Miquel-nature Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Die kun je toch in de grond stoppen want ik zag pas een appel waarin die zaadjes ontkiemt waren Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Dat kan maar omdat appelpitten niet zaadvast zijn is de kans klein dat je er een goede appel voor terug krijgt. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juna Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 We zien voor vandaag de appel even als groente ^_^ Ik had hier vandaag toevallig ook een vraag over.M`n moeder heeft een appelboom geplant toen m`n zusje geboren werd, wat dus wel enige betekenis voor ons heeft. Ik zou het heel leuk vinden om een appelboom te zaaien met zaden van die boom.De appels die eruit komen zijn al niet de meest geweldige, niet om zo te eten, wel voor appelmoes en appeltaart (grote harde appels), dus dat vind ik niet erg. Als ik dan later een tuin heb, is die gezaaide appelboom misschien al wel wat geworden. Of als m`n moeder ooit moet verhuizen, kan ik de nakomeling geven en heeft ze de boom toch nog een beetje mee. want ze vind het vreselijk als ze die moet achterlaten, lol, we zijn bomenliefhebbers.Gemiddeld kappen nieuwe mensen bomen ook meteen om omdat ze schaduw geven ed. Maar goed, om een erg lang verhaal kort te maken, hoe kan ik dat het beste doen? Ik zou het fijn vinden als ik de 'boom' een goede opstart kan geven, zodat hij later gezond is en mooi. Ik kan nu natuurlijk geen zaden winnen, dus dit is een plan voor later in het jaar, maar goed, dan weet ik het alvast. Ghihi, sorry voor het lange verhaal weer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel-nature Posted April 25, 2011 Author Share Posted April 25, 2011 Oh ja had ik niet bij na gedacht dat t fruit is Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BiancaO Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Tuurlijk kun je appelzaadjes in de grond stoppen (sorry, flauw) Mijn opa en oma hadden een bijzondere appelboom op het erf staan, en toen mijn oma het huis moest verkopen, heeft de familie ervoor gezorgd dat de appelboom geënt werd. Een kweker had er belang bij, aangezien het een bijzondere soort was. Misschien is enten een betere optie dan zaaien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel-nature Posted April 25, 2011 Author Share Posted April 25, 2011 Wat is enten? Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
BiancaO Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Wat is enten?Mijn simpele uitleg: een stukje van de boom laten groeien op een andere boom. http://www.infotalia.com/nld/tuin/bomen_en_hagen/fruitbomen/fruitboom_detail.asp?id=2064 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel-nature Posted April 25, 2011 Author Share Posted April 25, 2011 Snap het nog niet Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Oke, leuke uitdaging en ik doe een poging. Enten is dat je zeg maar 2 appelbomen hebt, van de een gebruik je het onderste gedeelte en van de tweede het bovenste gedeelte. En deze laat je op elkaar verder groeien .. Zoek maar op google een plaatje erbij zal veel verhelderen. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Idd: van een pitje in de grond stoppen krijg je geen appelboom die hetzelfde is. Wie weet zijn de appels wel niet te eten. Het zaadje van een mens geeft ook niet een zelfde 'vrucht' Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel-nature Posted April 25, 2011 Author Share Posted April 25, 2011 Ik snap het nu maar wist niet dat dat kon, de natuur is raar Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Als je precies dezelfde boom wilt, moet je inderdaad enten. Dus een tak van de 'moederboom' knippen en die op een onderstam enten. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juna Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Hij hoeft bij mij niet hetzelfde te worden hoor, gewoon het idee dat het van die andere boom in m`n moeders tuin komt is al voldoende. Of de appels lekker worden of niet zie ik dan vanzelf wel heel vaak kun je ze wel als appelmoes en appeltaart vulling gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts