Jump to content

Meloen in de serre

kooijtje

Recommended Posts

Na gegoogled te hebben kwam dit bericht dus toch in het groente deel van het forum...

Mijn charentais meloen begint lekker te klimmen door de serre.

image24921403039561.jpg

Ik heb em getopt (wel pas na 6e blad). Nu komen er scheuten uit de oksels. Moet ik nu twee scheuten uit de bovenste oksel verder omhoog leiden? Of de twee sterkste selecteren van heel de plant. Op deze foto zie je het afgeknepen topje met een lange scheut en een beginnende scheut bij het bovenste blad. Uit het tweede blad komt een lange sterke scheut.

image67791403039561.jpg

Edit: ik snap nie waarom hij de fotos op zijn kant zet...

Ik top mijn meloenen niet maar ik zou in dit geval voor de 2 sterkste scheuten kiezen. Ik heb wel ooit is ergens gelezen dat de eerste scheuten mannelijke bloemen geven en de bovenste vrouwelijke. Bij de ongetopte heb ik eigenlijk zelden last van weinig vruchtzetting.

bij meloen dien je best te toppen, ze raden aan na het derde blad. Uit de daaropvolgende okselscheuten hou je de sterkste over na een paar weken en die gebruik je dan om te leiden langs een draad naar boven.

De eerste kleine meter of zo verwijder je best alle zijscheuten omdat dit de plant te veel zou verzwakken. Daarna laat je de zijranken zitten ( bevatten de vrouwelijke bloemen ) en top je die in op twee bladeren. De mannelijke bloemen zitten in de okselscheuten zelf. Per zijrank hou je best ook maar één vruchtje. De plant mag je nu niet meer toppen, je dient ze verder te laten groeien tot ze vanzelf stopt...

Sommige zeggen ook dat je best manuele bestuiving toepast als je succesvol wil zijn...

Zo'n meloenplant in pot heeft denk ik wel gehoefte aan meer pot-inhoud.

Zelf heb ik m in een kuip staan in de kas. Krijgt bijna dagelijks water, groeit als een gek. Wel wat overvloedige zijscheuten of eigenlijk scheuten uit het centrum weggehaald. Verder gaat ie maar zijn gang.

1e x meloen. Ik volg graag wat ik nog doen moet. Maar ding bloeit als een gek ook.

Heeyy kooitje,

Ik zou idd ook voor de twee sterkste scheuten gaan. Komen er bij jou bloemen aan? Meloen is bij mij nog nooit gelukt.. Veel succes met je meloenplant!

Groetjes, Malus.

-Vele handen maken licht werk.-

eventjes een foto van hoe mijn meloen eruit ziet, zit momenteel al volop in bloei en reikt tot aan het dak van mijn serre...

en zoals steeds wanneer je een foto neemt met een mobiel toestel op "lange" kant staat de foto zijwaarts op het forum...

foto47211403246658.JPG