Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dahlia's nu nog planten?


Jeroen81

Aanbevolen berichten

Goede avond iedereen,

 

 

Vandaag bij TC Overvecht deze zak dahlia knollen gekocht voor €1,00!! Kon ze niet laten liggen.

Nu de vraag... Wat er mee te doen. Rustig wachten tot volgend jaar of toch nu nog planten en eind dit seizoen opgraven en bewaren voor volgend jaar???

iemand ervaring mee??? Alvast bedankt image91951406319955.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Alkmaarder! Ik ben geen dhalia expert, maar zouden ze volgend jaar nog goed zijn? Ik weet het niet. Ik heb wel eens meegemaakt dat dhalia knollen die te lang lagen ingedroogd waren. Zal me daarom ook niks verbazen als ze daarom in de aanbieding zijn, net zoals de meeste bloembollen nu. Intratuin Heerhugowaard heeft of had ze ook in de aanbieding dacht ik.

 

Ik zou ze zelf nu planten met het idee dat het goed is voor de knol, die kan dan voeding opnemen en doorgroeien etc. Maar of er nog bloemen aankomen, dat betwijfel ik. Denk het niet eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze in een grote bloembak met potgrond zetten en kijken hoever ze nog komen.....als we weer geen winter krijgen heb je mogelijk toch nog bloemen dit jaar. Je kunt ze ook makkelijk vorstvrij zetten indien het wél gaat vriezen.

 

@Dennis; je kunt de knollen in dat geval het best overwinteren in turfmengsel dus niet in gekochte verpakking laten uitdrogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat de knol erg uitgedroogd is, in de winkel worden ze nou niet echt optimaal bewaard. De tip om zsm in de grond te doen is wel een goede, dan kan zich nog een knol voor komend jaar ontwikkelen. Heb zelf op een gegeven moment 5 kisten met knollen gehad, toen verhuisd en ruimtegebruik en de grond was dat jaar te vochtig geweest. Misschien komend jaar weer, was afgelopen jaar druk met enten van wat Appelboompjes. (Waarom een ipad alles met een appel maar direct verhoofdletterd, is mij niet geheel duidelijk maar goed...)

[*]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten!!!

 

Eerst een halve dag in een bak lauw water leggen zodat ze alvast wat 'voorweken'.

Als je geluk hebt, overleven ze het wel en gaan ze wat blad maken. Goed water blijven geven.

Volgend jaar kan je ze dan (na vorstvrij overwinteren) opnieuw planten. Dan zullen ze goed uitlopen en bloeien.

Succes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Je kan Dhalias planten na de vorst tot augustus.

Als je ze in de herfst plant loop je het risoco dat ze teveel water krijgen door de regen.

Nou had ik voor €50 aan Dhaliaknollen gekocht bij Overvecht maar het bleken andere knollen te zijn zoals gladiolen.

Knollen houden niet van water.

Zorg dat de grond water goed door laat. 

Je kan knollen wel een jaar bewaren maar 2 jaar zonder ze een keer te planten is slecht voor de knol.

 Het kan wel, maar zo ongeveer 10% overleeft t niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...