Jump to content

Vruchtensiroop

veuvecouderc

Recommended Posts

Het heeft even geduurd maar ik heb het sirooprecept gevonden. Er zijn twee manieren. Ikzelf heb de 'warme' bereiding ooit gemaakt. Ze zijn allebei eenvoudig maar het kost wel tijd.

Warme methode

Eerst maak je sap en van het sap maak je siroop.

Sap maken:

Kneus je vruchten met een houten lepen en verwarm ze daarna met een bodempje water op een hoog vuur tot bijna op het kookpunt. Dan het vuur terugdraaien en de vruchten op zacht vuur laten staan totdat er zoveel mogelijk sap is vrijgekomen. Dan het hele spul in een dichte doek binden en deze boven een emmer (of een schaal) een nacht laten uitlekken. Wie haast heeft kan proberen gewoon zoveel mogelijk sap door het doek te drukken of het door een fijne zeef te drukken maar dan wordt het wel troebel sap.

Dan de siroop:

Per liter sap (zie boven) gebruik je 1,5 kilo suiker. Afhankelijk van de zuurheid van de vruchten nog 30 tot 50 gram citroenzuur. Voor siroop van rode of zwarte bessen is geen citroenzuur nodig.

Breng het sap aan de kook. Voeg dan de suiker toe. Breng het geheel opnieuw aan de kook en schep het (eventuele) schuim eraf. Los het citroenzuur in een beetje warm water op. Laat het gesuikerde sap en de citroenzuuroplossing eerst allebei helemaal afkoelen en voeg ze dan bij elkaar. Doe de siroop in goed schoongemaakte flessen en sluit ze goed af (bijvoorbeeld met een uitgekookte kurk of gebruik zo'n weckfles)

Koude methode

Pers de vruchten in een doek, zeef of vruchtenmolen. Zeef ze desgewenst nog door een natte doek en voeg daarna suiker toe (1,5 kilo suiker op 1 liter sap). Zet het gesuikerde sap weg (stofvrij!) en laat de suiker onder af en toe roeren (gedurende 1 a 2 dagen) oplossen. Daarna de siroop in goed schoongemaakte flessen doen en goed afsluiten.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Even mijn mischien niet slimme vraag maar is deze siroop hetzelfde als limonade dat je scheut in glas doet en rest water ?

En is deze siroop heel lang houdbaar als fles steeds open gaat ?

Players only love you when they're playing.

Ja hans, je moet het verdunnen met (veel) water! En het is redelijk lang houdbaar, met name door de hoeveelheid suiker en zuur. Wel de fles natuurlijk steeds weer goed afsluiten! Ik gebruik van die flessen met zo'n beugelsluiting en zo'n oranje rubbertje. Eigenlijk hetzelfde als een weckpot maar dan in flesformaat. Maar je kunt ook een kurk gebruiken.

2pt5kk9.jpg

Veuvecouderc

Proeven Of je zoekt het op in boekjes na een tijdje weet je het ongeveer uit je hoofd Rabarber is bijvoorbeeld zuur, kruisbessen en aalbessen zijn zuur. Sommige pruimen zijn ook zuur, en sommige appels ook. Bramen vallen ook onder zuur. En citrusvruchten natuurlijk. Aardbeien, frambozen, perzik, abrikozen, nectarine zijn niet zuur.

Veuvecouderc

Dankjewel dan vindt ik het een onwijs leuk recept en ga ik zeker limonade maken, even wachten op fruit, hoewel

Ik zie je rabarber schrijven en vindt best tof om daarmee als eerste te proberen, wie heeft nou rabarberlimonade, leuk dus !

Dankjewel dan vindt ik het een onwijs leuk recept en ga ik zeker limonade maken, even wachten op fruit, hoewel

Ik zie je rabarber schrijven en vindt best tof om daarmee als eerste te proberen, wie heeft nou rabarberlimonade, leuk dus !

Nou Hans, ik wacht met spanning op de smaak van rabarberlimonade Ik zou de rabarber wel in kleine stukjes snijden (net als je met rabarberjam doet), dan gaat het ontsappen het snelste.

Veuvecouderc

Ja is goed, ik heb heel veel rabarber in de moestuin en nog potten jam van vorig jaar staan dus ik dacht dit jaar rabarber te wecken, maarja dan hou ik nog over en daar is dan een test met limonade toch prima voor

Volgende week Jorieke of mischien van weekend gaat ik rabarberlimonade maken,

die rabarber champagne was ook tof maar beetje te hoog gegrepen voor deze kookkluns.

• 1 month later...

Leslie wat bedoel je met citroenzuur in dit recept, gewoon sap van ciroen of is citroenzuur iets wat je bij de drogist kunt kopen.

ga aardbeien gebruiken dus ik heb dat er denk wel nodig in.

