Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Volgend jaaar gaat ik van echt alles siroop maken

Warmoessiroop, preisiroop, wortelsiroop, ruculasiroop, bietensiroop, de mogelijkheden zijn eindeloos

Even voor de goede orde, ik ben slechts boodschapper van 't recept, ik heb het weer van Marianne - de samenstelster van het Margriet Kookboek (uit 1962)!

Hans, heb je aan 't begin van 't seizoen nog rabarbersiroop gemaakt?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Nee Leslie, ik ben die rabarber helemaal vergeten, ik las dat zelf ook weer terug toen ik dit topic/recept bekeek en nu mag je eigenlijk geen rabarber meer gebruiken, baal ik van maar

van het voorjaar doe ik het zeker ik heb me ook voorgenomen om naast de stroop en jam ook paardebloem limonade te maken

als die net zo onwijs goed smaakt als de stroop zou het gaaf zijn.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ja gewoon tot moeskoken die rabarber met beetje water, en dan door neteldoek.

Met de paardeblodem zal dat wel lastiger worden daar zal een hoeveelheid water moeten genomen worden bv 2 liter water met lekker veel bloemhoofden en dan hopen dat daar genoeg smaak aan afgegeven wordt liefst zo als die stroop.

Players only love you when they're playing.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Dat klopt dat heb ik ook. Voordat in serieus aan de inmaak ging kocht ik naar mijn idee enkele pakken suiker per jaar en natuurlijk de pectinesuiker. Nu heb ik afgelopen jaar al verschillende keren een 5 kilo suikerpak gehaald ( negatieve smiley omdat ik eigenlijk erg tegen het suikergebruik ben) maar ik heb dan ook allerlei heerlijke dingen gemaakt. Misschien maak ik trouwens een dezer dagen siroop van de anderhalve kilo witte aalbessen uit mijn vriezer..iemand ervaring hiermee?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Inderdaad, ik kocht ook bijna nooit suiker. Wel eens basterdsuiker voor door cake of andere baksels. Maar dan nog...

Voor een heel jaar aan jam, siroop, wijn, bier, etc. daar gaan heel wat pakken suiker in.

Ik maak siropen van vruchten die wat meer uitgesproken zijn van smaak. Bramen, aardbeien, nu sinaasappels.. Ik heb al een keer siroop gemaakt van appels, en dat smaakte daarna vooral naar suikerwater. Misschien is dat met witte aalbessen net zo?

• 4 maanden later ...
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik wil graag een citroensiroop maken. Nu lijkt mij het erg lekker om er ook flink wat zest bij het citroensap te doen om echt optimaal smaak te verkrijgen, eigenlijk net als het bij limoncello ook het knalgele kleurtje verkrijgen. KAN dat eigenlijk?

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Jorieke, en als je nu je suikeroolossing voordien maakt en daar je schillen in trekt? Ik hoef het tenslotte niet gelijk NU te maken met een week of 2 zijn de schillen het grootste gedeelte van hun kleur wel kwijt en kan je zeven en nogmaals zeven?

Geplaatst:

Als je sapstoompan heb van bv oetker dan heb je geen last van allerlei dingen in je sap, je kan het sap dan gelijk in schone flessen doen en afsluiten met een rubberendop of van het sap siroop maken. Op 1 liter warm sap 1 1/2 kg suiker , en dan goed roeren .Als het koud is in flessen doen .Ik heb van blauwe druiven heerlijke siroop en sap gemaakt.

Geplaatst:

De ranja heb ik gewoon gekookt in een pan, en na driedubbel zeven is mooi helder, ondanks dat ik eigenwijs gewoon de schillen heb meegekookt en bijzonder lekker aldus de kinders. Dus vandaag ook nog maar een restantje mango' en sinasappelen door de sap centrifuge gewerkt en daar ook ranja van gemaakt. Dit moest ik 4 keer zeven voordat hij helemaal helder was.

Geplaatst:

een tip voor wie het iets gezonder of gewoon wat minder zoet wil;

ik maak al best lang siroop of limonade en op een liter is een halve kilo suiker meer dan genoeg..

tenminste voor ons dan ...we ( mijn man, kids en ik ) houden best van zoet al zeg ik het zelf

op een liter bessen sap doe ik bv 750 gram suiker ipv 500 gr....

de verdunde limo proeft dan nog heerlijk naar fruit ipv suikerwater, wel is het maar een half jaar houdbaar maar uit ervaring is het veel langer houdbaar en maak ik met de ontsappan meteen een voorraad puur vruchten sap die ik later in het jaar weer vermaak naar oa bv limonade.

voor wie meer wil lezen/leren ik zal mijn topic bij recepten weer eens up-daten

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb net een fles bramensiroop afgestof en geopend... en er zit een hele kleine vertroebeling in de siroop, ook bij de muntsiroop trouwens.

Ik heb een glaasje bramensiroop gedronken: smaak is prima.

Ik ben nooit van de benauwde rond voedselveiligheid, alles wat goed ruikt eet ik op. Maar toch ben ik niet gerust op die vertroebeling. Is dit normaal, of is het absoluut af te raden de siroop te gebruiken??

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...