Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bladeren paprikaplant/tomatenplant met gaatjes + verkleuring


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

 

Ik heb me een maand geleden ongeveer een moestuinbox aangeschaft, dus ik ben een echte beginner..

Nu zag ik dat ik gaten heb in de bladeren van men plukpaprikaplant. Wat kan ik hier tegen doen? Welk beest doet dit? Moet ik de bladeren met gaten in van de plant afhalen?

1055906310202355315514158333079181n27571405416705.jpg

 

Bij men tomatenplant zag ik dat de bladeren echt vreemd waren, maar ik weet er niets van af.. Weet iemand wat dit is en of het erg is?

10544873102023552928335911160842967n50361405416673.jpg

 

Bedankt voor de hulp alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op paprika slakkenvraat Kan van 1 slak zijn. Knabbelt ook aan de vruchten. Probeer ze weg te vangen ('s avonds goed speuren, bierval)

 

Tomaat is nu moeilijk te zeggen. Is het alleen aan onderste bladeren (verwijder ze dan!) of de hele plant? (Met een foto van de hele plant kunnen we beter meekijken) In een pot? de kas? of volle grond? Staan ze te nat? Geef evt. eens wat compost (daar zit van de meeste voedingstoffen en sporenelementen wel wat in) of wat gedroogde koemestkorrels die je oplost in water. Kan dat hij zo, door wat magnesium, kalium of fosfor dat daar in zit, al wat opknapt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij foto 2 is goed te zien ( en niet zo zeer vanwege dat kaartje ) dat het een gekochte plant is. Je ziet dat aan de maat vh blad en de donkere kleur. Dat is opgegroeid onder ideaal kunstlicht en condities.

Plant je dat vanuit de kweker zo pats boem thuis buiten, schrikt die plant behoorlijk.

 

Wanneer aangeschaft ? En met reeds vruchten en al ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij foto 2 is goed te zien ( en niet zo zeer vanwege dat kaartje ) dat het een gekochte plant is. Je ziet dat aan de maat vh blad en de donkere kleur. Dat is opgegroeid onder ideaal kunstlicht en condities.

Plant je dat vanuit de kweker zo pats boem thuis buiten, schrikt die plant behoorlijk.

 

Wanneer aangeschaft ? En met reeds vruchten en al ?

 

 

Ik heb deze plant gekocht omstreeks 20/6 ongeveer, maar daar waren de bladeren net hetzelfde, bij al hun pluktomaatplanten trouwens..

Ik dacht dat het niet erg was, maar nu zijn er wel al nieuwe bladeren aan de plant gekomen die kerngezond zijn, dus is het dan verstandig dat ik de slechte verwijder? Of is het echt een ziekte ofzo?

Er hingen in de winkel inderdaad al enkele rode tomaatjes aan en twee groene, de groene zijn ondertussen al groter geworden en er staan wel veel gele bloemetjes aan de plant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op paprika slakkenvraat Kan van 1 slak zijn. Knabbelt ook aan de vruchten. Probeer ze weg te vangen ('s avonds goed speuren, bierval)

 

Tomaat is nu moeilijk te zeggen. Is het alleen aan onderste bladeren (verwijder ze dan!) of de hele plant? (Met een foto van de hele plant kunnen we beter meekijken) In een pot? de kas? of volle grond? Staan ze te nat? Geef evt. eens wat compost (daar zit van de meeste voedingstoffen en sporenelementen wel wat in) of wat gedroogde koemestkorrels die je oplost in water. Kan dat hij zo, door wat magnesium, kalium of fosfor dat daar in zit, al wat opknapt.

 

Een foto van de hele plant, zoals je ziet staat hij buiten in grond in een moestuinbox

Het rare is dat het vooral de middelste bladeren zijn.. De bovenste en de onderste lijken allemaal gezond.. Bij aankoop zag de plant er veel ongezonder uit

 

1055904810202355917329203601896577n13991405427585.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plant ziet er eigenlijk prima uit toch ?

Die slechtste oude bladeren, nog van de binnenkweek bij de kweker kun je binnenkort weghalen als het veel slechter wordt; zien er niet eens zo erg slecht uit hoor. Gaat dat hard achteruit, gewoon verwijderen.

Gaat prima zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...