Jump to content

Aangenaam (nu met foto's)

Willie Wortel

Recommended Posts

Ik zal me even voorstellen, ik heb vandaag dit forum ontdekt en ben meteen enthousiast over het aanbod en de kennis die hier gedeeld wordt.

Mijn forumnaam is Willie Wortel ( je moet wat hè... ) en mijn vrouw en ik hebben sinds drie jaar een moestuin.

Een lang gekoesterde wens maar door drukte in je jonge jaren van gezinsopbouw etc. nooit aan toe gekomen.

En nu eindelijk hebben we, na eerst een hele stal vol geiten gehouden te hebben, voor een moestuin gekozen.

We wonen in en oud en leuk boerderijtje in zuidoost Drenthe dus ruimte voor een tuin is geen probleem.

Zij het wel dat er ontzettend slechte en arme grond op ons perceel aanwezig was en we wel de nodige maatregelen hebben moeten nemen om een beetje goede start te kunnen maken... ( hoezo goedkope groente... )

Maar we hebben het nu wel aardig voor elkaar (denk ik) na nog de nodige maatregelen te hebben genomen om de konijnen uit de moestuin te houden groeit nu alles redelijk.

Ik zal de komende weken proberen wat meer informatie en eventueel foto's hier te plaatsen en

we hebben natuurlijk plenty problemen en vragen, leuk om nu te weten waar die te stellen...

Vriendelijke groet, Willie....

Edited by Guest

image53801404291847.jpgimage87091404291947.jpgimage30411404291949.jpgimage86551404291954.jpgimage24491404291955.jpgimage67211404291956.jpgimage17211404291960.jpgdimage31531404291846.jpgimage14241404291849.jpg

Ik had beloofd nog even wat foto's te plaatsen van onze tuin, welnu bij deze.

Op de bovenste is ons stukje met vaste beplanting welke niet steeds gewisseld hoeft te worden, een aarbeienbed ( met overkapping tegen de vogels), onder de netten zitten amerikaanse blauwe bes, verder nog wat tomaten, lavas, pompoen en kruiden.

Daaronder een takkenwal om de tuin wat diervriendelijker te maken en om je rommel lekker achter kwijt te kunnen...

Mijn vrouw kwam op het lumineuse idee om er een pompoen over te laten groeien welke zijn plek kon vinden op de compostbak er achter.

Daaronder een insectenhotel waar ik nog mee aan het bouwen ben en een wildbloemenmengsel, maar dat laatste bloeit dit jaar wat minder rijk, we hebben bewust dit jaar niet bijgezaaid om te kijken welke bloemen zichzelf weer uit zouden zaaien, maar dan wordt het eentoniger.

Vooral de grassen overheersen.

Daaronder onze boomgaard met hoogstamfruitbomen, zelf geplant zo'n 13 jaar terug, het zijn een Groninger kroon ( appel), Drentse bellefleur (appel), Reine claude verte(pruim) , goudreinet, sterappel, Conference ( peer) en verder nog een laagstammetje die er al stond toen we hier kwamen wonen, volgens mij een gewone Reine Claude pruim.

Daaronder onze moestuin omheind met kastanjehout tegen de konijnen ( lopen hier dagelijks rond) moest ik nog weer gaas aan de binnenkant plaatsten tegen de jonkies die wel tussen de spijltjes door konden....

Het net over de kolen is een oude klamboe, op de rommelmarkt gekocht, verder staan er bonen in( prelude), uien, Premiere aardappelen, maar het loof is gerooid i.v.m. phytoftera.

En daaronder weer ons zelfgebouwde "kasje" ik heb er doorzichtige golfplaten opgelegd en een paar grote kozijnen in geplaats en het wordt er lekker warm, dit seizoen voor het eerst in gebruik en dat moet nog leren.

Ik heb er pepers, paprika, tomaten, en een druif in staan.

Nou dit waren de eerste foto's er zullen wel meer volgen in de loop der tijd.

Groet, Willie...