Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteravond bij mij de Keizerinnen gerooid. Had er maar 3 staan ( van de buuf gekregen ) en alle 3 aangetast. Ik kwam er pas achter nadat ik op een tuin verderop stond te babbelen en daar een heel groot deel van het veld met de ziekte zag staan. Ik schrok me rot. De buren daar hadden het ook, de buren daar weer van ook iets, verderop iets, allemaal nog niet veel. Ik naar mijn eigen tuin. En jawel hoor. De Keizerinnen, alle 3. De rijen met de andere soorten zien er trouwens prachtig uit verder. Fingers crossed.

1 Pink fir Apple die er naast staat had ook een lichte beginnende aantasting, ook maar gelijk gerooid: oogst minimaal ( veels te vroeg ). De Keizerinnen waren redelijk kwa oogst.

6 tuinders om me heen zijn ook aan het rooien gegaan. De tuin met de grootste aantasting is van iemand die pas as weekend er weer is.

Geplaatst:

Aardappels staan er thuis mooi bij, maar kreeg wel een mailtje van de moestuin dat iedereen zn aardappels moet rooien, omdat er zieke planten op het complex zijn.

Omdat dat elke jaar gebeurd, zet ik mijn aardappels liever thuis.

Misschien volgend jaar eens hele vroege proberen om die kleigrond toch iets losser te krijgen.

Geplaatst:

Hmmmm......ik heb hier ook Keizerinnen staan.......

Gewas ziet er nog goed uit, geen bruin maar het zakt wel in omdat het afsterft.

Dit weekend rooien dus, mag ook wel want ze zijn 23 mrt de grond ingegaan.

Overigens word het ook tijd voor de Ditta's, gewas ziet er goed uit maar het zakt in.

De Sarpo Mira's moeten nog tot september, maar die zijn toch resistent.

Prachtige aardappel, had ik vorig jaar ook!

Geplaatst:

Ik had hele vroege Rattes d'Ardeche geoogst, en niet alles opgegeten, en 2 weken later de rest van de oogst uit de grond gehaald: prachtig spul.

Maar... bij die aardappels van twee weken eerder zitten er inmiddels een heleboel slijmballen: slijm met een jasje. Smerig en stinkerig. Duidt dit op iets? Behalve dat het niet eetbaar meer is? In principe kakelverse oogst.

De nieuwe lading Rattes dÁrdeche wou ik wecken om te bewaren, om dit bederf te voorkomen. Kunnen schimmelziekten overleven in de weck? Ik dacht het niet, maar misschien is er toch nog een oude boerenwijsheid hierover? Net zo goed al je bemeste bonen niet moet wecken bijvoorbeeld.

Geplaatst:

@Jasmin: welke relatie leg je met phytohthora ? Had je dat in die planten ?

Geplaatst:

In hetzelfde groentebed waar de tomaten vorig jaar heftig phytophtora hadden, heb ik dit jaar vroege aardappelen en Sarpo Mira gezet. Allebei als experiment over tot waar de grenzen liggen van besmetting. De Rattes heb ik maar snel verwijderd, nadat ze lelijk begonnen te worden. Geen test gedaan. Inpakken en wegwezen, maar ja... nou zompen die hele kleine aardappeltjes. Als je er in knijpt sissen ze. Jakkie dus.

De Sarpo Mira staan nog glorieus.

Geplaatst:

Niet handig om na nachtschade weer nachtschade te telen, zeker als daar Phytophthora heeft geheerst.

Vruchtwisseling is heel belangrijk in dat soort gevallen.

Bovendien kan de ziekte in de knollen voorkomen zonder dat het gewas boven de grond is aangetast, sporen uit de grond tasten dan de knollen aan.

Geplaatst:

De Sarpo Mira zal het best wel houden.......dit jaar dan......en misschien nog een volgend jaar ook.....

Maar dit is vragen om het doorbreken van de resistentie........met de kans dat dit ras straks ook gevoelig is en door de lange teeltduur niet meer geteeld kan worden......

Niet tof!

Geplaatst: (aangepast)

Ben behoorlijk down vandaag.