Ik heb hier een pot met letterlijk 'citroenzuur', een wit poedertje. Ooit gekocht nog bij de islamitische slagerij in amsterdam maar wellicht heeft de drogist het ook. Dat bedoel ik met citroenzuur maar ik denk dat het sap van citroen ook prima is maar ik weet dan niet precies hoeveel. En jij bent niet iemand van 'een flinke scheut' of 'een handje' heb ik begrepen.... Toch experimenteren ben ik bang

Toevoeging, omdat citroenzuur volgens mij een sterker geconcentreerd goedje is dat het sap van een citroen zou ik met gebruik van citroensap niet te zuinig doen.

Veuvecouderc

Aha, nou, onze limonade gaat met dit voorjaar al ontzettend hard, dus ik sla de poedertjes over. De nieuwe lading heb ik met meer suiker gemaakt (meer dan mijn 1e recept), en heet in uitgekookte flessen gedaan. De deksels zijn allemaal 'ingeplopt', dus dat blijft wel even goed.

Het is wel erg lekker hoor, wetende dat je verfrissende drankje uit eigen tuin komt

Nu nog bubbels er in...

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Bedankt Leslie, ik ga citroenzuur gewoon scoren want ben inderdaad niet zo van opgevoel recepten maken, behalve vlug/vlug gevoel

Was mooie herrindering je flessen vol vandaag Jorieke ik was het hele onderwerp limonade vergeten, helaas is me rabarber nu op maar komen vast nog genoeg vruchten om mee te proberen aardbei neem ik als eerste ervoor , want eigen limonade is natuurlijk wel erg leuk om te schenken en drinken voor visite.

Wordt het straks brandewijn of limonade of kraanwater iets anders heb ik dan niet meer in huis

• 2 weeks later...

Hey Leslie, ik heb vandaag je recept gevolgd en aalbessen/zwarte bes siroop gemaakt. Ik heb de helft minder suiker genomen ( geproefd, het is lekker) en denk dat het toch wel conserveert, ik ga ervan uit dat het in een zomer op is. Wat is het idee achter zoveel suiker? Het conserveren of de smaak?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

@Appelvrouw De suiker (en het citroenzuur) zijn ter conservering. Vanwege de grote hoeveelheid suiker hoef je de siropen niet te pasteuriseren. Ze blijven lang goed als je de fles alleen afsluit met een kurk. Maar omdat een drankje met zoveel suiker nauwelijks te drinken is verdun je de siroop weer met water om te drinken! Wie niet zoveel of geen suiker wil gebruiken moet de vruchtensap sneller opdrinken of pasteuriseren om het lang te kunnen bewaren.

@Jasmin. Ik had een paar kilo kersen bij de buurvrouw geplukt en behalve Jam heb ik ook sap en siroop gemaakt. Ik had 1 liter sap, plus dus 1,5 kilo suiker en daarvan heb ik bijna 2 liter siroop gemaakt.

Veuvecouderc

Bij mijn laatste 2 flessen aardbeien siroop had ik er echt teveel suiker in. Het is een soort dunne gelei geworden, als je er water op giet mengt het amper. Je moet daarna nog roeren. Ik had wat meer dan een kilo per liter gedaan.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ik bij de apotheek. Maar volgens mij ben ik opgelicht. Twee jaar geleden heb ik het ook (bij een andere apotheek) gekocht. Toen kostte het in mijn herinnering 0,60 voor 30 gram. Niet duur dacht ik nog.

Nu betaalde ik 5 euro nog wat voor 100gram. Afzetterij!

Ik heb vroeger bij een bedrijf gewerkt wat citric acid verhandelde. Nou, dat kostte echt helemaal niets.

Ik bij de apotheek. Maar volgens mij ben ik opgelicht. Twee jaar geleden heb ik het ook (bij een andere apotheek) gekocht. Toen kostte het in mijn herinnering 0,60 voor 30 gram. Niet duur dacht ik nog.

Nu betaalde ik 5 euro nog wat voor 100gram. Afzetterij!

Ik heb vroeger bij een bedrijf gewerkt wat citric acid verhandelde. Nou, dat kostte echt helemaal niets.

Een redelijke verkoopprijs is 6,00 euro of 6,50 per kilo. Toko-prijzen.

ja je bent opgelicht ik heb net 100gram voor 0,85 gekocht, je moet even bellen naar dieapotheek, zowiezo is het goed om er wat van te zeggen

(principe kwestie) en ik vindt altijd leuk om dan hun reaktie te horen, volgens mij ben je geholpen door iemand die geen flauwbenul van prijs had en dacht 5 euro zal wel oke zijn.

met 5 euro '''kosten'''heeft zelfmaken geen zin. ik vindt dat ze je geld moeten terug geven en zou daar gewoon om vragen.