Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bessenstruiken hoogzomer verplaatsen


cees7274

Aanbevolen berichten

Dag mensen,

 

Nu mijn buurman dreigt te vertrekken van de tuin is er vollop belangstelling voor zijn tuin.

Ik hoef er geen tuin bij maar wil wel zijn bessenstruiken. En dat mag van hem. Dat moet ik dus regelen voordat

de nieuwe eigenaar er is.

 

Het zijn struiken van zeg 2 bij 2. Gezien bovenstaande, zal het ergens deze weken moeten gebeuren.

Uiteraard heb ik gegoogled, ik kwam vooral uit bij 'baat het niet, dan schaadt het niet", maar dat vind ik toch een beetje kort door de bocht ;-(

 

Ik denk:

 

zo kort mogelijk snoeien. De afgeknipte scheuten gelijk in de grond als backup.

zo groot mogelijk plantgat, gevuld met water en (kunst)mest.

De tijd tussen overplaatsing zo kort mogelijk houden.

wortels plant inkorten?

 

Iemand nog suggesties? Dank alvast. Anders gaan we er gewoon voor. Volgens mij kunnen die bessenstruiken wel tegen een stootje.

Tenslotte staan ze nu ook bij de Intratuin Of is dat een slecht argument?

 

Het gaat om de Jostabes, kruisbes, zwartebes en rodebes.

 

Thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liefst op een bewolkte dag verpoten, of dagen dat het wat koeler is. Diep insnoeien ja, maar ook wat frisse gezonde takken behouden. Ruime kluit, veel wateren.

Géén mest !! Maar gewoon goede verse grond in plantgat.

Kluit/ wortels niet speciaal inkorten nee.

 

Bij wel sterk zonnig / warm of heet weer een paar dagen een schaduwvliesdoek er over heen helpt ook wat.

Oude takken helemaal wegsnoeien.

 

Geen garantie, maar poging wellicht waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het snoeien zo snel mogenlijk doen i.v.m. verdamping van de plant anders steekt de plant loze danwel verloren energie in wat je dan later gaat snoeien en dat kost heel veel kracht.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees, jou vraag is of je ook later kan snoeien

denk je nog dat het verschil maakt als het snoeien en uitplanten niet op dezelfde dag gebeuren? Hoeveel tijd zou je daar maximaal tussen laten zitten?
Waar uit ik opmaak dat je niet gelijk maar een dag of wat na aanplant wil gaan snoeien.

 

En ik zeg voor jou denk wat raar dat je dat beter niet kan doen daar dat de plant energie kost die deze nodig heeft om weer aan te kunnen slaan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

hum. Communicatie misverstandje. Uiteindelijk de planten voor de verplanting kort gesnoeid. Gelijk vormsnoei toegepast en zoveel mogelijk eraf.

 

Alle planten die overgezet zijn beginnen dankzij de tips inmiddels uit te lopen. Nieuw blad. Dus aangeslagen lijkt me.

 

Dank voor de tips.

 

Cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...