wouttie75 Geplaatst: 16 juni 2014 Share Geplaatst: 16 juni 2014 (aangepast) Net bij mij alle loof van de vroege anabel en de tiamo aardappelen verwijderd, erg vroeg voor mijn gevoel.Ik kan 2 redenen bedenken voor de oorzaak, hier in den helder heeft het namelijk niet echt langdurig geregend zoals in het zuiden en midden van het land.1) Ik ben bang dat de slakkenaanvallen op de aardappelplanten dermate het loof beschadigd heeft dat de schimmel makkelijk kon toeslaan2) een 2e reden zou het aanaarden kunnen zijn? Hierdoor zijn de onderste bladeren in contact met de grond. Ik ga volgend jaar proberen op ruggen te telen en niet aan te aarden.Ben benieuwd naar jullie ervaring dit jaar. 16 juni 2014 aangepast door Gast Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 16 juni 2014 Share Geplaatst: 16 juni 2014 In mijn nieuwe aardappelen ("Frieslanders") zag ik ook het begin van de typische fytoftora-vlekken in het blad. Niet veel. Ik heb ze maar -preventief- gerooid, want we waren er toch al van aan het eten. De andere rassen zijn nog gaaf/schoon. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 16 juni 2014 Share Geplaatst: 16 juni 2014 zelfs aardappelziekte bij de Tiamo? die heeft een hoge resistentie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wouttie75 Geplaatst: 16 juni 2014 Auteur Share Geplaatst: 16 juni 2014 ja allebei, ik heb ze erg vroeg gezet in verhouding met de andere tuinders, dus de opbrengst is evengoed niet gek. Ik had er dan ook geen moeite mee om het loof te rooien. De smaak is ook perfect dus liever iets kleiner dan niets. Lekker met rozemarijn en tijm zeezout en knoflook. Zo in ovenschaal op de BBQ, biefstukkie ernaast een kroppie sla uit de tuin. Genieten ! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 16 juni 2014 Share Geplaatst: 16 juni 2014 Hier ook allemaal de plaag en dit sedert de hagelstormen van vorig weekend.De late aardappelen hebben zelfs nog geen knollen gemaakt,, niet meer dan knikkers. Lady Christel brengt nog goed op maar daar stopt het ook mee. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 16 juni 2014 Share Geplaatst: 16 juni 2014 Zeer verbazingwekkend dat die Tiamo net zo aangetast was... die heeft echt een zeer hoge resistentie en daarom heb ik die ook genomen. Ben benieuwd/bevreesd... Â Zou je de titel van het topic eventueel willen veranderen in " Phytophthora 2014 " (of Phytophthora / Aardappelziekte 2014 ") want met deze spelling is dit topic via de zoekfunctie niet terug te vinden (voor mij althans... ). Â Het lijkt me wel nuttig om hier ook foto's te plaatsen van je Phytophthora-aantastingen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 16 juni 2014 Share Geplaatst: 16 juni 2014 Ik heb vandaag ook een deel van het loof van vroege aardappels verwijdert..voornamelijk rose de france en francelines..het is wel gek, sommige rijen heeft de helft van de planten het maar.de andere goede planten heb ik nog even laten staan en de aardappels nog in de grond gelaten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 hier alles nog gezond wel, heb wel twee keer gespoten met heeermoesthee en twee keer met smeerwortelgier gegotenvroeg in de morgen, is geen bewijs natuurlijk voor wat dan ook... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 @ wouttie75. Waaróm heb je eigenlijk al het blad van je aardappelen verwijderd ? Je denkt zelf aan phytophthora dus ? Maar waarom ? Omdat ánderen dat zeggen ? Omdat je dat zélf herkent ? Foto ?Hier op het complex zijn er tuinders die al 30 jaar tuinen en die zijn er ábsoluut van overtuigd dat elk gekruld blaadje in mijn tomaten het begin stadium is van de gevreesde phytophthora.Angst is een slechte raadgever. We willen bewijs ! Dus: foto ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Als ik zo eens ga kijken dan is het verschil tussen phytophtora en bruinrot maar moeilijk te onderscheiden.Bruinrot is wel een quarantaine ziekte en wat dat allemaal inhoud???? http://www.afsca.be/plantaardigeproductie/ziekten/aardappelen/bacteriele/ http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/jaarrond-bestrijdingsstrategie-phytophthoraOp anderhalve week tijd zijn mijn aardappelen volledig besmet, straks een foto maken. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
