Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf vloeibare pectine maken

veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Voor iedereen met een overdaad aan kruisbessen in de tuin en iedereen die geen aandelen heeft in Van Gilse , je kunt ook zelf vloeibare pectine maken. Ik heb niet een nauwkeurig recept maar het idee is als volgt

Pluk je kruisbessen vroeg in het seizoen (nog niet helemaal rijp). Kook ze een kwartier lang in een beetje water. Dan heb je een soort moes gekregen en die laat je uitlekken in een doek (die je al dan niet ook nog in een zeef hangt). Het uitgelekte sap is zeer rijk aan pectine. Dit sap kun je bewaren door het in te vriezen (beter van niet als je van de ecologische school bent want dat kost weer energie...) of te pasteuriseren. Het schijnt ook te werken met aalbessen en appels maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee.

Wanneer je vervolgens jam gaat maken dan voeg je tussen de 125 en 250 ml van het sap toe per kilo vruchten. De hoeveelheid hangt af van de vruchten die je gebruikt voor de jam. Voor aardbei, rabarber en framboos meer en voor sinaasappelmarmelade en kweepeergelei wat minder.

Voor de duidelijkheid: pectine is een geleermiddel! Het zorgt ervoor dat je jam smeerbaar is en niet van je lepel af drupt. Om je jam te conserveren (=lang te kunnen bewaren) zul je toch echt suiker moeten toevoegen. Inclusief vruchtensuikers zo'n 60 tot 65% aan suikergehalte in de jam.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig! Vries je het dan ook in die bepaalde porties in? Ik vroor eerder citroensap in in van die ijsblok-bakjes. Maar die zijn wel heel klein...

Als je het heet in potjes stopt, en die dan goed vult en snel sluit, dan moet het toch wel een tijdje houdbaar zijn? iig tot al het andere fruit klaar is in de tuin.

Handig dat kruisbessen aardig vroeg zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leslie, Ik snap dat pectine in de vorm van kruisbessap bedoeld is om dan gewone suiker te kunnen gebruiken ipv gelei suiker

Maar stel ik volg gewoon recept incl. gelei suiker maar gooi dan extra wat kruisbessap heeft dit zin, of doe je dan dubbel op en wordt de jam wel heel stevig ofzo.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee Hans ik heb het nog nooit zo gedaan, maar wat ik ervan begrijp bevat Geleisuiker wel (extra) pectine dus ik zou me kunnen voorstellen dat je dan een dubbele dosis geeft. Maar dat geeft niets toch, dan krijg je denk wat wij vroeger noemden 'drilpudding'

Het beste is denk ik om jam te maken met de geleisuiker die je nog in huis hebt. Is het eindresultaat te vloeibaar dan kook je het nog een keer met wat kruisbessensap. Ik zou niet gelijk allebei erdoor doen want aan te stijve jam kun je helaas niets meer doen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vertrouw op oma, die had dat ook niet tot haar beschikking en die maakte lekkere, betere en mooiere jam dan wij allemaal bij elkaar

Is dat zo?

Ik vind dat zo'n: "vroeger was alles beter"- reflex"

Ik gebruik gelei-suiker omdat ik het heel handig vind en ik geen zin heb om alles zo lang te laten koken. Ik wil trouwens graag jam met stukjes...

Bovendien maak ik vaak halfzoete jam.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...