Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Basilicum oogsten


Sunny

Aanbevolen berichten

Ja basilicum kan je terug knippen zodat de plant snel weer aan kan groeien en nieuwe scheuten vormt. Om de basilicumblaadjes te oogsten, wordt de hele stengel met een schaar afgeknipt. Als men bij het afknippen van de bladeren twee stel bladeren vanaf de grond gerekend laat zitten, is een tweede oogst mogelijk. Meestal heeft basilicum twee oogstperioden: juli en september, maar als er telkens maar een paar blaadjes afgehaald worden, kan er aan een stuk door geoogst worden. Pluk in dat geval regelmatig de jonge blaadjes uit de toppen en knijp zoveel mogelijk de groeitop eruit, zodat een bossige groeiwijze ontstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De basilicum hebben wij hier geplukt.

Nu beginnen ze door te schieten.

Kan ik nu nog steeds de basilicum terug knippen?

Of ben ik nu te laat?

 

Ik heb verder vernomen dat op het moment dat er bloemen ontstaan , de smaak van basilicum achteruit gaat.

Klopt dat?

 

Kan ik basilicum op energerlei wijze bewaren?

Bijvoorbeeld door in te vriezen, drogen et cetera.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het klopt de smaak gaat achteruit. Maar ik zou gewoon proberen om ze terug te snoeien, bij wijze van proef, volgend jaar kun je toch weer nieuwe zaaien planten zaaien.

 

Ik heb even een boekje geraadpleegd over de wijze van bewaren van basilicum:

De auteur (Jekka mcVicar; Jekka's complete herb book; Kyle Cathie Limited, London 1994) beveelt het drogen van basilicum niet aan omdat het een moeilijke klus is en snel moet gebeuren.

"Basilicum leent zich bijzonder goed voor inmaak in azijn en olie.

Als u het blad wilt invriezen, moet u elk blaadje aan beide kanten met olijfolie insmeren, zodat de blaadjes niet aan elkaar vastkleven. Het aroma blijft zo ook beter bewaard."

 

Ik vries de blaadjes in, maar dan zonder ze in te smeren in olijfolie. Dat gaat mij iets te ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb een eenvoudige pesto gemaakt.

Van Basilicum, knoflook , wat amandelen en olie, veel olie.

De smaaks is sterk.

Hoelang dat zo blijft weet ik niet.

Ik heb het in een glazen potje in de ijskast staan.

En tegen contact met zuurstof, heb ik er een laagje olie op gedaan.

 

Ik las ergens dat een schoteltje met gehakte Basilicum zou helpen tegen vliegen.

Die zouden niets van de Basilicumgeur moeten hebben.

Niets is minder waar.

Terwijl ik de Basilicum stond te hakken kwamen alle vliegen om mij heen zwermen.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...
Ik heb een eenvoudige pesto gemaakt.

Van Basilicum, knoflook , wat amandelen en olie, veel olie.

De smaaks is sterk.

Hoelang dat zo blijft weet ik niet.

Ik heb het in een glazen potje in de ijskast staan.

En tegen contact met zuurstof, heb ik er een laagje olie op gedaan.

 

Ik las ergens dat een schoteltje met gehakte Basilicum zou helpen tegen vliegen.

Die zouden niets van de Basilicumgeur moeten hebben.

Niets is minder waar.

Terwijl ik de Basilicum stond te hakken kwamen alle vliegen om mij heen zwermen.

 

 

Hey Kustlijn,

 

Was je na een tijdje nog steeds tevreden met de amandelen in je pesto?? Zo ja, dan ga ik dat ook proberen. Ik heb namelijk meestal wel amandelen in huis, en volgens mij is dat goedkoper dan pijnboompitten... Trouwens, er bestaat ook amandelmeel... reeds gemalen amandelen.... lijkt me ook wel makkelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik heb net een dag of 4 geleden een potje met basilicumblaadjes gevuld, witte wijnazijn erop gedaan ( het recept zei: blanke azijn) nu ruikt de azijn verrukkulluk naar de basilicum, smaak heb ik nog niet geprobeerd. Het waren groene en paarse basilicumblaadjes en de azijn kleurt er mooi rozig van.

