Bit Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 Misty ? Dit topic al gevonden ?tomaten-proeven-vergelijk-t10420.html Quote
Misty Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 heb het gelezen mooi, inspirerend. Jammer dat er niet altijd bij staat of het kas of buitenteelt is. Quote
tds Geplaatst: 7 september 2014 Geplaatst: 7 september 2014 Sinds enkele weken een ramp in de 2 serres ... alle tomatenplanten aangetast .... zwarte stam, bruine bladeren, witte schimmels enz enz.... (zet zich nu ook op de basilicum, courgettes enz )Dat zijn dan een stuk of 20 planten met heel mooie tomaten .... weg Wat kan ik nu het best doen met deze serres? Dien ik de grond te behandelen?Zowieso volgend jaar de tomaten in de andere tunnelserre, alhoewel ik denk dat daar nog schimmelsporen van 2j geleden aanwezig zijn. Volgend jaar dan ook resistente rassen proberen.Bozo, heel erg bedankt voor de lijstjes!!! Quote
Bozo Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Kun je die tunnelserre niet verplaatsen?Of nog beter, mee laten draaien in de vruchtwisseling? In de vaste kas graaf ik altijd 2 spaden diep de grond er uit, die verplaats ik naar het vruchtvak van het afgelopen seizoen, daarna grond uit het toekomstige vruchtvak er in, eventueel aangevuld met compost.Dat doe ik om de 2 a 3 jaar, een beetje afhankelijk hoe groot de ziektedruk is geweest.Maar Phytophtora voorkomen lukt eigenlijk nooit alhoewel het in de kas meestal pas erg laat in het seizoen toeslaat, zo rond deze tijd meestal. Quote
Piroska Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Ik had dit jaar 55 soorten tomaten staan en voor het eerst in 8 jaar Phyto ( door de enorme hoeveelheden regen die we dit jaar kregen) Van alle 55 soorten waren er 3 die niet stierven, het waren de Tigerella, Dancing with smurfs (zwarte tomaat) en de Cerise pottomaat. De tigerella en de dancing with smurfs waren wel aangetast en ziek maar gaven alsnog een boel gezonde tomaten. De cerise was de enige van de 55 soorten die GEEN phyto had. Wellicht handig om te weten, al zal het per jaar per grondsoort wel anders zijn. ( of had ik dit al vermeld, geen zin om 12 pagina;s terug te lezen, sorry ) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Erny Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Jeetje, das maf... die Tigerella was bij mij juist heel erg vatbaar en één van de eersten die bezweek... Quote
Estemy Geplaatst: 9 september 2014 Geplaatst: 9 september 2014 Tigerella is niet helemaal resistant. Deze soort is gewoon sterker tegen de ziekte dan de rest, maar als hij hem wel krijgt, gaat het in hetzelfde manier als met de rest. Ik had deze jaar ook phyto en het begon natuurlijk onder het raam van de kas (dat open was tijdens het regen). Langzaam waren alle planten ziek, maar ik heb nog steeds best veel kunnen oogsten in juli voordat het echt erg werd. Volgende jaar doe ik komkommers onder het raam en de tomaten op de andere kant. Dan zijn ze wel allemaal samen, maar verder van het water. De tomaten buiten (2 grote, 1 miniplant) zijn helemaal mislukt. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Look Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 Voor het derde jaar op rij: alle struiktomaten naar de (phyto) knoppen op het volkstuinencomplex. Vol tomaten, zo balen! De aardappels (Mona Lisa) op dezelfde tuin, waren prachtig. Die heb ik wel gespoten, want dat is verplicht op het complex, hoewel niet iedereen het doet.Toen heb ik ook de tomaten eenmaal meegespoten. Dezelfde tomatenplanten had ik ook in mijn achtertuin staan en die zijn puntgaaf gebleven, dus het lag aan de omgeving, niet aan de planten. Wat een rotwerk om al dat spul te moeten ruimen terwijl het bijna klaar is.Zal ik het nog éénmaal proberen en dan toch maar spuiten of gewoon naar de winkel? Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.
