kooijtje Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Na gegoogled te hebben kwam dit bericht dus toch in het groente deel van het forum... Mijn charentais meloen begint lekker te klimmen door de serre. Ik heb em getopt (wel pas na 6e blad). Nu komen er scheuten uit de oksels. Moet ik nu twee scheuten uit de bovenste oksel verder omhoog leiden? Of de twee sterkste selecteren van heel de plant. Op deze foto zie je het afgeknepen topje met een lange scheut en een beginnende scheut bij het bovenste blad. Uit het tweede blad komt een lange sterke scheut. Edit: ik snap nie waarom hij de fotos op zijn kant zet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Ik top mijn meloenen niet maar ik zou in dit geval voor de 2 sterkste scheuten kiezen. Ik heb wel ooit is ergens gelezen dat de eerste scheuten mannelijke bloemen geven en de bovenste vrouwelijke. Bij de ongetopte heb ik eigenlijk zelden last van weinig vruchtzetting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 bij meloen dien je best te toppen, ze raden aan na het derde blad. Uit de daaropvolgende okselscheuten hou je de sterkste over na een paar weken en die gebruik je dan om te leiden langs een draad naar boven. De eerste kleine meter of zo verwijder je best alle zijscheuten omdat dit de plant te veel zou verzwakken. Daarna laat je de zijranken zitten ( bevatten de vrouwelijke bloemen ) en top je die in op twee bladeren. De mannelijke bloemen zitten in de okselscheuten zelf. Per zijrank hou je best ook maar één vruchtje. De plant mag je nu niet meer toppen, je dient ze verder te laten groeien tot ze vanzelf stopt...Sommige zeggen ook dat je best manuele bestuiving toepast als je succesvol wil zijn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kooijtje Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Dankjewel voor de uitgebreide beschrijving! Maarre.. Begrijp ik nou dat er een onderscheid is tussen zijscheuten en zijranken...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 nee sorry, inderdaad twee termen gebruikt voor hetzelfde, laten we zeggen dat de zijscheuten de zijranken worden als ze groter zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Zo'n meloenplant in pot heeft denk ik wel gehoefte aan meer pot-inhoud.Zelf heb ik m in een kuip staan in de kas. Krijgt bijna dagelijks water, groeit als een gek. Wel wat overvloedige zijscheuten of eigenlijk scheuten uit het centrum weggehaald. Verder gaat ie maar zijn gang.1e x meloen. Ik volg graag wat ik nog doen moet. Maar ding bloeit als een gek ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malus. Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Heeyy kooitje, Ik zou idd ook voor de twee sterkste scheuten gaan. Komen er bij jou bloemen aan? Meloen is bij mij nog nooit gelukt.. Veel succes met je meloenplant! Groetjes, Malus. Quote -Vele handen maken licht werk.- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 eventjes een foto van hoe mijn meloen eruit ziet, zit momenteel al volop in bloei en reikt tot aan het dak van mijn serre...en zoals steeds wanneer je een foto neemt met een mobiel toestel op "lange" kant staat de foto zijwaarts op het forum... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kooijtje Posted June 20, 2014 Author Share Posted June 20, 2014 Mooie serre! Mijn pot is idd veels te klein, ik had geen grotere... ik zal eens op zoek gaan naar iets anders en dan kijken of ik nog kan verpotten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kooijtje Posted June 24, 2014 Author Share Posted June 24, 2014 Zo dan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 mooie pot, wel nog een steuntje voorzien waarlangs hij omhoog kan kruipen, die lange smalle draadjes zijn de tentakels waarmee hij zich vastzet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kooijtje Posted June 25, 2014 Author Share Posted June 25, 2014 Niet goed te zien, maar ik heb draad gespannen waarlangs hij/zij klimt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts