Jump to content

Blad tomatenplanten wordt geel

Recommended Posts

Ik ben een begind moestuinier en loop tegen een aantal problemen.

Sinds een drietal weken geleden heb ik een afdak gebouwd voor mijn tomaten en deze er dan onder geplant.

sinds deze buiten staan groeien ze echter niet verder, en zien de planten er niet echt goed uit vind ik.

ligt dit aan de grond? te weing of te veel water? voeding gebrek?

Mijn prei, Courgettes, sla, doen het dan wel goed, in de serre heb ik ook een tomaatplant staan en die doet het toch iets beter, mijn paprika's in de serre staan er al een maand maar dat is het dan ook, deze groeien niet echt.

waar ik mijn moestuin liggen heb heeft altijd gras gestaan die ik weg heb gedaan, ook is het zandgrond vermoed ik.

Op foto 1 staan er drie andere rassen die er nog goed uitzien

Tomaat geel, ananas en green grape (deze zijn gekocht)

alle andere de gelere planten zijn er die ik zelf binnenhuis opgekweekt heb namelijk het ras Saint Pierre, deze stonden mooi voor ze de tuin in gingen.

P2014061018514073371402420821.jpg

P2014061018513188421402420819.jpg

P2014061018512287541402420817.jpg

P2014061018505574841402420815.jpg

Overbemesting is onwaarschijnlijk.

De bladeren worden geel, dan zou je denken aan te weinig stikstof , maar kippenmest bevat vrij veel stikstof.

Kan het zijn dat de grond waar ze instaan al een tijdje nat is?

Is er genoeg verluchting? Wordt het er niet te warm/vochtig?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

ik heb ze geplant volgens dit filmpje http://www.vier.be/demoestuin/videos/jardin-la-f%C3%AAte/51251 altans dat dacht ik.

ik heb er zoals hier geen bodemverbeteraar bijgedaan, en iets meer mest,

dus waarschijnlijk zullen jullie gelijk hebben over de overbemesting.

valt daar nu nog iets aan te doen?

de grond is zeker niet te nat, deze is zelf enorm droom, alleen op de plaats waar de drie eerste plantjes staan (de gekochte en niet zelf opgekweekt) deze staan redelijk nat door het water van het dak die daar afloopt, moet nog een dakgoot voorzien, deze plantjes op die plaats doen het wel redelijk goed.

Mvg,

Die planten doen het redelijk? Tja dat komt dan doordat de teveel aanwezige meststoffen iets verdund worden door al dat water. Zie hier ook uw oplossing..goed doorspoelen. Veel water geven. Je kunt de planten ook voorzichtig opgraven met meet wortels er nog aan..de meststoffen doorspitten en de planten terugzetten in een gat met alleen wat potgrond..de meststoffen vinden ze later wel als ze dieper gaan wortelen. Maar ik geef geen garantie dat de planten zullen overleven. Wacht maar even af wat de meer deskundigen hierover zeggen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Verbruggen schreef:

....ik heb er zoals hier geen bodemverbeteraar bijgedaan, en iets meer mest,

dus waarschijnlijk zullen jullie gelijk hebben over de overbemesting.

valt daar nu nog iets aan te doen?

Aan overbemesting valt het volgende te doen. De planten uitgraven, de wortels onder kraanwater uitspoelen. In het plantgat gewone tuinaarde doen en daar de planten weer in zetten. Voorlopig een week of twee niet bemesten.