Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uit zaad kweken: Gladiool, lelie, dahlia


Gwen

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Mijn prachtige bloementuin staat in bloei. En hoe!!

 

BILD352198751405577487.JPG

 

Nu lijkt het mij leuk om jawel, de ZADEN van de lelie, dahlia's en gladiool op te kweken om te zien of er kruisbestuiving van de soorten die ik heb staan heeft plaatsgevonden en ik wellicht uit de zaadjes nieuwe soorten kan kweken.

 

Weet iemand van jullie hoe ik het beste uit ZAAD deze bloemen tot een bol en vervolgens volwaardig bol-/knolgewas op kan kweken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Dahlias: gewoon zaaien is mogelijk ja, ook voor resultaat hetzelfde jaar. zie dat topic. De gladiolen vermeerder je het best met de kraaltjes die onder de grond aan de bol komen en je in het najaar tegenkomt als je de bollen er uit haalt: zitten er tig aan elke bol. Niet gelijk het jaar er op bloei, neemt 2 jaar of wat langer, maar ze zijn dan wel soortecht ( uit zaad niet en neemt nog langer )

Lelies raad ik je af: is een erg langdurige teelt vanuit zaad. Jaren.

 

Voor dit soort vragen zijn er reeds tal van topics aanwezig waarin dit besproken wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel, Bit .

 

De gladiool wil ik per se uit zaad dat in de zaaddoos onderaan de bloem zit kweken. Over deze kweekmethode kan ik niks vinden.

 

Superleuk dat dahlia's makkelijk willen vanuit zaad. Dat ga ik volgend jaar gewoon doen.

 

Lelies uit zaad kweken kan ik ook niet vinden op deze site. Dat het kweken jaren duurt is niet erg. Ik wil graag de uitdaging aangaan!

 

Wie o wie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de antwoorden en privebericht!

 

Voor wat betreft de Dahlia en Lelie lijk ik eruit te zijn. Wie o wie kan mij meer over het uit zaad opkweken van gladiolen vertellen?

 

Ik zal in dit topic gaan proberen om de experimenten bij te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van dahlia's wordt ook zaad verkocht door zo een beetje alle bedrijven. Dat heet dan vaak "perkdahlia's" of zo. Hebben we best vaker gedaan en is echt niet moeilijk. Bloei al in juli van het zaai-jaar. Van de mooiste kleuren/vormen (verschilt zeer per mengsel/zaadbedrijf wat er zoal uitkomt) kun je dan de knollen vorstvrij overhouden (bijv. in turf) en het jaar er op weer uitplanten. De knollen en planten zijn wat kleiner dan de echte zeer grote knoldahlia's, maar m.i. niet minder mooi en bloeien veel langer (een groot deel van het seizoen), zeker als je uitgebloeide bloemen verwijdert. Nieuw zaad leveren deze dahlia's ook met dozen vol.

 

Ik heb wel eens geprobeerd om van de "kralen" (is kleine bolletjes aan de bol) van een gladiool nieuwe te telen. Het resultaat viel me tegen. Echt niet te vergelijken met wat je uit gekochte bollen krijgt, die je in het voorjaar plant. Vergeet niet dat de teelt van gladiolen voor de bollenverkoop en (minder voor) bloemen gebeurt door speciale kwekers en dat dit een gewas is dat bol staat van de bestrijdingsmiddelen. Net als bij tulpen. Maar zelf proberen en experimenteren is natuurlijk wel leuk.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...