Mette Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 De afgelopen weken heeft het natuurlijk flink geregend en het lijkt er op dat onze tomaten hier last van hebben. Ze staan buiten, zonder beschutting. Is dit phytophora, bruinrot, of iets heel anders? En moeten we de planten nu verwijderen, of volstaat het om alle rotte bladeren en tomaten te verwijderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tekj Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Ik ben geen echte kenner, maar dit lijkt mij phyto. Ruimen is de enige oplossing. Had dit vorig jaar ook, alle tomaten die er nog goed uit zagen gingen alsnog... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Zo te zien zijn alle tomaten aan getast.Kan je beste alles eruit halen.Ja balen maar je kan ze ook niet eten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Helaas... de eventuele nog groene tomaten zullen nooit rood worden maar ook bruin. Narijpen gaat ook niet werken om dat ze al besmet zijn.Je kan eventueel de groene tomaten oogsten en er chutney/jam van maken oid (zie recepten op het forum). Langer laten hangen heeft geen zin, worden dan toch allemaal bruin en ziek...Echt heel sneu voor je, ken het gevoel. Volgend jaar een afdakje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Alles ruimen en niet op je composthoop of in de buurt van tuin weggooien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Als de stam ook al bruin ziet ligt het niet aan de tomatenvrucht zelf en is de enige oplossing weghalen, de gehele plant. Laten narijpen van nog perfect groene op het zicht onaangetaste vruchten gaat zoals al aangegeven ook niet meer. Gisteren ook 1 uit de tuin moeten verwijderen... hopelijk hebben ze het nu niet allemaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Hier ook 2 exemplaren die er hetzelfde uitzagen na de dagen regen. Direct weggegooid en de rest nog eens behandeldmet bordeauxse pap. Die blijven er redelijk uitzien, afwachten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Bordeause pap over je tomaten en die dan nog met (koper) smaak opeten?? Is dat nog van deze tijd? Ik zou het niet aanraden hoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Product is toegelaten in de biologische teelt.Ik was de tomaten dan ook erg goed.Tenslotte kan je jezelf eens afvragen hoeveel er niet gespoten wordt op winkeltomaten met veel ergere producten... Ik zou het ook veel liever zonder doen maar dan waren al m'n planten al dood... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel69 Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 heb er hier ook last van 2de jaar achter elkaar, hopelijk wordt het volgend jaar beter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Tenslotte kan je jezelf eens afvragen hoeveel er niet gespoten wordt op winkeltomaten met veel ergere producten... Is dat niet precies de reden waarom veel van de tuiniers hier zelf hun - onbespoten - groente kweken?!daarbij: al die troep die je op de planten spuit komt hoe dan ook in het milieu terecht, is het niet via je maag, dan wel via grondwater, compost of afvalverwerking. en dan hebben we het nog niet gehad over bijen, andere insecten en de hele voedselketen die continu bedreigd worden door allerlei soorten gif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Wel, ik spuit bijlange zoveel niet als in de beroepsteelt dus het is nog altijd minder erg als de tomaten die ik koop en zoals reeds vermeldis het product door Europa goedgekeurd voor de biologische landbouw. Vermeldenswaardig is dat de europese voorschriften inzake voedsel globaal gezien de strengste zijn. Ik begrijp uw bezorgdheid overigens wel. Voor de rest wordt hier nooit iets gespoten, bijenhotels opgehangen en bloemenweides gezaaid.Volgend jaar plan ik de serre beter en continu te verluchten en hoop zo geen enkele sproeistof meer te moeten gebruiken.Ik doe dus redelijke inspanningenl maar ben de ecologische paus ook weer niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts