Ga naar inhoud

Sla- bosui en prei, zaaien/kweken lukt niet.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, ik wil graag kropsla telen en schijn heel makkelijk te zijn maar bij mij wil echt niet lukken. Ook de bosui nu twee keer per gezaaid, komen uit maar ze drogen uit na een paar weken en hetzelfde gebeurt met prei. Alle tips zijn welkom.

Geplaatst:

tsja, moeilijk zo te bekijken want we weten natuurlijk niet hoe je kweekt

in bakken binnen: zorg voor voldoende vocht maat niet kletsnat, zorg voor voeding in de grond, de sla na een week of 5 wat mesten met pokon oid, uien mogen wat minder

in bakken buiten of volle grond : zelfde verhaal maar dan doet de regen ook nog wat

Geplaatst:

Hallo Rob, dank voor je reactie.

De eerste keer bosui en zomerprei heb ik direct in mijn m2bak gezaaid en compleet mislukt. (eerder de vraag gesteld) en hebben mij geadviseerd op onder glas te zaaien. Dus opnieuw geprobeerd in bakjes in een aquarium binnen huis, ik blij ....dacht goed gedaan te hebben maar uit de aquarium gehaald en dood waren ze (droogden langzaam uit)

De sla de eerste keer deden goed in een balkonbak tot de groene luis er op kwam....zagen erg vis uit gelijk uitgetrokken Daarna een paar keer geprobeerd direct in mijn m2bak en komen altijd uit tot twee of drie bladjes en daarna drogen ze uit. HELPPPPP ik wil graag goed doen

Geplaatst:

Ik weet niet precies wat je met m2bak bedoelt....is dat een kweekkasje of zo? In het algemeen geldt dat je planten langzaam moet laten wennen aan veranderende omstandigheden (afharden). Als je eerst binnenshuis kweekt in een aquarium, dan is de temperatuur heel constant en de luchtvochtigheid erg hoog en de hoeveelheid licht een fractie van het licht buiten. Zulke plantjes kun je niet in één keer overdoen in droge omstandigheden en wisselende temperaturen (wind, lagere temperaturen, lagere luchtvochtigheid).

Ikzelf heb prei in mijn koude bak gezaaid en later ook buiten in de volle grond. Inmiddels zijn beide zaaisels uitgegroeid tot stevige planten die ik binnenkort ga uitplanten. Kortom, zorg voor goede kweekcondities en zorg dat je planten langzaam afhardt!

(als je in de buurt woont kun je van mij wel wat preiplantjes krijgen )

Geplaatst:

Johmir m2bak is mijn vierkante moestuinbak, ik heb geen tuin dus moet ik in potten en in m2bak telen.

Over de prei is ook zo daarom had ik de potjes niet gelijk buiten gezet maar binnen op de vensterbank aan het zuiden (daar staan mijn pepers en doe ik elke dag de ramen open voor ventilatie) dus die haalden zijn vaste plek niet eens.

Bedank voor je aanbod maar is beetje ver voor mij. heel aardig van je.

PS: sorry als ik moeilijk verstaanbaar ben, ben geen Nederlander.

Geplaatst:

Je bent prima te verstaan hoor.

Heb je misschien een foto van je plantjes?

Want dat ze uitgedroogd zouden zijn, klinkt niet logisch als ze wel voldoende water gehad hebben.

Ik denk eerder dat wellicht toch de overgang van binnen naar buiten te groot is geweest, en dat ze vooral teveel licht ineens gehad hebben. Dat kan ook maken dat planten verschrompelen/vergelen.

Maar een foto zou wel helpen.

Geplaatst:

Ik dacht eerst dat je te diep zaaide, dan krijg je niks van sla boven. Maar dat kan het dus niet zijn want er stonden er boven.

Vermoedelijk te warm en/of te veel zon. In de tuin verkleurden de in volle grond gezaaiden op 1 perceel allemaal geel en bruin en ze verschrompelden ook, stonden bij de tomaten vol in de zon. De andere tussen de kolen (uit de zon) gingen wel goed...

Geplaatst:

Sla zaaien lukt bij mij het beste in een kweekbakje buiten, in stekaarde en in de schaduw. Een cm of 4 stekaarde, om de paar cm een slazaadje leggen (niet te dicht zaaien maakt het verspenen eenvoudiger), afdekken met een paar mm aarde en voorzichtig vochtig houden met een verstuiver. Na een paar dagen staan de zaadjes op, nog een paar dagen later maken ze echte blaadjes aan.

Dan vul ik kleine potjes met potgrond en prik in het midden daarvan alvast een gaatje. Vervolgens giet ik het bakje met zaailingen vol water zodat de stekaarde goed losgeweekt wordt, en pluk ik de zaailingen er 1 voor 1 uit. Niet door aan het steeltje te trekken, want dan breek je teveel wortels af. Wel door ze onderlangs (eventueel met een vork of zo) omhoog te halen. Plantje bij de hals nemen, de wortel in het gaatje van een plantpotje mikken, zorgen dat het hartje boven de grond blijft en aandrukken. Nadien drenken in een paar cm water en voldoende vochtig houden.

Een dikke week later zijn ze, zeker in de zomerperiode voldoende doorworteld om uit te planten.

Zaaien in volle grond werkt hier niet zo goed - de bovenste laag is rap droog zandgrond) en dat maakt het voor zaailingen soms moeilijk om goed door te groeien. Voordeel van uitplanten is dat ze pas de grond ingaan als de wortels al wat dieper reiken.

Op een warme plek zaaien, werkt ook niet. Sla kiemt niet goed bij hoge temperaturen.

Geplaatst:

En een tip voor de prei die niet gelukt is: vanmorgen zag ik bij AVEVE weer bussels preiplantjes staan, 3,5 euro voor 50 plantjes denk ik - potlooddik en klaar om uit te planten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...