Hansopje Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Ik kwam hier voor het eerst op het forum toen ik aan de rand van een bos deze struik vol bessen tegenkwam. Na wat speurwerk op internet kwam ik erachter dat dit een Cornus mas was, waarvan de bessen eetbaar waren. Ik heb de bessen dus geplukt en via een recept hier op het forum heb ik er 2 potten kornoeljebessenjam aan overhouden. Gezoet met honing geeft dat een fijne zachtzure smaak. Zeker voor herhaling vatbaar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Je kan ze ook in b.v. rum inleggen(noemen de grieken Krana(likeurtje) en dan daarna de bessen gebruiken voor jam of door de taart(ook erg lekker). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Gele Kornoelje daar heb ik een strakke heg van gemaakt in mijn tuin. Het is een echte fruitheg die helemaal vol met bessen hangt. Probleem is alleen dat de bessen allemaal aan de binnenkant van de heg hangen je kunt ze niet zien helaas . Ik maak altijd vruchtensap van de bessen, er moet veel suiker bij want het zijn echt ontzettend zure krengen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Ecotuinweetjes Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Prachtig, Hansopje! Nu ik zie wat je met die bessen kan doen, zal ik ook iets proberen met de allereerste bessen die we dit seizoen aan onze Cornus Mas krijgen, zes jaar na de aanplant. Deze foto is van begin augustus. Quote Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasDM Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 @Blije Bakkus:Dat is inderdaad erg smal. Hoeveel cm is dit ongeveer en hoe vaak scheer je deze haag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansopje Posted September 1, 2014 Author Share Posted September 1, 2014 (edited) Ik denk wel dat ik volgende keer de pitten er uithaal voordat ik de boel ga koken. Het is wel veel werk, maar als je het na het koken doet, moet je de massa behoorlijk stevig door de zeef drukken en dan wordt het meer een puree. Er blijft ook veel achter in de zeef (zelfs bij een tweede keer zeven) en dat vind ik weer jammer. Bovendien hou ik wel van wat stukjes in de jam. Het smaakt overigens heerlijk! Edited September 1, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Leuk dat je de jam hebt gemaakt! Ik maak hem zelf niet meer, het was eenmalig, als jam vind ik het iets te wrangig. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 @Thomas: de kornoelje heg is 2 meter hoog en onderaan zo'n 40 cm breed. Bovenaan houd ik hem slechts 15 cm breed (na het snoeien). Het was altijd mijn doel om de heg zo smal mogelijk te houden maar toch stevig en ondoordringbaar en dat is goed gelukt. Ik snoei elk jaar in januari en tevens in juni. De heg heeft dit jaar zijn definitieve omvang bereikt in het 5e jaar na aanplant. Een jaar geleden zag de heg er nog zo uit: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matschka Posted September 27, 2022 Share Posted September 27, 2022 Hallo, ik heb veel vd bessen geplukt. Gedeeltelijk gedroogd. Nu wil ik er sap of jam van maken... Maar hoe haal je de pitten eruit? En voor sap.. Hoe maakt hiervan sap? Groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inloggevens kwijt Posted September 27, 2022 Share Posted September 27, 2022 (edited) Kornoelje bes sap en jam maken Edited September 27, 2022 by Inloggevens kwijt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts