Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

ik ben nog maar een paar maand bezig met mijn moestuintje doch heb ik volgende probleem.

Enorm veel mieren in mijn moestuin + volgend probleem met mijn aardbeien. Weet er iemand raad?

175721402408679.jpg

Bedankt.

Geplaatst:

b.v. cola vernevelen tegen de luis.

Edit : of lieveheerstbeestjeslarven zoeken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Die mieren melken de luis en heb je minder last van als de luis weg is(voor/tegen de mieren kan je een lokdoosje plaatsen of heet water met afwasmiddelgebruiken(werkt tijdelijk.)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Misschien off topic maar even een vraag aan stan. Vind jij Cola het beste goedje regen luis?

Ik maak een mengsel van spiritus, groene zeep, kaneel, geperst knoflook en kaneel met gekookt water en hup de blender is.dit helpt direct ik ga dan een dag of 6 door tot ik echt niks meer zie maar een week verder ben ik weer bij af .

Geplaatst:

@Nasuada, "Het beste ?" het doet wat het moet doen en ook moet je (soms) wel herhalen(Je raakt ze niet altijd en ze laten zichzelf ook nog wel eens vallen). Gebruik wel het liefst met suiker dat plakt net iets beter. Het geeft geen schade aan je plant(blad blijft mooi) en je hoeft ook niet te gaan spoelen(het kan gewoon blijven zitten). Dus doeltreffend en eigenlijk buiten dat het plakt geen nadeel gevonden.

Geplaatst:

Maar er zit ook wel zeker één groot nadeel aan het gebruik van cola ( naast het heit dat je plant er plakkerig van wordt en zijn directe omgeving ook ( kas bv ))

Doordat de plant plakkerig wordt, wordt hij ook bevattelijker voor schimmels. Ik heb dat inmiddels ruim bemerkt bij mijn rozen waar ik eigenlijk nooit spuit tegen luizen, maar dit vroege voorjaar dat toch eens gedaan heb ( met cola ). De struik was 2 dagen later nog plakkerig en nu, maanden later, is de stuik half bladloos van de schimmels: roet, sterreroetdauw. Eigenlijk alleen die takken die ik toen bespoten heb.

De zoetstof die de luizen produceren kunnen dit overigens óók veroorzaken, maar met de cola voeg je nog eens een lading toe.

Geplaatst:

Op rozen en andere heesters kan je ook droog zand(licht stralen/strooien) gebruiken om de luis van je plant te krijgen. Dat werkt niet bij b.v. pepers, sla en kruiden e.d. daar het blad dan stuk gaat(te zachte bladeren).

Geplaatst:

Ik blaas ze meestal gewoon van de plant af met een sterke straal water. ( vergelijkbaar met een fikse regenbui )

Vervolgens het teveel aan bladeren snoeien en bij mij is het probleem ( al een weekje of 2 ) daarmee opgelost. Bij mij was één aardbeiplant "besmet".

Afkloppen want in de kas is er niets te zien.

Als je lieveheersbeestjes vindt, gewoon meenemen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...