loes Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Ik zag dat er nog geen topic over valeriaan was. dus bij deze direct maar enkele vragen:in het voorjaar heb ik valeriaan(valeriana officinalis) gezaaid. op het zakje staat dat het een 1jarige plant is. valeriaan is toch een vaste plant? verder staat er in april-mei zaaien, in juli verspenen en in de herfst op de bestemde plaats uitplanten.wanneer kan ik enkele wortels oogsten om te drogen? Quote
RobO Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 ja, is vastoogsten zou ik doen als het een flinke plant is, in de herfst opnemen, scheuren en een flink stuk terugzetten Quote
Loraine Geplaatst: 25 augustus 2014 Geplaatst: 25 augustus 2014 Bij mij sterft de plant iedere winter af en komt in het voorjaar weer tevoorschijn Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
loes Geplaatst: 26 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2014 Jammer, ik had gehoopt dit jaar al te kunnen oogsten. niet voor eigen gebruik maar voor de katten. sowieso ga ik morgen even een plant eruit halen, die staat iets te dicht op de anderen. denk dat ik de plant naar de voortuin verplaats, kijken of ik verschil merk in locatie. Quote
RobO Geplaatst: 26 augustus 2014 Geplaatst: 26 augustus 2014 zou ik pas doen als het blad gevallen isof je moet een mooie hele grote kluit mee kunnen nemen Quote
loes Geplaatst: 26 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 26 augustus 2014 daar heb je een punt. in de herfst pas verplanten....maar ik ben zo nieuwsgierig naar de wortels Quote
RobO Geplaatst: 27 augustus 2014 Geplaatst: 27 augustus 2014 spit je een klein stukje uit... (...nieuwsgierigheid uw naam is vrouw ) Quote
loes Geplaatst: 27 maart 2015 Auteur Geplaatst: 27 maart 2015 weer een vraagje over de valeriaan. 3 planten van vorig jaar komen weer op. 2 plantjes hebben bruin/rood blad, 1 groen blad. hoe kan dat? Quote
jasmin Geplaatst: 27 maart 2015 Geplaatst: 27 maart 2015 Ha Loes, toevallig heb ik net vanochtend valeriaan in de tuin gezet: gekocht bij het tuincentrum. Ook rood blad, maar nog niet zo hoog en groot als bij jou. Ik zal dit topic ook volgen, want voor mij is het nieuw en de eerste keer ooit dat ik iets met valeriaan doe. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
loes Geplaatst: 27 maart 2015 Auteur Geplaatst: 27 maart 2015 de middelste is ook nog niet zo hoog.dit zijn dus de plantjes die ik vorig jaar heb gezaaid en nu weer mooi opkomen. vorig jaar waren ze allemaal groen. Quote
mijke Geplaatst: 2 april 2015 Geplaatst: 2 april 2015 dat rode blad trekt vanzelf weer bij naar groen. Volgens mij komt het door de kou. Niks aan de hand! Die van mij begon vorig jaar paars. Best mooi vond ik Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Indy Geplaatst: 4 april 2015 Geplaatst: 4 april 2015 Die van mij zijn ook paars,en alle loslopende stekken ook ,op zich is dat dan trouwens wel weer handig,heb ik mooi ruilmateriaal voor de mtfd Het is nu het derde jaar dat ze bij mij staan,en ze groeien als een gek. Komen elk jaar weer op,en met de mama,diverse mini. Wat nou rustgevend. Trouwens,als ze net opkomen liggen alle buurkatten er mee te knuffelen. Dit vinden ze nog lekkerder dan nepeta (kattenkruid) Quote
loes Geplaatst: 4 april 2015 Auteur Geplaatst: 4 april 2015 ik heb niet zo snel teveel in het najaar oogst ik de dikste wortels om te drogen speciaal voor de katten. de kleintjes gaan weer terug in de grond. hier doen de katten niets met het blad. enkel de wortels zijn interessant. na het oogsten mogen ze ook ff niet naar buiten anders graven ze alles weer op. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.