Heb volgens mij (en volgens de buurman op de tuin) phytophthora op nagenoeg alle tomatenplanten. Binnen een week van schone planten naar volledig aangetast.

Heb alle aangetaste stengels en bladeren verwijderd, waardoor de meeste planten op een paar trossen na, helemaal kaal zijn.

Ik vermoed dat het te vochtig in de kas is geweest, doordat het de afgelopen weken niet heel warm is geweest.

Tomaten zijn gelukkig (nog) niet aangetast.

Twee vragen:

Heb ik gelijk dat het phytophthora is?

Moet ik nog extra maatregelen nemen?

image76091404038395.jpg

image85811404038398.jpg

Na het kortwieken

image45731404038402.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ken het gevoel, heb dezelfde ervaring ook gehad. Heb er nu nóg een trauma van...

Je hebt grote kans dat de tomaten die je er nu aan hebt hangen zo meteen ook bruine plekken gaan vertonen en dan tot rijp kunnen worden. Goed in de gaten houden dus.... en sterkte!

Geplaatst:

De Phyto is nu ook bij ons gearriveerd. En op zoek naar de wettelijke voorschriften daaromtrent heb ik op de AVVN site het volgende gevonden:

"Bestrijding van aantasting is dan ook wettelijk verplicht, zowel voor boeren als particulieren"
.

Maar nou zou ik graag weten wáár precies de wettelijke voorschriften staan. Want heb wat eigenzinnige tuinders die willen weten "wáár dat dan wel niet staat..." En dan kan ik ze daarnaar verwijzen.

Als beheerder moet ik de mensen erop aanspreken en de tuinders maatregelen laten nemen. Heb dan ook graag een onderbouwing.

Is er iemand met verstand van dat soort wetten/zaken die dat zou willen opzoeken?

Geplaatst:

Ik heb mij ooit verdiept in milieuwetgeving. Deze wetgeving is echt enorm gecompliceerd. Het is lastig om zo even het artikel op te dreunen waar deze zaken voor ons, tuinders, geschreven staan. Hieronder staan twee links naar wetgeving waarvan ik vermoed dat zij ons regels stellen omtrent bestrijding van Phytophthora.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005206/geldigheidsdatum_02-07-2014

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002075/geldigheidsdatum_02-07-2014#Artikel9

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Inmiddels een paar dagen na de constatering zien alle trossen tomaten er nog goed uit.

Uit voorgaande reacties begrijp ik dat het slim is om alles te ruimen, hoe moeilijk dat ook is.

Is het zo dat met het verwijderen van de aangetaste bladeren en stengels de rest van de plant gezond is of juist niet en is de plant, hoewel nog niet zichtbaar misschien, in zijn geheel besmet/aangetast is?

Geplaatst:

er zitten vast nog wel sporen maar die hoeven niet te kiemen als je de planten goed droog houdt

als er al delen besmet zijn zie je dat gauw genoeg: elke dag even goed kijken

Geplaatst:

Hier ook maar eens een aardappelvraag. Een week geleden ging ik de eerste aardappels rooien, vroege ras Gloria.

Zit er niks aan?!? Per plant ongeveer 5 (vaak kleine) aardappeltjes en overal zitten groene plekken op, ook die onder de grond zitten.

Loof is helemaal geel, dus mijn inziens ben ik ook niet te vroeg.

Iemand een idee wat dit is / hoe dit komt?

Groetjes Kelly

Geplaatst:

Dit topic gaat specifiek over de aardappelziekte zoals de titel aan aangeeft.

Jouw vraag gaat daar niet over. Misschien kan je je vraag in een nieuw topic, met duidelijke titel, stellen zodat dit topic niet "vervuilt" wordt met discussies waarom er geen aardappels aan je plant zitten?

Geplaatst:

Afgelopen week heb ik een mail gestuurd naar de pachters en hun verzocht maatregelen te treffen bij aantasting.

Als demonstratie over hoe verschillend mensen met de ziekte omgaan hier wat quotes van reacties:

Met buuv gekeken en we denken dat het gewoon afsterven is, die hier en daar wat gele vlekken , van het loof.

