Mispel Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Mijn prachtframboos staat ondertussen al 'n paar jaar in de volle grond en dit jaar vielen ze op door een zeer uitgebreide bloemvorming. Nu zijn de bloemetjes sowieso mooi om te zien, maar het is me natuurlijk om de vruchten te doen. Vlakbij de plant is er een bijennest dus de bestuiving was zeker in orde. Nu stel ik vast dat (weer, had ik vorig jaar ook al last van) het overgrote deel van de vruchtjes uitdroogt. Graag zou ik weten wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn. Een fotootje heb ik niet, maar op internet heb ik een exact gelijkaardige situatie gevonden. Er wordt daar echter niet echt een antwoord gegeven. Een paar vruchtjes zijn niet uitgedroogd, maar meer dan driekwart dus wel. Aan de bestuiving kan het niet liggen, zou de zon gewoon te hard branden? Wat denken jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 (edited) als er kleine larfjes in de vruchtjes zitten die de bloembodem slopen is het de frambozen kever; bestrijding met insectengaas en een goede dichte bodembedekking en plakstrook aan de stengels als de bloempjes ook schimmelpluis krijgen is het vruchtrot; goed gezond houden met compost en mulch, planten goed open houden, preventief spuiten met wat zwavel, curatief met wat natriumbicarbonaat Edited June 22, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Mispel ,ik heb hetzelfde probleem met mijn frambozen ,en ga Rob.O zijn goede raad opvolgen ,alhoewel ik goed gemulchd heb RobO wat bedoel je met plakstroken ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoen Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 De frambozenkever kan je ook bestrijden door in het voorjaar de grond onder de plant 2 a 3 cm af te graven en te verwijderen ( de kever overwinteren in de grond). Verder kan je in het voorjaar de plant uitschudden boven een emmer water of een plastic zak om van de kevers af te komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 RobO wat bedoel je met plakstroken ? de afdekking moet dicht zijn omdat de verpopte kevers dan niet naar boven kunnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasDM Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Indien je kippen hebt kan je ook overwegen om ze eens een tijdje aan de frambozenstruiken te zetten in de winterperiode, de kevers zijn dan een makkelijke prooi voor de kippen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mispel Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Ik tref nergens die kevertjes aan. Wat zou het nog kunnen zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Denk ook dat je de kevertjes nu niet aantreft, al zijn ze er misschien wél geweest. Ze leggen de eitjes op de vroege bloemhoofden en komen de eitjes uit, trekken de larven de vrucht in. Dus een paar half verdroogde vruchtjes openen nu, dan zou je de larven moeten kunnen zien. In de geheel verdroogde vruchten zijn de larven misschien al weer weg. Zoek maar eens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts