Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten met botrytis


Carina

Aanbevolen berichten

Wie kan me helpen... Al mijn Moneymaker-tomaten vertonen dit soort stipjes...

Nu heb ik al gezellen op dit forum dat het waarschijnlijk bortytis is.

 

image34851405498658.jpg

 

Maar nu mijn vraag; kan ik deze tomaatjes nog redden? Door ze bijv. er af te halen en verder te laten rijpen in de zon?

Of zijn ze echt niet meer te eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet weg-wrijfbaar ? die wittige cirkel toch ? Ik dacht eerst aan een kalkrest afzetting.

Zonder kleuring een groene tomaat plukken wil niet echt lekker afrijpen hoor is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heet stip en de oorzaak is een te hoge luchtvochtigheid.(in de ochtend) De tomaat slaat dan nat als de zon opkomt. Het is niet besmettelijk en de smaak veranderd daar ook niet door. Eigenlijk is er met de tomaat zelf niets aan de hand. Als de plant in de kas staat probeer dan zo veel mogelijk de ramen open te houden. De plant kan namelijk ook de schimmel botrytis krijgen en zelfs dood gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ jorg, ik wil wel afwachten, maar vanmorgen kwam ik dit tomaatje tegen... (Wel de enige die er zo bij hing trouwens). Bedankt voor die link, dat is idd precies wat mijn tomaatjes hebben, dus ik hoop dat het goed komt!

 

image97821405574851.jpg

 

@sluipwesp, aan de luchtvochtigheid kan ik niets doen, want de plantjes staan buiten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...