Jump to content

Dak serre helder of mat

Waaslander

Recommended Posts

Een tijdje geleden een serre gekocht . En volgende week ga ik ze beginnen plaatsen . Maar ik heb ze nooit zien recht staan en ook geen foto's van gezien . Ja van wie ik ze gekocht heb had ze ook gekocht voor zelf te plaatsen en kwam tot de conclusie dat ze net te groot was voor zijn tuin en heeft niks gemerkt (daardoor een koopje ) Dus word een puzzel . Door de hagel zijn er ruiten gesneuveld ja hier is zware hagel geweest met heel veel schade . Dus zal andere ruiten nodig hebben , en de meeste glazen zijn dunne . Daarom zou ik allen vervangen door 4mm dik glas .

Nu heb ik gezocht en gevonden op verkoopsite ,glazen met de juiste afmetingen . En de verkoper bied ze aan in helder en mat . Daardoor is mijn vraag is het interessant voor het dak in mat glas te nemen en de rechte wanden natuurlijk helder . De serre nok komt west/oost te staan volledig in de zon dan moet het dak niet gewit worden in de zomer tegen verbranding enkel de Z kant en eventueel de oost kant . Of eventueel buis voorzien met de beruchte ikea glasgordijnen (die door sommige gebruikt worden voor insectengaas)

Dus dak serre mat of helder ?

Is mat glas genoeg tegen verbranding (vermoed van wel)?

En wat is effect mat/helder in de winter ?

Alvast bedankt

Wanden worden zo wie zo helder glas . Maar dus aan dak twijfel ik. Dit omdat ik gelezen heb lichtinval bij mat glas zelfde zou zijn als bij helder glas alleen meer gebroken . Als de zon minder krachtig is in voor en najaar staat de zon ook niet zo hoog . Dus meer zon langs de zijwanden ipv langs het dak . Wanden moeten gewit worden tijdens zomer maar lijkt me toch iets gemakkelijker dan een dak te witten als er planten in staan . Maneuvreren met trapladder tussen de planten . In de zomer is het de bedoeling dat er tomaten paprika's en wat pepers in staan en zullen nog wel zaken bijkomen . Maar voor optimaal gebruik van de serre er voor planten die later buiten komen en planten voor vroege oogst zoals wat vroege lentewortels te oogsten maart-mei en tegen dat de zomergasten groter worden er uit . Zomerprei geeft ook geen voldoening met zaaien in potgrond daarom maar eens proberen in vollegrond in de serre . Planten in poten kunt je nog verplaatsen maar die in volle grond staan zoals 2vb kunt je niet zomaar verplaatsen.

Maar mat glas is dit voldoende om planten niet te verbranden tijdens zomer serre komt gans de dag in de zon te staan .

Ik weet het niet 100% zeker, maar lijkt me wel. Ik zie op het complex bij mij meerdere kassen met alleen het dak matglas. Wanden worden in april gewit.

Zelf heb ik helemaal helder glas en scherm ik dus ook het dak.

• 2 weeks later...