Elles Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Hallo allemaal, eind april deze bak aangeschaft bij intratuin bietjes, prei, andijvie, sla, tomaat, komkommer gekocht.Wat nu zooooo raar is dat m'n tomaat het prima doet! , maar de rest niet bietjes blijven mini, prei blijft mini, komkommer blijft mini en verkleurt geel en sterft af , staat er toch allemaal al een maand of twee en half???Nu een aantal weken stamboontjes erin , blad kleurt geel..... Ik ben een beginneling , ik vindt dit zo jammer hoe kan dit nou toch??? Quote
Nynkef Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 het eerste waaraan ik denk is een tekort aan voedingsstoffen, heb je al een keer bijgemest ?? Quote
Elles Geplaatst: 2 juli 2014 Auteur Geplaatst: 2 juli 2014 Ik heb speciale moestuingrond in de bak gedaan , moet er dan nu al bijgemest worden? Quote
moerman Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Als tomaat het wel doet en de rest niet, zou het allemaal dan te nat zijn? Een tomaat kan heel wat water hebben, maar de rest kan er wel door verpieteren. En hoe is de standplaats? Quote Tuinieren op 210 m² op de kleigrond van De Smalle Steeg in Nijmegen.
Jenneke Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Meestal zit er maar voor een week of 6 voedingstoffen in potgrond en moestuingrond, al ken ik ook een biologich merk waar voor 3 maanden in zit. Dit zijn natuurlijk maar richtlijnen want de ene plant gebruikt meer en/of andere voedinstoffen dan de andere. Bonen houden weer helemaal niet van extra mest. Ik weet er op zich niet echt heel veel van. Ik begin zelf met bijmesten na een week of 6 of als ik het idee heb dat een plant iets te kort komt. Ik gooi er dan wat kompost bij (gekochte want ik heb geen compostvat-of hoop) en een algemene mest (ik gebruik korrels van Ecostyle die ook geschikt zijn voor biologische teel en voor andere dingen vloeibare van het zelfde merk gewoon wat het handigste is op dat moment) In m'n vierkante-meter-bakken voeg ik iedere keer nadat iets geoogst is wat compost en mestkorrels toe voordat ik iets nieuws poot of zaai. Voor de tomaten en paprika's gebruik ik speciale tomatenmest. Quote
Elles Geplaatst: 2 juli 2014 Auteur Geplaatst: 2 juli 2014 De bak bak staat achter in de tuin pal op het zuiden, uit de wind...., ik geef wel aardig wat water ja... Quote
Claudia69 Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Kijk eens naar de voet van de komkommer, is die doorgerot? Quote
Elles Geplaatst: 2 juli 2014 Auteur Geplaatst: 2 juli 2014 Ik heb de komkommer nu overgepoot in een aparte pot , de voet is niet doorgerot Quote
Balto Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Heb je de kant en klare mix of zelf een mix samen gesteld? Quote
Elles Geplaatst: 3 juli 2014 Auteur Geplaatst: 3 juli 2014 Ik heb de kant en klare mix gekocht, zou het kunnen dat de tomaat alles wegtrekt , Mischien moet ik die maar apart zetten? Quote
Balto Geplaatst: 3 juli 2014 Geplaatst: 3 juli 2014 Ik heb de kant en klare mix gekocht, zou het kunnen dat de tomaat alles wegtrekt , Mischien moet ik die maar apart zetten? Dan heb je dus wel de juiste compost, en die zou volgens het mm principe genoeg voedingsstoffen afgeven. Tomaat heeft wel meer mest nodig dan de rest, dus wie weet is het wel zo? Ik ben ook wel benieuwd naar een foto! Quote
Elles Geplaatst: 3 juli 2014 Auteur Geplaatst: 3 juli 2014 Ik zal morgen een foto plaatsen, heb m'n tomaat nu maar apart gezet! Quote
juudje Geplaatst: 4 juli 2014 Geplaatst: 4 juli 2014 Beste Elles, ik heb ook een vierkante moestuin en wat groenten in potten. Deze is ook mijn eerste jaar en niet alles doe vanzelfsprekend.In de vierkante moestuin heb ik makkelijk moestuinmix aangevuld met compost. Ik heb 4 grote tomaten planten, 2 komkommer planten, wortels, bietjes, sperziebonen, pluk sla, tijm, selderij, marjolein, basilicum, koriander en deze week een paprika en een peper er in geplant in de ruimte die vrij kwam, ook heb radijsjes gehad. Zoals je zie beetje veel maar van alles heb oogst gehad.(Wel bij gemest tussen maart en juni 1 x Ecostyle en een paar keer plantengier gegeven ) In de potten heb ik biologische moestuingrond van intratuin en ik moet wel zeggen dat de planten in deze grond minder goed doen, droog heel snel en bladeren vergelen snel, dus ook bij gemest om groenten van te kunnen oogsten en de planten trekken wel bij . Dus zou ik je zeggen probeer je gevoel te volgen en gebruik een kant en klaar mest of geeft een planten gier en zal je verbaasd zijn van de resultaten.Ik wens je veel succes en oogst plezier Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.