Ga naar inhoud

Doperwten, maken die na plukken weer nieuwe bloemen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo allemaal!

ik heb vandaag mijn doperwtjes geoogst. ( kelvedon wonder) Maar kan ik de planten nu laten staan en maken ze dan nieuwe bloemen en bonen zoals de prinsessen boom? Of zijn de planten op en moet ik nieuwe zaaien?

Geplaatst:

Die groeien en bloeien naar mijn idee gewoon verder Ik heb al 3 keer een handje peultjes geplukt en daar komen ook steeds nieuwe aan en dat is dezelfde familie

Geplaatst:

ow ja dat klopt wel onderaan ziet de plant er niet zo mooi uit. Ach hij is nog lang niet bij de bovenkant van de stok. Dus hij kan nog even doorgroeien

Geplaatst:

Vroeg me hetzelfde af. Heb lekker maaltje sugar snaps geoogst. Heerlijk! Maar wat nu? Uitgebloeide bloemetjes weghalen? Planten zien er ook bij mij aan de onderkant niet mooi uit.

Kan ik ze ook nog opnieuw zaaien of is dat echt te laat?

Geplaatst:

Ja, dat is ook zo.

Maar ik vermoed dat datgene wat jij voor een uitgebloeid bloemetje aanziet, de overgang is van een bloeiend bloemetje, waaruit nu een peultje gaat ontstaan...?

Als je peultjes oogst, is het bloemetje al zo ver verdord dat je er nog maar weinig van terugziet, en je plukt dat ook mee eraf. Tenminste, ik knip de peultjes altijd bij het steeltje eraf en dan zit het bloempje (of wat er van over is) dus vast aan het peultje, en niet meer aan de plant.

• 1 year later...
Geplaatst:

Inhakend op dit topic: Mijn doperwten peultjes (ook kelvedon wonder) zijn al lekker dik, maar hoe weet ik wanneer ik ze kan oogsten? Laten ze dan makkelijk los? Of is het gewoon op goed geluk dikke peulen plukken? Zijn al zo dik als een vinger, maar nog geen gedefinieerde erwten te zien aan de buitenkant, of hoeft dat niet?

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

Mijn doperwten heb ik gister al boven de grond afgeknipt. Geen bloemen meer (ook geen uitgebloeide), wel nog wat kleinere peultjes ertussen maar al met al hebben we er al een paar keer van gegeten en gister nog een aardige hoeveelheid.

Je plukt morgen een peul, je maakt hem open en je douwt een erwt in je mond, en dan weet je alles. Ik had niet heel veel (zeg maar veel te weinig!) staan, maar we hebben er wel lekker van gegeten, alles rauw trouwens, of heel even door andere verwarmde dingen zoals gekookte peentjes geroerd. Koken van die verse erwtjes vond ik echt zonde en nergens voor nodig.

Ik vond vandaag nog een onderontwikkeld plantje dat ik over het hoofd had gezien bij het ruimen, met twee dikke peulen en grote erwten erin, en die heeft dochterlief die op bezoek was gewoon zo uit het vuistje op staan smikkelen.

(Je ziet trouwens ook wel aan dat formaat erwt of hij 'rijp' is, maar die kleintjes zijn net zo lekker.)

Geplaatst:

Ik probeer het hele verhaal even samen te zetten en daarmee allerlei kleine vragen tussendoor te beantwoorden.

Bloemen worden peulen en bij erwten komen daar de erwten in. Zonder bloempjes niets (meer).

Peulen, erwten en mangetouts (en sugarsnaps dat soms een ander woord is voor mangetouts, soms voor zoete peulen) is allemaal hetzelfde gewasje, maar op iets andere kenmerken geselecteerd.

- Bij "peulen" is het dunne vlies waarin de zaden nog niet ontwikkeld zijn het lekkerst. (De "erwten" die ontstaan als je ze niet jong plukt, zijn niet zo lekker meer....droog en niet zo zoet)

- Bij "erwten" gaat het er juist om dat er dikke en zoete zaden in de peulen groeien. Die dop je, de zaden haal je er uit om op te eten en de peul eromheen is dan al stug en draderig, die wordt weggegooid.

- Bij een "mangetout" kun je peul (die is wat dikker) met erwtjes er in zich laten ontwikkelen en die blijven samen vrij lang mals en kun je dus samen opeten.

Hoger groeiende soorten blijven doorgroeien en bovenaan bloemen en dus peulen/erwten/mangetouts maken als je plukt. De plant wil zich voortplanten door zaden te maken...plukken = zaden wegnemen en dus de planten aanzetten om nog wat verder te bloeien. Als je niet plukt, stopt de plant met bloeien en steekt energie in het rijpen van zaden. Bij lage soorten stopt de bloei sneller...het zit in de genen van de plant dat ie niet groot kan worden. Rond juli stoppen ze allemaal met bloeien en gaat de 1-jarige plant de zaden die er nog zijn laten afrijpen en dan geleidelijk afsterven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Als de peulen dik zijn zijn kun je ze plukken. meestal worden zo ook iets ruwer aan de buitenkant. Het beste is gewoon 1 openmaken en kijken of ze groot genoeg zijn.

Mijn erwten zijn dit jaar niet geweldig, helaas. volgend jaar toch weer een ander soort. Vorig jaar had ik Senator, die deed het toen erg goed.

Volgens mij is het wel laat om nog nieuwe erwten te zaaien, aangezien ze niet zo van warm weer houden en dan relatief snel gaan bloeien en weinig opbrengst geven.

Geplaatst:

Ik heb nog wel lage peulen gezaaid, volgens mijn buurman kan dat nog. Heeft hij blijkbaar vorig jaar ook gedaan en daardoor zijn oogst verlengt. Ach kan geen kwaad dus gewoon proberen?

Geplaatst:

mijn ervaring is dat de erwtenplant door blijft groeien en bloeien. Maar op een goed moment is het wel afgelopen. Je merkt het vanzelf.

Mijn erwtenplanten bloeien nog en ik kan al zeker een week lang oogsten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...