Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stokbonen en harde wind


rommert

Aanbevolen berichten

Dood gaan ze niet van de wind maar ze kunnen natuurlijk wel verwaaien als ze tenminste al wat hoger zijn.

Van belang is of je ze voorgetrokken hebt of ter plaatse gezaaid.

Als ze buiten gewend zijn zou ik me geen zorgen maken om de wind.

Voorgetrokken planten probeer ik meestal zo vroeg mogelijk te steunen of aan te binden. Als ze eenmaal goed geworteld zijn kan het normaliter geen kwaad meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waait het dan zo hard bij jullie. Dan is het zeker op voordat het hier in het zuiden komt. Was vanavond wel een beetje winderig maar voor de rest rustig en zonnig. In ieder geval geen reden om ongerust te worden voor de plantjes.

Ik heb trouwens ook wel geluk met de ligging van de tuin.

Op 50 meter rondom hoge bomen dus behoorlijke windvangers en de tuinen zelf liggen in een dalletje.

Mijn andere tuin ligt helemaal beschut tussen huizen en hagen.

Daar heb ik verleden jaar 1 keer problemen gehad met de stokbonen bij een heel heftige wind. Het was laat in het seizoen en de bonen zaten tot drie meter hoog flink in het blad waardoor de wind er goed vat op had en enkele stokken doormidden brak, behoorlijke puinhoop dus.

Dit jaar stevige verbindingen gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet natuurlijk niet hoe de nacht-temperaturen mimenteel bij jullie zijn Rommert. In de luwte van die silo zal het misschien wel meevallen.

Maar hier is nu echt nog te koud voor de stokbonen.

Mijn bonen gaan echt niet de grond in voor 15 mei.

Dus nog even geduld.

Vanwege de hoge temperaturen afgelopen weken had ik ook de neiging te denken dat het zomer was en alles naar de tuin moest.

Maar we zijn weer even met de neus op de feiten gedrukt, 15 mei is 15 mei en niet 15 april.

Ik had vannacht 4 (van de 100) tomaten buiten laten staan, je had ze moeten zien vanmorgen, een treurig zootje hangplantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb eerst de plantjes in de potjes goed water gegeven en toen de grond waar ze in komen goed water gegeven en toen geplant. ze moesten nodig verplant worden want de potjes zaten al vast in grond in de broeibak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dank je, was al op zoek gegaan. Ik heb stokslabonen gezaaid. En slabonen is dan weer een ander woord voor sperziebonen? Er staat ook op; de "mechelse trosjes" zijn heerlijke prinsessenboontjes. Dus; slaboon=sperzieboon=prinsessenboon?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...