Gemma Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Wij hebben een aantal jaren geleden een paar fruitbomen gekocht van een professionele fruitkweker.De bomen waren 15+ jaar oud. De kweker moest rooien omdat hij ging verhuizen en de akkers schoon moest opleveren.We hebben toen 2 handperen Conference en 2 appels Elstar meegenomen. De bomen hebben bij ons nog nooit mooi vruchten gedragen. Kleine vruchten is voornamelijk het probleem. De appeltjes worden niet groter dan een kleine tennisbal.Peertjes blijven ook erg klein. Ze staan er nu 3 seizoenen in.Moeten we ze nog een jaar de kans geven ( met evt extra mest oid ) of beter nieuwe, jongere bomen kopen? Bomen staan mooi zonnig, geen concurrentie qua water weghalen ofzo.Graag jullie mening. Bedankt! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
thea Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Ik zou ze nog laten staan.Misschien in het najaar flink snoeien. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Gemma Posted July 31, 2014 Author Posted July 31, 2014 Misschien dat ik ze nog een kans geef door ze eens aardig te snoeien en wat te bemesten. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Jane Doe Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Hier het zelfde probleem, maar wil de bomen niet weg doen. Vorrig jaar hebben we pruimen en appels gekregen, dit jaar wat appels. Afwachten wat we volgend jaar krijgen, staan niet in de weg laat lekker staan.In de 2 kippenweide komen nieuwe fruitbomen, hebben we weer een paar jaar.En denk dat goed snoeien ook verschil maakt, maar heb daar geen verstand van. Vraag ik liever advies, voordat ik verkeerd snoei. Quote
weknow Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Hoi Gemma, Als het laagstammen zijn, dan kan een boom - wat afhankelijk van de gebruikte onderstam - inderdaad na 10 a 15 jaar "op" zijn. Maar als je ze nog een kans geeft, zou je (misschien al gedaan?) aan het volgende kunnen denken om ze toch weer wat vruchtbaar te krijgen:- Nu nog een lichte zomersnoei toepassen. Is gunstig voor de vruchtzetting. Dwingt boom ook tot wat verjonging.- Een laag compost over de boomspiegel. Geeft voedsel in de "breedte"(van alles wat, inclusief bij-mineralen)- Staan er andere appels en peren in de buurt voor bestuiving? Beide rassen heten zogezegd zelfbestuivend te zijn, maar in de praktijk valt dat vaak tegen. Andere bestuivers geven betere resultaten. Je zou kunnen denken aan een extra laagstamboompje erbij, dat gelijk bloeit met bijv. de appel. Mochten deze oudjes niets meer worden, heb je al een of twee jaar voorsprong met een nieuw boompje! Ik neem aan dat de vochtvoorziening/afwatering in de diepte in orde is en de bomen verder gezond zijn. Want ook daar kan natuurlijk een verklaring liggen..... Maak je eens een foto en hou je ons op de hoogte? Ben best benieuwd of je ze weer aan de "leg" krijgt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Gemma Posted August 1, 2014 Author Posted August 1, 2014 Ja, er staan veel fruitbomen in de buurt.Is op volkstuincomplex, dus fruitbomen in overvloed. Het probleem is ook niet dat er niks aan komt.Er zitten flink wat appeltjes in, maar heel klein. Ze groeien amper.Formaat bij plukken is een klein tennisballetje in oktober.. dat hoort anders lijkt mij..Ik had een Alkemene neergezet, afgelopen najaar.Deels voor extra goede bestuiving, deels om eens een ander soort te proberen. Daar zaten 5 mooie appels in, maar is gesneuveld..Daar is een deur op gewaaid, knak..Maar ik kan dit najaar weer nieuwe neerzetten. Kweker in de buurt vraagt 7,50 per boompje ( kale wortel ) maar erg veel keuze en formaat ca 1,50 -2 meter hoogte.Dus misschien dat ik dat wel doen.Gewoon een partij nieuwe.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Recommended Posts