Jump to content

Kornoelje bessen geplukt

Hansopje

Recommended Posts

Ik kwam hier voor het eerst op het forum toen ik aan de rand van een bos deze struik vol bessen tegenkwam.

DSC1378167711409320038.jpg

Na wat speurwerk op internet kwam ik erachter dat dit een Cornus mas was, waarvan de bessen eetbaar waren. Ik heb de bessen dus geplukt en via een recept hier op het forum heb ik er 2 potten kornoeljebessenjam aan overhouden. Gezoet met honing geeft dat een fijne zachtzure smaak. Zeker voor herhaling vatbaar!

DSC1429179411409320294.jpg

Gele Kornoelje daar heb ik een strakke heg van gemaakt in mijn tuin. Het is een echte fruitheg die helemaal vol met bessen hangt. Probleem is alleen dat de bessen allemaal aan de binnenkant van de heg hangen je kunt ze niet zien helaas .

Ik maak altijd vruchtensap van de bessen, er moet veel suiker bij want het zijn echt ontzettend zure krengen!

WP2014083000438991409464517.jpgWP2014083000260241409464522.jpg

Ik denk wel dat ik volgende keer de pitten er uithaal voordat ik de boel ga koken. Het is wel veel werk, maar als je het na het koken doet, moet je de massa behoorlijk stevig door de zeef drukken en dan wordt het meer een puree. Er blijft ook veel achter in de zeef (zelfs bij een tweede keer zeven) en dat vind ik weer jammer. Bovendien hou ik wel van wat stukjes in de jam.

Het smaakt overigens heerlijk!

DSC1436146801409562102.jpg

Edited by Guest

@Thomas: de kornoelje heg is 2 meter hoog en onderaan zo'n 40 cm breed.

Bovenaan houd ik hem slechts 15 cm breed (na het snoeien).

Het was altijd mijn doel om de heg zo smal mogelijk te houden maar toch stevig en ondoordringbaar en dat is goed gelukt.

Ik snoei elk jaar in januari en tevens in juni. De heg heeft dit jaar zijn definitieve omvang bereikt in het 5e jaar na aanplant. Een jaar geleden zag de heg er nog zo uit:

WP2013062502161371409609185.jpg

• 8 years later...