Enjoy! Geplaatst: 7 oktober 2014 Geplaatst: 7 oktober 2014 Wat ontzettend balen zeg! Ik ben wellicht te laat maar toch: heb je er aan gedacht dat je nog chutney en ketchup kunt maken van groene tomaten? Er zijn erg leuke recepten van te vinden. Dan houd je toch nog iets over in alle phyto-ellende Quote
RobO Geplaatst: 9 oktober 2014 Geplaatst: 9 oktober 2014 Voor het derde jaar op rij: alle struiktomaten naar de (phyto) knoppen op het volkstuinencomplex. Vol tomaten, zo balen! De aardappels (Mona Lisa) op dezelfde tuin, waren prachtig. Die heb ik wel gespoten, want dat is verplicht op het complex, hoewel niet iedereen het doet.Toen heb ik ook de tomaten eenmaal meegespoten. Dezelfde tomatenplanten had ik ook in mijn achtertuin staan en die zijn puntgaaf gebleven, dus het lag aan de omgeving, niet aan de planten. Wat een rotwerk om al dat spul te moeten ruimen terwijl het bijna klaar is.Zal ik het nog éénmaal proberen en dan toch maar spuiten of gewoon naar de winkel? goh, naar voor je, zoveel werk..kun je ze niet in een tunnelkas zetten, daar lukt het vaak wel Quote
jasmin Geplaatst: 11 oktober 2014 Geplaatst: 11 oktober 2014 Wij zijn ook het grootste gedeelte van de oogst kwijtgeraakt aan de phytophtora. Daarvoor hadden we prachtige tomaten, en we hebben ook genoten van het laten opgroeien. Dat de uiteindelijke oogst mislukte deed wel pijn, maar woog ook op tegen het plezier dat het gaf voordat het misging. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
jasmin Geplaatst: 11 oktober 2014 Geplaatst: 11 oktober 2014 In hetzelfde groentebed waar de tomaten vorig jaar heftig phytophtora hadden, heb ik dit jaar vroege aardappelen en Sarpo Mira gezet. Allebei als experiment over tot waar de grenzen liggen van besmetting. De Rattes heb ik maar snel verwijderd, nadat ze lelijk begonnen te worden. Geen test gedaan. Inpakken en wegwezen, maar ja... nou zompen die hele kleine aardappeltjes. Als je er in knijpt sissen ze. Jakkie dus. De Sarpo Mira staan nog glorieus. De Sarpo Mira zijn echt een succes. Ik heb de eerste opgegraven, en naar mijn maatstaven een mega succes. Veeel grote knollen van handlengte per plant (nog niets gewogen voor de statistieken). Totaal niet ziek geworden. Daarnaast ook genoeg kleine knolletjes om als pootgoed te bewaren voor volgend jaar. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Bit Geplaatst: 11 oktober 2014 Geplaatst: 11 oktober 2014 Ja. De Sarpo Mira hebben het bij mij ook het mooist gehouden ondanks aanvallen. Zijn al wel al lang geoogst.Op een gegeven moment werden bij mij alle tomaten achter elkaar ziek zwak en misselijk. Alles opgeruimd. Met een paar planten was ik wat te laat met opruimen ( in die week dat het maar niet ophield met regenen in Augustus ) Na die regen hadden enkele tomaten uit schijnbaar dorre stengels, helemaal frisse grote scheuten. Toch maar wel opgeruimd. Maar phytophthora kan dat dus nooit geweest zijn dan.1 tomatenplant heb ik in het kasje laten staan. De Honingtomaat ( Zaad van RvO ). Die plant heeft nu nóg tomaten hangen. En heerlijke hoor ! Topplant ! Hij hoeft nog steeds niet weg. Quote
weknow Geplaatst: 11 oktober 2014 Geplaatst: 11 oktober 2014 Het verschijnsel dat sommige tomaten, ook al zijn ze bruin en (ik denk toch echt wel) ernstig aangetast door fytoftora, er door groeien en nog goede vruchten dragen is mij dit jaar bij enkele rassen duidelijk opgevallen. Die zijn dus niet resistent. Maar blijkbaar wel overlevend met fyto. Iets om verder uit te zoeken!! Voor mij betekent het dat ik met die rassen verder wil kijken, hoe ze een ander jaar reageren en bij een aantasting met fyto niet alles zo maar ruim. Overigens zijn er ook rassen die bij de minste aantasting, zelfs als ze er nog behoorlijk uitzien, alleen nog maar echt vieze vruchten leveren. De meeste rassen zullen inderdaad gewoon "weg" zijn als fyto toeslaat, maar het is hoopvol dat er sommige zijn die er a.h.w. doorheen kunnen komen en herstellen. Ik moet mijn ervaringen en resultaten van dit jaar nog uitwerken in verschillende topics. (O.a. over de zoetekes). Even vooruitlopend: Mijn ervaring met de zaailingen (F2) van een honingtomaat zijn opmerkelijk: Veel vruchten, snelle en goede vruchtzetting, lang gezond blijvende planten....maar de vruchten worden niet rijp. Nu nog niet. Ik kreeg zaad van Thea en ik heb 4 planten kunnen volgen, waarvan 2 die ik aan anderen had weggegeven. Alle 4 hetzelfde resultaat. Kan ik van jou, Bit, nog wat van dat zaad van RvO krijgen om volgend jaar te proberen? Misschien ook interessant om daarnaast ook (F3 of F4) zaad te proberen van als "goed" geselecteerde nakomelingen van de honingtomaat. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Balto Geplaatst: 16 oktober 2014 Geplaatst: 16 oktober 2014 Ik heb nog aardappelen staan (1 augustus geplant, omdat ik toch over had ). Al een week geleden zag ik bruine vlekken. Aardappelziekte! Heb steeds de blaadjes met bruine vlekken eraf gehaald en doe dat nu nog steeds, en de planten zien er nog steeds goed uit. Zou het dan iets anders zijn? Quote
