Balto Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Cocopeat blokken moet je laten opzwellen in water waarna de kokosvezels hun oorspronkelijke vorm/structuur terugkrijgen. Maar de eenvoudige blokken bevatten zelf geen voedingsstoffen. Als ik mestkorrels laat oplossen in water, en dáár dan de blokken in laat opzwellen, kunnen de planten (groentes en fruit) daar die voedingsstoffen dan uithalen? Ik ging daar zomaar van uit. Maar het water wat je bij de blokken doet, is erna ook niet beschikbaar voor de planten. Die wordt immers echt opgenomen waardoor de vezels weer 'normaal' (dus niet vochtig/nat zoals aarde wordt als je dat nat maakt) zijn in plaats van geperst. Als je het kokos erna wéér nat maakt, dan zit er pas water wat de planten ook op kunnen nemen. Ik vroeg mij af of dit hetzelfde geldt voor voedingsstoffen in het water. Of dat voedingsstoffen via een andere manier worden opgenomen en het daarom anders is? Ik vind dit maar scheikunde. Iemand die dit weet? Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 ik denk dat je opgeloste mestkorrelzouten (nitraat, fosfaat, kaliumcarbonaat = beetje scheikunde ) wel weer afgegeven worden als je de planten erin hebt gezet en ze water geeft; het gietwater stroomt dan langs de vezels en de voedingszouten lossen er (gedeeltelijk) in op maar waarom zou je dat doen eigenlijk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 28, 2014 Author Share Posted June 28, 2014 Bedankt voor je reactie. Waarom ik dat zou doen, nou omdat het mij handiger leek de planten in potgrond met voeding te zetten, in plaats van te moeten gaan strooien met korrels enzo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 ja, das logisch (potgrond bevat vaak ook al kunstmest), maar na het planten erover gieten heeft hetzelfde resultaatkoemestkorrels verteren wat langzamer dan kunstmest, heeft je plant langer plezier van, dus die zou ik alvast meegeven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Ik heb pokon moestuinmest (dat tot 4 maanden werkt), dat is geloof ik geen kunstmest. Ik had gelezen dat koemestkorrels geen kwaad kunnen, maar als ik die mestkorrels die ik heb, er bij geef, doe ik ze dan niet overbemesten? Ik heb de planten in die in mestkorrelwater opgeloste cocopeat, gemengd met siertuincompost. Hier kan ik het makkelijkst aan komen. Hopelijk doen ze het daar voldoende op Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 ja, klinkt goed, kijk maar gewoon hoe ze het doen, als ze meer nodig hebben merk ja dat wel na een weekje of 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Oke hartstikke bedankt! Dan is het dus gewoon afwachten geblazen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts