Jump to content

Vroege aardappelen, hoelang bewaren na oogsten?

nick86

Recommended Posts

je moet ze wel goed behandelen: 1 weekje af laten rijpen in de grond als het loof eraf is, heel voorzichtig oogsten, afspoelen, goed laten drogen in de schaduw, opbergen in het absolute donker en zo koel mogelijk in open kratjes/bakken want hij leeft gewoon door, wat appels erbij tegen het ontkiemen (helpt een beetje)

Misschien ook ras-afhankelijk? Mijn oogst Frieslanders van vorig jaar, geoogst in juni zijn in de garage goed gebleven tot eind januari dit jaar. Daarna begonnen de laatsten, ondanks de koelte daar, toch te spruiten. Ik was ze alleen schoon, laat ze goed drogen en behandel ze verder niet.Ik oogst ook als het blad er nog aan zit, maar is gaan strijken en de eerste tekenen van verkleuring laat zien.

Heerlijk he, die vroege aardappelen. Wij eten ze al weer 10 dagen. Maar ik smokkel altijd een beetje want ik leg de helft onder plastic na het poten. Zo vroeg als dit jaar heb ik ze echter nog nooit gehad ! Ik rooi nu alleen nog maar wat ik nodig heb en wacht nog even met de rest totdat het blad begint te verkleuren. Vroege aardappels hoeven niet af te harden onder de grond zoals de late. Gewoon oprooien als het blad er nog aan zit. Niet wassen of spoelen. Droog bewaren onder kranten in een kartonnen doos of kratje, wel in het donker. Dan blijven ze maanden goed, maar zover komen ze bij ons niet, dan zijn ze al op

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Geen idee. ik was ze heel voorzichtig zodat de schil niet beschadigd. En laat ze dan goed drogen in open kistjes. Dan is wassen denk ik geen probleem. Maar als je te wild wast, beschadigd de tere schil. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor bewaren.

Ze hebben inderdaad een heel tere schil, vandaar dat ik me afvraag waarom je ze eigenlijk wast om te bewaren en het risico hebt om ze te beschadigen.

Als je ze ongewassen in de bak legt heb je dat risico niet en dan kan je ze steeds wassen als je ze nodig hebt. Tenzij wassen beter is voor de bewaring, maar ik zie niet direct in waarom.