willem Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Gisteren tot mijn schrik veel vlekken en gele blaadjes. Ik denk wel dat dit phytophthora is, of niet?Ik heb gisteren wel twee planten (welke het zieligst er bij stonden) er uit gehaald, de aardappelen zagen er nog goed uit. Moet ik nu alleen het loof verwijderen en de aardappelen nog even laten zitten of gelijk alles rooien? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Misschien is het handig om ook in dit topic de tip te plaatsen hoe je erachter komt of het een schimmel is of niet. TIP:TEST:Neem wat aangetaste bladeren van de plant, doe die in een plastic zakje, sproei beetje nat, sluit zakje af en kijk één á twee dagen later of er witte schimmelpluisjes zijn ontstaan.Zoja dan is het een schimmel (en eventueel dus ook Phytophthora - hoewel dat officieel niet echt een schimmel is maar gedraagt zich wel zo). Verder lees ik dat diverse mensen het loof afsnijden en de aardappels in de grond laten zitten.Het gevaar hiervan is dat de Phytophthora dan in de aardappel kan trekken en die dus ook ziek maakt. Tenminste... dat heb ik "ergens" gelezen in mn Phyto-speurtochten... Zelf ga ik mn aardappel- en tomatenplanten besproeien met Bitterzoutoplossing. Dit zou ze meer weerstand moeten geven tegen de schimmels. Ook ga ik dit aan het gietwater toevoegen. En ook op het plan staat de Tomatenplanten te besproeien met oplossing van 5 gr Baking Soda + scheutje olie op 1 liter lauw water om de groei van de schimmel tegen te gaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Zoals beloofd een paar foto's.Aangetaste aardappelen En een paar aangevreten aardappelen Het loof ziet er niet uit De oogst van vandaagDat zijn de linkse vier rijtjes op de vorige foto Mijn neerhof, niet compleet maar toch de meeste, volgende week komen er daar 23 bresse's van vijf weken bij, die zitten nog thuis nu Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Heb je ook een foto van de plant zélf Aalterse ? Ziet er erg treurig uit allemaal. Maar de planten zélf zijn niet te zien.En dan mijn vraag: in hoeveel dagen tijd ging het veldje van normaal gezond naar dit totale 'war-zone' beeld ? @ Willem. Foto 2 lijkt me ( nog ) geen aardappelziekte. Foto 1 is te ver weg. Foto 3 ( ik zie een aantal cirkels ) misschien ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wouttie75 Geplaatst: 17 juni 2014 Auteur Share Geplaatst: 17 juni 2014 Op verzoek van Bit,Net gemaakt van de laatste planten die ik nog heb laten staan, deze aantasting valt nog mee dus Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
methikal Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Ik dacht eerst dat door het stormachtige weer van 2 weken terug mijn aardappelplantjes kapot gewaaid waren, maar ik denk na het lezen van dit topic dat het ook de aardappelziekte is. Misschien wel veroorzaakt door het vele water dat gevallen is. Ga overmorgen een paar planten rooien om te kijken hoe de aardappelen er aan toe zijn.Alleen de Doré's en Frieslanders laten dit beeld zien. De Parels zijn gelukkig nog onaangetast. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Bit, op zaterdag de zevende was er nog niets te zien, dan die hagel gekregen en dan zondag terug zo een hagelvlaag en maandag toen ik de kippen ging voeren heb ik dat gezien, allemaal bruine vlekken en tegen de avond was alles al bruin, niet meer te redden.Zal morgen eens een foto maken van de planten maar de stengels van die welke ik vandaag gerooid heb waren al helemaal rot. