Jump to content

Bruine plekken (kas)tomatenblad

DubbelB

Recommended Posts

Drie van mijn tomatenplanten in de kas hebben last van wat bruinverkleuring op de bladpunten van nieuw gevormde bladeren. Het lijkt zich niet verder uit te zaaien, maar komt terug op het laatste blad van iedere nieuwe zijtak. Heb de zoekfunctie gebruikt en ook op google gezocht, maar ik kom er gewoonweg niet uit. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Tomatenplanten zijn gekocht plantjes bij een kweker hier in de buurt. Deed zich als eerste voor bij een cherrytomaat, daarna bij een trostomaat die aan de andere kant van de kas staat en dus niet in nauw contact staat met de eerste plant.

2ij5f0y.jpg

Tevens lijkt mijn Tiny Tim ook aangetast te zijn, maar door een andere ziekte. Dit is eigenlijk al vanaf het begin zo. Nieuwe bladeren worden er niet door aangetast en ook de tomaatjes die eraan hangen vertonen geen tekenen van verval.

2dufzq.jpg

Als iemand weet wat eraan kan schelen, dan hoor ik dat heel graag!

De bruine randen lijken me op kaliumgebrek te wijzen. Dat is te verhelpen met gemalen druivenpitten of patentkali. Maar als je te veel kali (potas) geeft, gaan de onderste bladeren tussen de nerven geel verkleuren door magnesiumgebrek. Patentkali bevat magnesium, maar niet voldoende om dit te voorkomen.

Misschien heeft het nieuwe blad er geen last van omdat het warmer is en de plant nu meer kali kan opnemen, vooral als ze ook meer gegoten wordt dan voorheen.

Bij mij treedt dit wel soms in de kas op, maar buiten niet.

Zou idd kunnen, dacht daar zelf al aan maar heb mijn twijfels. Heb de planten in emmers staan met substraat en daar bij het planten zeker 80gr patentkali doorheen gemengd. Verder mest ik wekelijks bij met een vloeibare meststof (DCM tomatenmest)

Zou het niet enkel magnesiumgebrek kunnen zijn?