Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel ml vloeibare mest aan tomaten en komkommers?

Caatjeh

Recommended Posts

Hoeveel ml vloeibare mest geven jullie aan jullie tomaten en kommers? Ik gebruik nu kristalon oranje 6-12-36, 1 gram per liter water. Mijn tomaten en komkommers staan in pot. Hoeveel ml van die mest zal ik dan geven? Nu doe ik maar wat.. Maar heb geen flauw idee wat nodig is..

kijk eens goed naar je planten:

redelijk donkergoen blad? geen lichte gele bruine vlekjes tussen de nerven? bloei langs de hele stam? vruchtzetting ok? geen bruine vlekken aan de top van de vruchten?

dan doe je het helemaal goed!

Ja daar twijfel ik dus een beetje aan... de komkommers zien er nogal treurig uit (vergeeld, vlekkerig blad), vruchtzetting weinig, maar ook denk ik vanwege veel mannelijke bloemen.. Maar misschien ook vanwege voedingstekort. De tomaten zien er op zich goed uit. Tomaten ook wel ok. Bij sommige soorten valt de smaak wat tegen, niet echt bijzonder,of heel smaakvol. Dus ik vroeg me gewoon af of meer mest geven bij beiden een beter resultaat geeft. En hiermee o.a. de smaak in positieve zin kan beinvloeden. Anderzijds ben ik bang dat ik ze dan weer overbemest... Dus ik kan wel wat gaan experimenteren, maar misschien helpt een indicatie van hoeveelheden een beetje. Zoals (+/-) 1 liter vloeibare mest per plant, of juist een scheutje. Of misschien kun je dat wel helemaal niet aangeven omdat het per soort mest, en de maat van pot etc verschilt etc etc.??

wb die komkommer kan ik zo niet zeggen, iha is vlekken een teken van schimmel of een virus of een specifiek tekort (fotootje blad en ook plant?); vergelen doen ze al snel hier bij teveel/teweinig water of veroudering

als je tomaten het goed doen, doe jij het ook goed; de smaak wordt het meest bepaald door de soort, vervolgens door de rijping in de warmte van een kas of goede zomer en ook door de hoeveelheid water die ze krijgen (smaak is optimaal als je ze rijp plukt en meteen opeet, teveel water geeft barsten maar ook minder smaak)

alleen meer mest werkt mi contraproductief: je krijgt alleen meer blad en meer plant, niet meer smaak;

de grond waarin je kweekt moet ook wel voldoende rijk zijn aan mineralen en sporenelelementen, die voeg je evt toe met goede (eigen) compost, niet met NPK kunstmest

dosering van vloeibare mest hangt idd af van potgrootte etc. de gebruiksaanwijzing geeft de goede info

wat doen we hier?

wij geven hier een keer per week een pokon oplossing volgens de gerbruiksaanwijzing op de fles aan onze kamerplanten in de groei, of een keer per twee maanden als we ze wat willen remmen

in de kas geven we elk jaar compost, koemestkorrels, beendermeel en wat patentkali in februari, koemestkorrels 1 keer per maand gedurende de rest van het jaar, smeerwortelgier 1 keer per maand vanaf mei, bitterzout (magnesium) als er tekorten zijn

ik hoop dat je hier wat aan hebt

Die van mij (zowel tomaten als komkommer) krijgen helemaal niets. Ze hebben begin dit jaar wel een enorme bult aan (grove) compost gekregen, en staan in de vollegrond. Ze krijgen geen mest, geen beendermeel, niets van dat alles.

Ik denk dat planten het over het algemeen gewoon veel beter doen als ze niet in potten staan. Komkommers en tomaten wortelen alle kanten op, en door een pot kan dat niet.

Je kunt dan van allerlei dingen proberen om ze het wel naar het zin te maken in die krappe(re) ruimte, maar voordat je doorhebt wat en hoe, is het seizoen voorbij

6-12-36 heeft vind ik een te hoog kaliumgehalte voor tomaten en komkommers, dat kan voor vergeling zorgen.

Teveel kalium blokkeert de opname van bepaalde stoffen.

Hoeveel meststof je moet geven staat normaal op de verpakking van de meststof.

Bij tomaten zie je het heel snel als je overbemest.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 2 weeks later...

Kristalon oranje is niet de meest geschikte tomatenmest, maar je compenseert het door slechts 1 gram per liter te geven. Meestal heeft tomatenmest iets van NPK 16-6-16 + 2 Mg en wordt in 2 g per liter gegeven. De N waarde van kristalon oranje is eigenlijk te laag waardoor de tomatenplanten te weinig groeien. Wat komkommers nodig hebben is mij niet bekend.