 

Als de basilicum aan de bloei komt, knip ik de plant terug op de laagste plek waar twee kleine blaadjes links en rechts van de stengel zitten, de plant loopt dan weer goed uit, smaakachteruitgang heb ik niet veel van gemerkt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel blaadjes doe je ongeveer in een flesje azijn of olie?

 

Marieke, ik heb gewoon een jampot lichtjes gevuld met blaadjes en takjes..daar de azijn op. Ik heb veel basilicum en top iedere dag wel enkele plantjes

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een dag of 4 geleden een potje met basilicumblaadjes gevuld, witte wijnazijn erop gedaan ( het recept zei: blanke azijn) nu ruikt de azijn verrukkulluk naar de basilicum, smaak heb ik nog niet geprobeerd. Het waren groene en paarse basilicumblaadjes en de azijn kleurt er mooi rozig van.

 

Lijkt me lekker! Ga het zeker maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, van dezelfde plant. Alleen de ene (links) met azijn en de andere met olie.

 

OK!

Hier op het forum hadden een tijdje geleden een discussie over verse kruiden op olie..en botulisme. Ik heb ook rozemarijn op olie gezet en vorig jaar basilicum, en er is me niets overkomen maar ik zou de olie niet als te lang bewaren. Ik heb net in een oud Velt-blad gelezen over warme bereiding van keukenkruid op olie, ik ga het wel even zoeken en zet het dan bij de recepten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, van dezelfde plant. Alleen de ene (links) met azijn en de andere met olie.

 

OK!

Hier op het forum hadden een tijdje geleden een discussie over verse kruiden op olie..en botulisme. Ik heb ook rozemarijn op olie gezet en vorig jaar basilicum, en er is me niets overkomen maar ik zou de olie niet al te lang bewaren. Ik heb net in een oud Velt-blad gelezen over warme bereiding van keukenkruid op olie, ik ga het wel even zoeken en zet het dan bij de recepten.

 

Jammer ik heb mijn stapeltje velt-magazines doorgezocht, maar het niet gevonden..dan heb ik het toch misschien ergens anders gelezen..op dat moment was ik niet zo geïnteresseerd blijkbaar..dom. Als ik het me goed herinner: je neemt een keuken kruid, b.v. basilicum, of rozemarijn en legt dat in een steelpan.Voeg zoveel goede olie toe dat het kruis bedekt is. Deze steelpan verwarm je zachtjes au-bain-Marie voor 5 uur ( op een warmhoudplaatje).

dan de kruidenolie in flesjes doen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
De basilicum hebben wij hier geplukt.

Nu beginnen ze door te schieten.

Kan ik nu nog steeds de basilicum terug knippen?

Of ben ik nu te laat?

 

Ik heb verder vernomen dat op het moment dat er bloemen ontstaan , de smaak van basilicum achteruit gaat.

Klopt dat?

 

Kan ik basilicum op energerlei wijze bewaren?

Bijvoorbeeld door in te vriezen, drogen et cetera.

 

 

Ik vries een aantal blaadjes in ijsblokjes in; gebruik ze meestal bij marinade van sauzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Als u het blad wilt invriezen, moet u elk blaadje aan beide kanten met olijfolie insmeren, zodat de blaadjes niet aan elkaar vastkleven. Het aroma blijft zo ook beter bewaard."

 

Ik vries de blaadjes in, maar dan zonder ze in te smeren in olijfolie. Dat gaat mij iets te ver.

 

Je zou de takjes dan compleet door de olie kunnen halen, of even weken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe 3 takjes van de basilicum door de olie halen en dan in een frikandellen-bakje laten aanvriezen; als het dan bevroren is doe ik het in een diepvrieszak. Die 3 takjes zijn precies de hoeveelheid die ik gebruik bij pasta saus maken( 8 persoonsportie) dus dan mik ik dat gewoon in de pan erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ìn pot en fles" staat basilicumolie:

1 ltr. lichte olijfolie

150gr. basilicum

 

Licht gekneusde basilicum in een warme gesteriliseerde pot of fles doen en warme olie tot 40 gr. erbij doen. Pot sluiten. na 3-4 wkn. gebruiken. Wanneer je de olie langer dan een maand wil bewaren, de olie filteren omdat basilicum slijmerig wordt.

 

Zie nu dat het recept al geplaatst was in ander topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...