Jump to content

Vlekken op bladeren tomaat, kailan en aardbei

Recommended Posts

Ik heb vandaag een aantal bladeren verwijderd bij de tomaat, Kailan en aardbei. Weten jullie wat er met deze drie gewassen aan de hand is? Mbt de tomaat, dit waren wel de oudste blaadjes onderaan de tomaat.

Deze onderste drie foto's betreffen de tomaat

foto-534831402314244.JPGfoto-257501402314231.JPGfoto-150181402314210.JPG

Nu de kailan

foto-350241402314289.JPG

En hier van de aardbei:

foto-447941402314316.JPG

Hoor het graag!

Tja. Hier dus geen expert in bladziektes, al herkent elke ervaren tuinier wel es het een of ander, maar is ook elke ervaren tuinier niet zo snel bang voor de vreselijkste dingen die het meestal niet zijn.

Ik zou denken dat de aardappel/tomaten bladeren gewoon beschadigd zijn tijdens de harde wind / regen en koude van 2 weken terug. Bij mij is dat in ieder geval aan de hand wel. Ziet er ook ongeveer zo uit. Ik haal dat blad of die bladdelen dan wel weg. Niet dat je gelijk enge ziektes hebt, maar die bladdelen werken toch niks meer mee voor de groei van de plant of vrucht, dus het kan maar beter weg wezen, vóór er wél schimmels en ziektes gaan optreden.

Droogte kan, plotselinge temperatuurschock kan een oorzaak zijn ( van kas naar buiten ? ) Plotselinge hitte ? ( van beschrmde omgeving opeens in de volle hete zon ?

Bij planten uit de Solanum-familie probeer ik in ieder geval schone planten te houden, maar wees daar ook weer niet panisch in.

Ze krijgen toch voldoende vocht van je en voldoende bemesting ? ( zie die topics )

Bij de aardbeien is het zaak dat dit soort blad ook weg gaat. Vooral dit soort ouder blad én vocht geeft schimmels en gedoe. De planten niet erg opeen poten is handig om planten snel na regen te laten drogen.

Dit blad pluk ik weg. Zorg verder voor een bemesting die een beetje optimaal is en planten die kunnen opdrogen , nooit té nat staan en nooit té droog. ( hahaha : leuke hobby he ? moestuinieren )

Toch hoef je je echt geen grote zorgen te maken hoor. Gewoon lekker aan de slag.

Bit, dank wederom voor je uitgebreide antwoord en meedenken. Goed om te horen dat er waarschijnlijk niets ernstigs aan de hand is. Zeker met de tomaat...ik dacht..het zal toch wel niet zo zijn dat ik de aardappelziekte heb. Ik heb zoveel regen gehad, en deze mini tomaatjes staan onbeschut.

Zal idd alle blaadjes die er raar uitzien verwijderen. Het eerste jaar valt veel te leren.....