Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten met botrytis

Carina

Recommended Posts

Wie kan me helpen... Al mijn Moneymaker-tomaten vertonen dit soort stipjes...

Nu heb ik al gezellen op dit forum dat het waarschijnlijk bortytis is.

image34851405498658.jpg

Maar nu mijn vraag; kan ik deze tomaatjes nog redden? Door ze bijv. er af te halen en verder te laten rijpen in de zon?

Of zijn ze echt niet meer te eten...

Is het niet weg-wrijfbaar ? die wittige cirkel toch ? Ik dacht eerst aan een kalkrest afzetting.

Zonder kleuring een groene tomaat plukken wil niet echt lekker afrijpen hoor is mijn ervaring.

Dit heet stip en de oorzaak is een te hoge luchtvochtigheid.(in de ochtend) De tomaat slaat dan nat als de zon opkomt. Het is niet besmettelijk en de smaak veranderd daar ook niet door. Eigenlijk is er met de tomaat zelf niets aan de hand. Als de plant in de kas staat probeer dan zo veel mogelijk de ramen open te houden. De plant kan namelijk ook de schimmel botrytis krijgen en zelfs dood gaan.

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

@ jorg, ik wil wel afwachten, maar vanmorgen kwam ik dit tomaatje tegen... (Wel de enige die er zo bij hing trouwens). Bedankt voor die link, dat is idd precies wat mijn tomaatjes hebben, dus ik hoop dat het goed komt!

image97821405574851.jpg

@sluipwesp, aan de luchtvochtigheid kan ik niets doen, want de plantjes staan buiten...