Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Limetto tomaten rijp?


kiekenboerinneke

Aanbevolen berichten

Het is het eerste jaar dat ik ze heb, ze worden al niet rood, en men zei me dat als ze gaan glanzen ze rijp zijn....

Maar glanzen ze al hard genoeg, of hoe kan je goed zien of ze rijp zijn?

Ik wil mijn familie geen indigestie bezorgen

ED8E0896-B598-4B7D-8781-93C32134B957_zpsokxyueuf.jpg

Tros 2

63179297-59EF-4042-AC7A-3257B937180B_zpsjpukqonl.jpg

Tros 3 is al zeker niet rijp ( dof )

1A5647AE-4C18-4A93-8524-A2F9A438C0BA_zps7vpj6uty.jpg

Tros 3 is dan ook mijn enige vergelijkingspunt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk te zeggen, omdat een foto vertekent in kleuren (nog extra omdat je de flits gebruikte).

 

Is de glans veranderd? Proef de oudste van het trosje eens voorzichtig als je denkt "zou best kunnen", dan heb je houvast.

 

Hier een foto van hoe ze er rijp uit zou zien: http://www.tomatenmitgeschmack.de/shpSR.php?A=432&p1=434

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt een nadeel aan de groene tomaten, moeilijk om zien of ze rijp zijn. Zelfde.probleem hier met mijn Green Zebra. Ik probeer het met de voel techniek, toch eentje geoogst die een bruine vlek vertoonde maar die was van smaak duidelijk niet rijp. (Mijn var. zou licht naar geel nijgen wanneer rijp)

 

 

Jammer genoeg weet ik ook geen goeie truc, lichtjes voelen en de vlans in de gaten houden. Volgens het Vlaams zaadhuis herken je de glans "eenvoudig".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk is het niet zo moeilijk meer als je het een keer meegemaakt hebt, hoe een bepaald ras groene tomaten er rijp uitziet. Ik denk dat als je het enkele keren "gezien" hebt, je in een blik het verschil kent.

 

Ook bij andere kleuren is er veel kans dat je tomaten niet echt rijp plukt, hoor. Een paar dagen extra laten hangen als je denkt dat ze al mooi rood zijn, kan in smaak een openbaring zijn. Ik probeer me altijd in te houden en een tomaat die al mooi gekleurd is, nog zeker een dag of 4 tot 6 te laten hangen.... dan wordt de kleur en glans vaak nog veel dieper, intenser en de smaak zo veel beter. Maar veel is ook afhankelijk van het ras. Er zijn er die net rijp ook al goed smaken en andere die nog enorm voor uit gaan.

 

Ervaring dus. Je (ik althans) blijft iedere keer weer bijleren.

 

@ Kiekenboerinneke. Ik dacht het door de witte glansvlekjes op de tomaten in de bovenste 2 foto's. Sorry!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Béétje off-topic misschien om te posten van mij, maar ben het heel erg met Weknow eens. Heb je een voor jou geheel nieuw soortje, is het toch een kwestie van de 1e toch gewoon proberen. Plukken wanneer voelbaar zachter dan de rest en dan maar proeven. De volgende eventueel later plukken en verschil proeven.

 

Het valt mij bij andere tuinders op ons complex op dat mensen de tomaten veels te vroeg plukken. Ze weten echt niet wat ze missen. Is de plant verder nog gezond, is het zoveel beter om tomaten liever wat later te plukken. Wat is dat toch ? Ongeduld ? Tijdsgebrek ( meerdere malen plukken in de week ten opzichte van 1x kunnen/willen plukken in een week ? )

Wat Weknow zegt. Denk je te willen plukken ? Laat de tomaat nog eens een paar dagen langer hangen ! Geldt ook voor andere vrucht-groentes trouwens: meloen, pompoen ( Courgettes dan niet dus ), maar ook voor veel aardbeien en zeker voor kruisbessen, maar ook druiven.

Geldt natuurlijk alleen als het je om de smaak te doen is en veel minder als je de oogst verwerkt tot van alles of invriest / inmaakt / verwerkt enzo

 

Je weet niet wat je meemaakt ! ( moet wel kunnen natuurlijk kwa ziektes, rot enz )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...