Posted August 14, 201410 yr Hallo, Deze appelboom heb ik begin dit jaar geplant.Nu zijn er aan de bovenste bladeren bruin, zwarte verkleuringen en sterven de bladeren af.Percies een beestje dat zich een weg vreet door het blad ? (zie foto 2)Wat is dit en wat kan ik er aan doen ? Alvast bedankt.
August 14, 201410 yr De onderste lijkt mij een mineer aantasting. Niets ernstigs. ( beestje , larve ) die in de bladlagen met gangetjes eet. De bovenste foto is heel wat anders. Kan een schimmel aantasting zijn. Maar lijkt ook wat op vuur. ( Bacterievuur )Ik durf dat niet met uitsluitsel te beweren.Hoop ik dat een ander dat beter herkent.
August 15, 201410 yr als het bacterievuur is zou je nu ook wat slijm moeten zien op de takken: anders denk ik toch aan schurft
August 21, 201410 yr Author Er zit geen slijm op de takken, wat moet ik doen om deze schurft te behandelen ?Of gewoon de plant zen gang laten gaan ? Alvast bedankt
August 21, 201410 yr je zou dit jaar alleen alles heel schoon kunnen maken, ziek en oud blad opruimen en afvoeren, eventueel nog een beetje spuitzwavel met 0,5 % zuiveringszout op de boom spuiten; dat geneest niet veel maar voorkomt uitbreiding