Moesff Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Ik heb rode bieten (Bull's Blood) in de volle grond gezaaid. Zo om de 10 cm een zaadje. Te dun blijkbaar, want waar een deel is opgekomen, is er ook een deel waar niks is opgekomen.Waar ze wel zijn opgekomen zijn ze per 2 of 3 opgekomen. Dat had ik al gelezen, maar kan ik ze nu ipv uitdunnen door te knippen, ook uitgraven, splitsen en verdelen over de plekken waar niets is opgekomen? Of ga ik daar de wortels te veel mee beschadigen als ze al zo groot zijn als op de foto's te zien is? Moet ik accepteren dat minder is opgekomen en alleen uitdunnen, of toch verspenen/verdelen?Nog wat bijzaaien op de lege plekken zou ook nog kunnen wellicht. De teeltkalender geeft aan dat je begin juli ook nog kan zaaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 2, 2014 Share Posted July 2, 2014 Je kunt het proberen om ze te verspenen. Sommige zullen lukken. Maar reken op vrij veel uitval. Op vrije plekken zaaien gaat beter. Nog beter gaat voorzaaien in kleine potjes en dan uitplanten. Je kunt evt. ook groepjes van 2 of 3 bietjes samen laten staan op iets meer afstand ertussen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moesff Posted July 2, 2014 Author Share Posted July 2, 2014 Dan dun ik maar gewoon uit (knippen? Uittrekken?) en zaai ik wat bij. De pastinaken zijn ook maar matig opgekomen, die zaai ik dan ook nog wel wat bij op hoop van zegen.De bietenbladen worden behoorlijk aangevreten terwijl ik toch tegen slakken strooi. Misschien toch maar wat gaas eromheen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 knippen anders beschadig je de buurplant te veel denk ikweet je zeker dat het slakken zijn? en geen rupsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanneke91 Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Ik zou ze lekker laten staan (zo worden ze naar mijn idee ook wel groot) en eventueel nog wat nieuwe zaaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moesff Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Ik zal dan als er drie staan de middelste wegknippen, dan kunnen de andere twee doorgroeien. Als je hem bij de grond afknipt gaat hij niet weer vrolijk verder groeien zoals een sla? knippen anders beschadig je de buurplant te veel denk ikweet je zeker dat het slakken zijn? en geen rupsen? Waar zitten die rupsen overdag dan? Ik heb nog geen rups gezien. Er zitten echt van die slakachtige gaten/inhammen in het blad. Maar ik ben niet bekend met hoe vraatsporen van rupsen eruit zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnoud Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Bij ons op de tuin worden de bieten gewoon verspeent/verplant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Bieten moeten toch op één gezet worden?Bietenzaad bestaat feitelijk uit meerdere zaadjes die samen klonteren, meestal komen er twee of drie uit en dan moeten de zwakste verwijderd worden of de hele oogst gelijkt op niet veel omdat ze te dicht op mekaar staan. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts