els Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Hello, het erwtenplukseizoen is begonnen! Wij hebben hier zowel hoge als lage erwten staan, een beetje experimenteren met soorten, weet je wel.Het is de eerste keer dat we hoge erwten(tot 2m hoog) zetten. De bedoeling is om een hogere opbrengst te bekomen. Maar als ik zo eens kijk dan heb ik niet de indruk dat dit het geval zal zijn.(de opbrengst wordt wel gewogen, over een paar weken dus meer exacte gegevens) Wat mij ondertussen tegenvalt bij die hoge erwten is dat ze gemakkelijker knappen bij felle wind en onweer. Ze zorgen ook voor nogal wat schaduw op het perceeltje erachter. Ondervinden jullie hetzelfde? Zou er werkelijk meer opbrengst zijn bij hogere soorten? groeten Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Had ook hoge erwten dit seizoen maar toen het zo regende en waaide zijn ze allemaal geknakt Ik had er al van geplukt voor één persoon er zat nog véél meer aan maar dat is dus verloren gegaan. Volgend jaar wil ik kapucijners leggen maar dan neem ik de lagere soort Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
weknow Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Hier toch wel ervaring dat oogst van hogere peulen (sluimererwten) over het algemeen veel hoger is dan van kort-stro-soorten (lage). Logisch: ze groeien + bloeien veel langer door. Dit zeg ik vanuit meerdere jaren ervaringen met vele rassen.Van "gewone" erwten durf ik het niet te zeggen, omdat ik daar veel minder ervaring mee heb. Er zijn vele rassen peulen/erwten van zeer laag ( 50 a 60 cm) tot zeer hoog (2 meter plus) en per ras maakt de opbrengst nogal wat uit! Je zou rassen moeten vergelijken, en niet de lengte. Persoonlijk kies ik intussen voor enkele middelhoge rassen peulen (ca. 1,50 hoogte) die me erg goed bevallen en die hoge opbrengsten geven. Golden Sweet heeft daarbij mijn sterke voorkeur, maar ook de Shiraz, een rode die ik dit jaar voor het eerst heb, draagt uitstekend en smaakt weer net wat anders, dus ook dat zal een blijvertje zijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
aalterse-willy Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Ik plant niets anders da 'Delikett' van Aveve, ongeveer 80cm hoog en ik had nu drie emmers vol erwten van een pakje zaad.Die erwten zijn peulen waart ge zaad moogt laten in komen, ze zijn dus goed dik als ge ze oogst en smaken zeer zoet. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
jokat Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Hier ben ik van aan het plukken momenteel.Ras Senateur dacht ik Quote
Claudia69 Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Ik heb hoge suikererwten staan, type sugar snap (ooit gekocht, maar ik houd telkens zaad bij voor het volgende jaar). Ik kan de opbrengst niet met lage soorten vergelijken, maar ze dragen lang en goed. Ik bind ze wel regelmatig aan met touw om breken bij felle wind te vermijden. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Hier ook de hoge erwten geknapt, de stam waren een stuk beter bestand tegen de felle wind,voor mij alleen nog maar stamplanten Quote
els Geplaatst: 5 juli 2014 Auteur Geplaatst: 5 juli 2014 zo het erwtenplukken is voorbij! De hoge erwten hadden iets meer opbrengst, ik vond die ook best wel handig om te plukken, ik moet mij daar niet voor bukken. Toch ga ik volgend jaar eens geen hoge erwten zaaien, er kruipt meer energie in om iets te maken waar ze aan steunen en ze knakken te gemakkelijk bij felle wind of onweer. De komende jaren nog veel experimenteren, er zijn zoveel verschillende rassen op de markt Quote
geertlaurent Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 Ik plant niets anders da 'Delikett' van Aveve, ongeveer 80cm hoog en ik had nu drie emmers vol erwten van een pakje zaad.Die erwten zijn peulen waart ge zaad moogt laten in komen, ze zijn dus goed dik als ge ze oogst en smaken zeer zoet.De ideale erwt, laag en lang hangen kan geen kwaad Had dit jaar lage karina maar veel te laat geoogst dus nu heel veel zaad voor volgend jaar Mijn voorkeur gaat naar lage (max 1 meter), weinig last mee en brengen voldoende op. Quote
Bit Geplaatst: 6 juli 2014 Geplaatst: 6 juli 2014 Hier 3 soorten staan, een lagere, een middenhoge en hoge. Allemaal aan hetzelfde rek die ik voor de erwten en peulen zet. 1x zetten, straks afbreken en volgend jaar weer zetten. Echt veel werk is dat niet hoor, vind ik dan. Niks waait hier kapot. Stevig betongaas rek. Mijn tuin ligt vol open op de wind. Vorig jaar had ik andere soortjes en volgend jaar probeer ik weer es wat anders.Het gaat bij mij ook wel om de ideale peul, maar dan om de smaak. Wat heb je aan méér opbrengst als je niet de lekkerste hebt ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.