RobO Geplaatst: 18 oktober 2014 Geplaatst: 18 oktober 2014 het is wel schimmelweer, maar een fotootje doet wonderen voor je vraag Quote
Erny Geplaatst: 30 oktober 2014 Geplaatst: 30 oktober 2014 Onze vereniging ontving de volgende post: Geacht bestuur, Ten behoeve van het nieuwe tuinseizoen 2015, doen wij u vrijblijvend dit bericht toekomen. Eerder dit jaar hebben wij uw vereniging geïnformeerd over de hoge druk van Phytophthora in de aardappelteelt. Er zijn nu een aantal nieuwe rassen die resistent zijn tegen deze schimmelziekte, voorbeelden hiervan zijn de Carolus en Alouette. Beide rassen zijn ziektevrij geteeld bij andere volkstuinverenigingen, verspreid door het land. Deze nieuwe rassen kunnen onbespoten geteeld worden zonder problemen met Phytophthora. Indien (leden van) uw vereniging geïnteresseerd is (zijn), dan kan gebruik gemaakt worden van bijgesloten bestelformulier of onze webshop. Wanneer u meer wilt weten hoe de resistentie tot stand is gekomen of de teelt van aardappelen in het algemeen, dan is een bedrijfsbezoek met groepen tot ca. 30 personen ook mogelijk; inclusief een proeverij van diverse (nieuwe) rassen. De actuele beschikbaarheid van de Carolus en Alouette wordt vermeld via onze website.Wanneer er nadere vragen zijn naar aanleiding van dit bericht, neem dan gerust contact met ons op. Met vriendelijke groet,Arjan Jalvinghttp://www.aardappelspeciaal.nl/ Dit klinkt alsof dit het uitproberen waard is... Volgend jaar testen dus. Quote
Bozo Geplaatst: 30 oktober 2014 Geplaatst: 30 oktober 2014 De smaak van Carolus schijnt niet overweldigend te zijn...........Er zijn sowieso meer rassen met een uitstekende resistentie. https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/biologisch-geteelde-pootaardappelen Quote
Erny Geplaatst: 30 oktober 2014 Geplaatst: 30 oktober 2014 De Sarpo Mira en Tiamo heb ik al, ook van vd Wal... Quote
wouttie75 Geplaatst: 30 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2014 Tiamo kreeg bij mij ook in vroeg stadium vlekken, mede te wijten aan de slakkenplaag. De opbrengst was wel goed.Vroeg gezet, gekiemd en al, en weer vroeg geoogst ! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Erny Geplaatst: 30 oktober 2014 Geplaatst: 30 oktober 2014 En door aardappelkenners in mijn omgeving duidelijk als erg lekker bestempeld!! (ben zelf niet zo'n fijnproever inzake aardappels..... inzake pasta dan wel weer... )Goede opbrengst, ook al had ik ze té dicht op elkaar staan... en of het nou door de vroegheid komt of niet... maar heeft de Phyto-aanvallen goed doorstaan. Quote
geertlaurent Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Toch nog even een vraag over Phytophthora (aardappelziekte) bij tomaten: Stel dat ik mijn plantjes dit jaar preventief ga behandelen met KB Naturen Bordeauxse Pap (of Cuprex Garden of Proxanil of Infinito Garden of Revus Garden) wat is dan de kans dat het toch nog uitbreekt? Ik spreek dan over een normale behandeling volgens de voorschriften op de verpakking. Uiteraard weet ik dat ze droog zetten in een kas een gezonder alternatief is maar dat is nu de vraag niet want het is voor iemand die geen plaats heeft voor een kas dus aub geen hele discussie over het evil van het sproeien Quote
druivelaar15 Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Ik heb vorig seizoen gesproeid met KB naturen bordeauxse pap (op de verpakking staat om de 10 tot 12 dagen, heb ik dan ook gedaan). Helemaal geen last gehad van plaag. De jaren ervoor had ik niets gesproeid en elke keer kregen de tomaten de plaag. Dus ik denk wel dat het loont om te sproeien. Quote moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit
aalterse-willy Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Die Bordeauxse pap kunt ge ook gebruiken tegen de krulziekte op perzikbomen en tegen de plaag op de tomaten, is een goede schimmelverdelger maar er zit wel koper in! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.