Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pompoen rot weg aan de plant


Siti

Aanbevolen berichten

De kleine onrijpe pompoenen (die niet op de grond liggen maar klimmen aan stokken) rotten weg aan de plant. Iemand een idee hoe dat kan? Ik las op een topic iets over onbevruchte bloemen, maar de pompoentjes waar ik het over heb zijn al wel ietsje groter gegroeid. Misschien niet helemaal goed bevrucht oid? OP de bladeren van de plant zit ook een schimmel denk ik, grijzige vlekken die steeds erger worden. Ik las net dat dit met melk behandeld kan worden. Iedere plant heeft wel 1 of 2 grote goede pompoenen gemaakt. (Helaas was een aantal te mooi en die zijn gestolen, maar dat is weer een ander verhaal.)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 'schimmel' is waarschijnlijk meeldauw en dat krijg je door veel vocht op de bladeren. Probeer dus als je water geeft de bladeren niet nat te laten worden, zo is de kans kleiner (regen even buiten beschouwing gelaten).

 

Wat betreft kleine afstervende vruchten, een vrouwtjesbloem heeft al een klein vruchtbeginsel. Als de vrouwtjesbloem dan niet bestoven wordt, sterft dit af. Pas als de pompoen in korte tijd echt stevig gaat groeien mag je er vanuit gaan dat bevruchting gelukt is en dan zouden ze niet mogen afsterven. Plaats anders even een foto.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb iets gelijkaardigs,

 

de 2 eerste pompoenen lukken wel, maar aan de meeste planten rotten de 3de en de 4de, voor de 5de is het nog wat te vroeg. Ik vraag me af, teveel water, teweinig water teweinig meststoffen,....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Dat is niet abnormaal. Gebeurt hier ook en ik maak mij er niet druk om.

 

Nu is de standplaats van de pompoen én het soort pompoen ook enorm belangrijk.

Mij valt op dat bijvoorbeeld Butternutpompoenen dit minder hebben én dat die veel meer pompoenen geven dan bijvoorbeeld Hokkaïdopompoenen.

 

Is de standplaats slecht, bijvoorbeeld door te weinig voeding in de grond en te weinig zon, dan gebeurt dit ook snellen en heb je minder pompoenen. Is hier heel goed merkbaar. De plant kan dan, denk ik, minder voeding geven aan de pompoenen en "stoot" zo de bevruchte bloemen / minipompoenen af.

 

Merk het hier heel duidelijk. De pompoenen die op de mesthoop staan, groeien goed en maken veel meer vruchten aan per plant, dan de pompoenen die op minder voedselrijke grond staan. Zonnig staan de pompoenen allemaal, daar ligt het niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...
On 8/13/2016 at 2:52 PM, Jenbo said:

Ik heb het zelfde probleem. De vruchten rotten voordat ze volgroeid zijn. Het duurt overigens ook heel lang tot ze wat groter zijn.1471092705984-94013517740781471092755.jpg

 

Deze pompoen is duidelijk verkeerd komen te liggen : op zijn kroontje. Dat is gevoelig voor vocht en rotten.

Ik weet natuurlijk niet zeker of dat effectief de oorzaak was, maar daar moet je zeker op letten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...