De ziekte zit bij ons in de grond, dat is al zo lang zo dat ik er tuinier(25 jaar).

bij nat weer treed het eerder op.

Ik luisterde altijd naar M. zijn advies( tenslotte een doorwinterde tuinder op Piccardthof): gewoon laten staan en het gele blad er alleen afplukken.

Heb altijd gezonde aardappelen geoogst, ondanks die vlekjes.

Het hangt ook samen met onze veengrond, minder geschikt voor de pieper!

Ik geef alleen maar aan dat we al jaren op een bepaalde manier met de aardappelmoeheid dealen , die toch een goede oogst oplevert..

Ik denk,( het gaat eigenlijk niet om mij, ik heb maar 3 planten), dat mensen met een veldje zo hun oogst ter gronde zien gaan...

Om de ziekte echt weg te krijgen zouden er een aan tal jaren helemaal geen aardappelen meer geteeld moet worden om de Piccardthof, de grond wordt er te intensief voor gebruikt, maar

daar staat ook niemand op te wachten.

Ik heb alle aardappels eruit. Geweldige oogst. Ik heb het vroege ras

Anaïs gebruikt van Van der Wal uit Hoogeveen. Biologisch en behoorlijk

resistent. Aanrader.

Mijn buurman zou wel eens aangesproken mogen worden: hij zegt dat z'n

aardappels meestal op hetzelfde stukje staan en dat het eigenlijk nooit

goed lukt. Ja, logisch.

Aan de eerste twee reacties (zelfde persoon) kan je zien dat het moeilijk is door te dringen. De mensen zijn eraan gewend dat het gebeurt blijkbaar, zitten er al meer als 20 jaar en zien moeilijk in dat er maatregelen getroffen moeten worden.

Aan de tweede reactie (nieuwe pachter) kan je zien dat het ook anders kan.

Dus mijn strijd is nog niet gestreden. Maar gelukkig maak ik de regels niet.

Eind van het seizoen ga ik met de tuincommissie (1persoon) om de tafel zitten om te kijken wat ons beleid is als mensen niet willen ingrijpen/handelen bij aantasting.

Geplaatst:

Tja ... ik ben nog een redelijke beginner (dit is mijn 2de jaar dat ik aardappels heb staan) ... dacht dat het bij mij misschien ook door die aardappelziekte kwam. Dus leek me dit een prima vraag in dit topic.

Maar als ik jou (Erny) dus begrijp is dat het niet.

Het was zeker niet mijn bedoeling dit topic te vervuilen

Groetjes Kelly

Geplaatst:

Toch ben ik wel erg benieuwd naar de reden van de kleine aardappels.

Ik heb namelijk gisteravond alles gerooid vanwege Phytophthora verschijnselen.

Het ras weet ik niet meer maar ik heb een vroeg en middelvroeg ras gepoot.

Hieronder het "teeltverslag". Is de aardappelziekte oorzaak aan het kleine formaat, of is het puur een bemestingsding?

1e Helft van maart gepoot op een voormalig stukje gazon. Half zon half schaduw tegen een rij hoge coniferen aan

Begin juni wordt het blad lelijk. Veel vraatsporen door slakken en randen worden geel.

14juni Patentkali gegeven en op advies van medewerker bij Raiffeisen ook nog Schwefelsaures Ammoniak 21 ges gestrooid.

09 juli. Het lijkt er op dat er Phytophthora in de aardappelen zit. Alles gerooid. Sterk wisselende aantallen per plant, maar overwegend weinig en erg kleine aardappelen.

Geplaatst:

Phytophthora zal daar niet gelijk de oorzaak van zijn nee. Op een gegeven moment kan die ziekte opduiken, en kan je oogst ook decimeren of zelfs onbruikbaar maken. Kán, hoeft niet trouwens. Maar goed; juist bij vroegere aardappelen zijn dan de aardappelen wel klaar. De ziekte kán in de aardappelen slaan, maar hoeft dus niet en dan zijn de aardappelen van de vroege dus al groot.

Gewoon erg kleine of weing oogst heeft dan eerder met je grondje te maken, met standplaats ( naast coniferen ? ) en bemesting enzo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...