Jump to content

In het algemeen - kiemplanten uitdunnen ??

Recommended Posts

Ik heb me zojuist aangemeld en voorgesteld in de huiskamer.

Ik had echter wel een vraag. 10 dagen geleden ben ik begonnen met zaaien in mijn eerste bak ever.

Een bak van 120 bij 60 cm. Voor nu hou ik stukjes aan van 30 bij 30 cm, maar dat kan naar inzichten natuurlijk veranderen.

Bij het zaaien heb ik de traditionele tip gevolgd: ga uit van 1, 4, 9, 16, 25, ... gaatjes afhankelijk van het soort plant.

En gooi er per gaatje zeker 2 zaadjes in ihg een rotte zaad niet kiemt.

Ik heb nu het volgende in de bak zitten

- Stamslaboon (9 gaatjes)

- Rode Bietjes (9 gaatjes)

- Palmkool (1 gaatje)

- Pluksla (4 gaatjes)

- Snijbiet (4 gaatjes)

- Wortel "nantes" (16 gaatjes)

- Rucola (9 gaatjes)

(ik heb nog een vak over; die reserveer ik voor de basilcum)

Nu heb ik het geluk dat vrijwel iedere zaad heeft gekiemd. Uit vrijwel iedere gat zie ik 2 of zelfs meer kiemplantjes. Jeuj! Hardstikke leuk!

Nou las ik dat je nu al de kiemplantjes moet reduceren naar eentje per gaatje. Nu vraag ik me af of dit inderdaad nodig is. Ik ben zo onervaren dat ik niet eens weet of uit iedere zaad maar één kiemplantje komt. Dus wat doe ik? Voor de palmkool heb ik het wel gedaan, maar voor de overige planten moet ik dit nog doen. Ik zal in een reactie wat foto's plaatsen, dus vergeef me de overload aan foto's.

Welkom. Mooi toch ?

Je kan overigens je openingspost ( en élke eigen post ) naar inzicht altijd achteraf ook aanpassen / aanvullen / wijzigen / weghalen etc. Dus steeds een nwe post achtereenvolgens is geeneens nodig.

Zie daarvoor de 'edit' -knop wat jouw eigen bericht heeft.

Je vraag. Ja. Is meestal/ vaak wel gewenst dat je 1 van de zaadjes die zaailing wordt aanhoudt.

Geen haast en niet verplicht. Maar 2 kolen in hetzelfde gaatje is niet handig.

Het verschilt wel wat per teelt, bij de Basilicum is het geen ramp ( een ramp is het nooit hoor )

Bij wortelen wel 1 laten staan. Bij bonen is het zelfs wel gebruikelijk er meerderen in 1 gaatje te stoppen. Uitdunnen kán, hoeft niet. Voor een mooie krop sla is 1 wel slim ja.

Gewoon lekker doen, komt allemaal niet zo nauw.

Leuk dat het allemaal lukt.

Succes !

@Bit

Dank voor het reageren. Ik vind het inderdaad prachtig dat dit zomaar groeit. Je denkt de eerste dagen toch van "zou het?" en dan plop, plop, plop, verschijnen overal die kiempjes. En ze verschillen ook nog best van elkaar. Hardstikke leuk!

Als ik jouw stuk zo lees, dan luistert het niet allemaal zo nauw, maar kan ik het beste de plantsoorten wel uitdunnen tot 1 kiemplant per gaatje, op de bonen na. Nou, dan ga ik dat een der komende dagen maar doen (gewoon afknippen ipv uit de aarde trekken).

Ik ga er ook van uit dat uit 1 zaadje, 1 kiemplant ontstaat. Lijkt me eigenlijk wel logisch. Ahum.

@Nynkef

Inderdaad! Die bietenzaadjes hadden tov de andere planten rare vormen. Het zijn dus zaadclustertjes waar meerdere zaadjes in kunnen zitten!? Wouw, weer wat geleerd.

Hehehe, dat verklaard waarom ik er bij de ene plek maar 2 kiemplantjes zie en bij de ander wel 5 (terwijl ik er 2 zaadjes in had gegooid).

@Erny

Thanks! Voordat ik mijn vraag stelde had ik ze al uitgedund naar 2, en als ik jou hoor dan hou ik het daarbij. Ben benieuwd!

Ik had meer zaadjes per gaatje gedaan omdat die zaadjes veel te klein waren voor mijn kolenschoppen om netjes uitgeteld per twee gedumpt te worden.