Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn 'Yellow transparant' appels zijn niet geel...


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik heb een hoogstam Yellow transparant staan. Al een aantal jaren, en vorig jaar zaten er een 4-tal appels aan die goed smaakten. Ik kan me niets herinneren van een blosje op de appels. Maar goed, nu er een 10 stuks totaal andere appels aan komen, begin ik toch te twijfelen of ze vorig jaar wel zo geel waren...

 

Hier wat foto's:

 

IMG418295581408540244.JPGIMG418567811408540253.JPGIMG418788161408540260.JPG

 

Dat hoort niet, toch? Of komt het wel eens voor? Die yellow transparant zou nu ook al rijp moeten zijn. Alle appels zijn dus groenig met een rode blos. Er zit geen 1 appel aan de boom die echt effen is van kleur, laat staan geel.

 

Mocht ik nog wat foto's moeten maken van appels, klokhuizen, of andere zaken, dan roepen jullie maar.

 

Het is qua labels (of het ontbreken daarvan) echt een zootje in mijn boomgaard. Maar bij deze boom hing nou echt mooi een label met de soortnaam. En dan blijkt die dus ook nog eens niet te kloppen?? Tssssk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker geen Yellow transparant inderdaad!

 

Het komt helaas erg vaak voor dat je een verkeerde boom meekrijgt. Ik heb 25 fruitbomen in mijn tuin staan. Maar liefst 20% van die bomen bleek een ander ras te zijn dan bedoeld. Helaas kom je daar meestal pas na enkele jaren achter zodra de boom vruchten gaat dragen. De bouwketens zijn berucht in dit opzicht, maar ook bij gerenommeerde fruitboomkwekers heb ik dit meermaals meegemaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hmm. Om dát te checken zou Jorieke wellicht een foto kunnen plaatsen van de gehele boom, op een beetje afstand, zodat de kruin goed te zien is ?

Bramey's Seedling op hoogstam ( of driekwart ) heeft een heel eigen karakteristieke vorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn nog jonge Bramley's Seedling ( in Fr. dan ). Brede lage kroon. Echt breed. Ik kan niet zo snel een foto vinden van de boom in de nazomer, maar vol met appels hangt ie nog lager.

 

DSCN569666081410075195.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jemig Bit... na zo'n foto van zo'n mooi boompje kan ik echt niet aankomen met dat verwaarloosde ding van mij

 

Toch geprobeerd, het bleek nog moeilijker dan gedacht door de bomen op de achtergrond. Kijk maar of je er wat aan hebt. Hij groeit qua kruin dus naar de bomen toe, die staan aan zijn noordkant. Hij heeft dus verder de hele dag zon. 1 appel liet los toen ik er aan zat, die heeft bijna geen steeltje. Misschien een hint? Van de andere appels weet ik dat nog niet, ik ben te klein om er zonder trapje nog meer te kunnen testen

 

IMG435333861410110120.JPGIMG435647871410110131.JPGIMG436383351410110150.JPGIMG436137891410110139.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me geen Bramley nee. Maar reageer ik wel steeds; in dit geval reageert koning een-oog. Maar lijkt me niet. A, vanwege de boomvorm. B, vanwege de appel zélf ook wel. De kleur/ tekening zou wel kunnen , al zijn de Bramleys meestal wat groener/ dof bruiner/ ruwer( lelijker zeg maar ), maar vooral toch wel platter, nóg breder en ook wel iets groter en onregelmatiger.

 

Heb je niet te veel gesnoeid in de afgelopen 2 jaar, kun je gevoegelijk wel aannemen dat je de Bramley kan wegstrepen.

Ik hoop dat een Blije-Bakkus en andere echtere kenners ook nog willen reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de boom nog nooit gesnoeid, gewoon omdat ik niet zou weten waar te beginnen zonder meer kwaad dan goed te doen.

 

De appel was wel smaakvol, maar... vreemd qua structuur. Niet knapperig, maar ook niet zacht/droog en/of schuimig ofzo. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, en ik wacht even tot ik er meer kan proeven. Ik denk dat 'vettig' het beste in de buurt komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vettig is de bramley ook van de buitenkant ( wel veel appels hoor ). Bramley is zuur maar smaakrijk. Ik vind hem zelf echt lekker. Al staat ie te boek als meer een keuken appel.

Doorsnede van de appel foto , geeft de kenners meer aanknopingspunten ( mij niet hoor )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Nou ik had dit jaar dus 3 echte yellow transparant appels aan de boom hangen. Waarvan er eentje ook echt eetbaar (niet aangetast door beestjes/wespen)

En verder een boel van die groene die nu een blos beginnen te krijgen. Ik heb wat foto's van dichterbij gemaakt, want de gele appels kwamen aan een gedeelte van de boom die zeer langzaam groeit en dus maar een paar takjes heeft. En die groene appels met blos groeien aan het rare stuk dat veel harder groeit en veel te ver naar rechts hangt. Zou het bij de ent-plek verkeerd gaan? Ik ben geen hoogstambomen gewend, dus heb ik misschien niet opgelet en is het een uitloper van de onderstam?

 

De kruin is lastig fotograferen met die achtergrond...

 

IMG038025711440769437.JPG

 

Aan het takje (dat daarna nog wel weer vertakt) dat mooi recht omhoog groeit zaten de gele appels. Rechts de groene/rode (die dus straks gelig/rood worden)

IMG038131221440769494.JPG

IMG038372951440769545.JPG

 

Er hangen heel wat van die 'verkeerde' appels in, teveel zelfs. Er zijn er ook al wat uit gevallen omdat ik had moeten dunnen... En omdat dat stuk al naar rechts afbuigt gaat het wel flink hangen (en stutten we nu)

IMG038592411440769585.JPG

 

Rechts neemt natuurlijk zo goed als alle voeding en vocht? Maar als we die kant weg zouden snoeien dan blijft er geen boom over...

 

IMG038726021440769628.JPGIMG038832841440769672.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...