Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Spint? In mijn komkommerplanten.


Ankersoft

Aanbevolen berichten

Hallo...ik heb via de zoekmachine gezocht maar kan er niks over vinden...vandaar ff een nieuw bericht:

Ik heb heerlijke komkommers in mijn kas staan....2 planten, waarvan er 1 nu gele vlekken op de bladeren krijgt en een soort spinragachtig laagje over blad en stengel. Er zitten ieniemini beestjes in. (zie foto) Ik denk dat het spint is...maar is dat ook zo? En zo niet wat is het dan wel...en vooral...hoe krijg ik het weg? Ik gebruik voor kamerplanten wel eens een mengseltje van spiritus/afwasmiddel en water met een plantenspuit, maar komkommers mogen geen water op het blad? Help!!

 

20140711125506-Medium37031405078347.jpg20140711125206-Medium86371405078348.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spint is helaas lastig te bestrijden. Wat ik zelf altijd doe als ik spint constateer is de bladeren met een broes kledder nat maken, en dan vooral de onderkant van het blad. Dit liefst meerdere keren op een dag. Het insect houdt namelijk niet van vocht en een hoge luchtvochtigheid. Nadeel is dat je in de kas ook weer niet een te hoge luchtvochtigheid wil, bijvoorbeeld voor de tomaten. Zover ik weet zijn er niet veel middelen verkrijgbaar voor consumptiegewassen maar je zou Pyrethrum kunnen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee gelukkig zijn niet álle bladeren zo. We hebben de bladeren allemaal aan inspectie onderworpen en alles waar die "spinrag" op zat of van die beestjes hebben we verwijderd. Ook alle bladeren die flink aan het verkleuren waren, hebben we eraf gehaald. De plant die aangetast is, heeft ook beduidend minder vruchten dan de andere. Morgen de boel proberen te besproeien met een huismiddeltje....zou dat een goed plan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...