ook niet zoiets als 'slechte bevruchting'? Je schiet raak of je schiet niet raak. Wat er vervolgens fout kan gaan is het delen van de cellen en allerlei zut op DNA gebied, maar dat heeft verder weinig (lees: niks) met de bevruchting zelf te maken.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:
wat zou "slechte bevruchting" dan inhouden? Er komt wel, of er komt geen stuifmeel op een stampertje. Er komt niet half stuifmeel op een stampertje. En of het stuifmeel scheef op het stampertje komt lijkt mij ook niet uit te maken. Nee, ik heb er geen verstand van, maar die verklaring lijkt mij gewoon belachelijk. Bij mensen en dieren is er toch ook niet zoiets als 'slechte bevruchting'? Je schiet raak of je schiet niet raak. Wat er vervolgens fout kan gaan is het delen van de cellen en allerlei zut op DNA gebied, maar dat heeft verder weinig (lees: niks) met de bevruchting zelf te maken.

Slechte bevruchting of gewoonweg géén bevruchting lijkt me.

Hier ook een paar misvormde aardbeien. Toevallig of niet, ze waren allemaal op een bepaalde plaats (van verschillende planten ook). Net op die plaats zaten de bloemen redelijk 'laag', waardoor er amper/weinig bijen aan konden. Dat lijkt mij juist net géén belachelijke verklaring. Een paar zijn wel bevrucht door een bij, maar misschien te weinig, met te weinig stuifmeel. Of misschien zijn er een paar totaal niet bevrucht.

Dit is gewoon hetzelfde als bij de mensen. Hoe verklaar je anders minder validen, mensen met geboren afwijkingen (bv. downsyndroom), enz.

Daar hebben de mannen toch ook raak geschoten?

Ik kan er ook volledig naast zitten natuurlijk, zo'n bioloog ben ik niet, maar ik zou niet weten waarom het een belachelijke verklaring zou zijn.

Geplaatst:

dat is inderdaad precies als bij mensen! Down syndroom etc. verklaar ik door wat ik al zei in mn vorige post... dat er iets mis gaat met celdeling en DNA en stuff. Heeft dus niks met de bevruchting zelf te maken. Te weinig stuifmeel kan denk ik net zo min als te weinig sperma

Maar volgens mij bedoelen we eigenlijk hetzelfde. Jij noemt het alleen bevruchting, ik zou het meer de rijping (of de zwangerschap dus ) noemen denk ik.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Mensen en aardbeien. Ze worden beide rood in de zon. Maar verder?

Voor elke te bevruchten eicel is er een zaadcel nodig. Bij de mens is eentje in theorie genoeg.

Bij een aardbei zijn er veel eicellen. Een aardbei krijgt immers veel pitjes (bevruchte eicellen, zaden dus).

Bij een slechte bevruchting worden lang niet alle eicellen bevrucht door stuifmeel. Gevolg: de aardbei (schijnvrucht) raakt misvormd / slecht ontwikkeld. Dat ziet er echt anders uit dan de vreemde aardbei van de topic starter: RobO heeft daarop het antwoord al gegeven.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

joh!

Nou dat toont wel weer hoe ver ik er naast kon zitten met mn boeren'verstand'

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...