Ga naar inhoud

Aardappelen met phytopthora: oogsten of wachten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb de late aardappelen (Nicola) medio april gepoot. Zijn mooi opgegroeid naast de vroege aardappelen (Frieslander)

Vroege heb ik midden juni al geoogst omdat het loof begon af te sterven en de aardappelen volgroeid waren.

Het loof van Nicola is inmiddels geel geworden en vertoont her en der bruine bladeren en vlekken. Ook in de nog groene bladeren.

Heb op 4 juli 1 x gespoten tegen phytophtera. Knollen gecheckt; zijn niet aangetast.

Wat kan ik het beste doen? wachten tot het loof helemaal afgestorven is of nu al oogsten?

Nu oogsten lijkt me erg vroeg voor late aardappelen.

Geplaatst:

Hier moeten de aardappelen ook de grond uit vrees ik...

Totaal nog geen tijd, maar het loof is afgestorven... Zeker van de Late, de vroeg houden nog wel even...

Zal een kleine opbrengst worden, maar goed, het is maar zo... Wat ik me wel afvroeg, hoe zit het met de bewaring?? Gaan die even goed bewaren als dat ze op tijd uit de grond gehaald zijn?

Geplaatst:

Is het 'normaal' dat loof soms al veel te vroeg 'op' is? Of is er dan te weinig voeding oid?

Zou wel nu al oogsten, voor het geval het wel de plaag is.

En het bewaren heeft volgens mij met de dikte van de schil te maken. Hoe dikker hoe beter te bewaren.

Geplaatst:

Volgens Velt kun je het loof afknippen en de aardappels dan nog enkele weken in de grond laten zitten, zodat de schil dikker wordt. Dat zou de bewaarbaarheid ten goede komen.

Hier nog geen ervaring; dit is het eerste jaar dat ik aardappels heb...

Geplaatst:

Wij doen dat elk jaar. 2 weken geleden al het loof afgeknipt en 105 van de 115 bossen zit nog onder de grond. En die kunnen we nog een paar weken laten zitten.

Vorig jaar hebben we de aardappelen zelfs 2 maanden laten zitten nadat we het loof hadden afgesneden. De schil wordt dan inderdaad ietsje dikker en ze groeien nog een beetje. Plus zo kan je je oogst wat spreiden.

De soorten zijn Lady christl en allegria, waar de knollen niet vatbaar zijn voor phytopthora. We hebben eens een soort gehad waarbij de knollen wel vatbaar waren en daarvan hebben we de knollen binnen de 2 weken moeten oogsten wegens schade.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...