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Alleen de Doré's en Frieslanders laten dit beeld zien. Beide zeer vroege soorten. Daarvan mag je verwachten dat half juni de teelt "klaar" is. Rijpheid is ook te zien aan dat de planten wat lijken "in te zakken", alsof de onderkant van de stelen al niet meer de kracht heeft om de plant te dragen. Ik denk dat het dus inderdaad hoog tijd wordt om deze te oogsten en op te peuzelen. Vermoedelijk is het resultaat ook goed! Je hebt niks meer te winnen met die zeer vroege rassen nu nog te laten staan. Vroege aardappelen zijn er om bekend dat ze erg bevattelijk zijn voor aardappelziekte. Eigenlijk is de teelt er op gericht om al geoogst te hebben, voordat dit toeslaat. Dus in de praktijk is het dan nauwelijks een probleem. Het is niet zo zinvol om die aardappels nog te laten staan, omdat er geen toename van oogst meer is en - als het inderdaad aardappelziekte is - om verspreiding daarvan te voorkomen. Persoonlijk vind ik vooral het telen van wat vroege aardappels elk jaar de moeite waard. Ze nemen wat minder plek in dan latere rassen en de teelt is makkelijker, juist omdat er (nog) weinig ziekten en belagers zijn tussen begin/half april en begin/half juni. In 2 maanden van poten tot oogsten is toch geweldig! Bovendien zijn die eerste, frisse, aardappeltjes van het seizoen heerlijk na een periode "bewaarpatatten". Daarnaast betaal je in de winkel voor de eerste nieuwe aardappels al gauw meer dan 1 Euro per kilo.Ik had een kilo poters gekocht: 18 stuks en met de oogst daarvan kunnen we met 2 personen toch wel 2 maanden toe. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
methikal Geplaatst: 17 juni 2014 Share Geplaatst: 17 juni 2014 Oke.. Dan maar oogsten die hap. Bedankt voor de uitgebreide uitleg Weknow. Super! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
willem Geplaatst: 18 juni 2014 Share Geplaatst: 18 juni 2014 Bedankt voor jullie reactie. Ik heb gisteren ook de Rode Eerstelingen gerooid. En perceeltje met Parel stond er nog goed bij dus die heb ik maar laten staan, zal wel elke dag even gaan kijken hoe ze er bij staan.Nu maar eens kijken wat ik met de vrijgekomen grond ga doen, brengt ook weer kansen met zich mee Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mari Geplaatst: 18 juni 2014 Share Geplaatst: 18 juni 2014 Ik vrees dat mijn rijtjes 'Lady Christl' er ook van weten... Vandaag al het loof verwijderd en al een eerste bak aardappelen gerooid. Voorlopig nog geen aangetaste aardappelen gevonden. De schil is nog vrij dun, de rest laat ik nog even zitten in de grond in de hoop dat ze nog wat aanrijpen.    Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
lorre Geplaatst: 18 juni 2014 Share Geplaatst: 18 juni 2014 Hier thuis heb ik voorlopig geen last van de ziekte. Alles staat nog mooi. 100m verder bij mijn schoonvader zijn 3weken geleden in 3dagen tijd was alles weggeteerd. Maar op het werk zijn de vroege ook aangetast. Bij de late heb ik 2 soorten staan desiree en bintjes. Diseree staan nog mooi, maar de bintjes hebben ook hier en daar al bruin gele bladeren. En ze moeten er normaal nog staan tot halfweg augustus. Dat haal ik nooit vrees ik. Voorlopig gesproeid, het perceel is te groot om de verliezen ik heb zo 250m² late aardappelen staan. Quote Ist vandage ni tis vo morge Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 18 juni 2014 Share Geplaatst: 18 juni 2014 hier nog geen problemen, de frieslanders worden wel wat gelijkmatig geel, denk dat ze bijna uitgegroeid zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 18 juni 2014 Share Geplaatst: 18 juni 2014 hier nog geen problemen, de frieslanders worden wel wat gelijkmatig geel, denk dat ze bijna uitgegroeid zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
kroongj Geplaatst: 19 juni 2014 Share Geplaatst: 19 juni 2014 Ik heb Doré, Bintje en Michelle. Alle drie hebben ze last van phytophthora(wat een r*twoord). Bintje het minst, daarna de Michelles en het meest bij de Doré's. De laatste heb ik dan ook al allemaal geoogst. Nog geen schade aan de aardappels zelf. Bij de Michelles alleen de erg aangetaste exemplaren vast geoogst. De rest volgt zo snel mogelijk. Quote Groet, Geert-Jan Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.