Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Munt plant heeft witte puntjes


GTman

Aanbevolen berichten

Bestje medemoestuiniers,

 

Vanaf de vroege zomer heb ik al een muntplant in de tuin staan. Wel heb ik hem opgekweekt in een pot.

Eigenlijk meteen op het moment dat ik hem in de tuin had gezet kwamen er witte puntjes op.

Nu vraag ik me af op welke aantasting deze puntjes kunnen duiden.

Uiteraard heb ik er zelf al een over nagedacht. Het lijkt me geen schimmel, meer een soort vraat: de witte puntjes worden ook niet groter ofzo.

Ook vliegen er witte vliegjes van de plant af als ik er aan zit. Het zou dus vraat kunnen zijn, maar dat begrijp ik niet helemaal want luizen en witte vlieg, etc die moeten toch niks van die muntlucht hebben?

Hieronder nog een tweetal foto's:

 

DSC070267491409998072.jpg

 

DSC070365511409998081.jpg

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik heb vandaag ook een deel van het loof van vroege aardappels verwijdert..voornamelijk rose de france en francelines..het is wel gek, sommige rijen heeft de helft van de planten het maar.

Pass your open vce files on first attempt using Harvard University and other resources. We offer 100% success in SAP with up to date testking University of Wisconsin - Madison by experts. You can also find Youtube Good Luck.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Dit is al een oudere post maar nog steeds actueel. Ik ben naar een antwoord op deze zelfde vraag op zoek. Bij mij hebben al mijn soorten mentha, inclusief de bergamot hetzelfde probleem.

Is er inmiddels iemand achter gekomen waar het door komt? Misschien de originele vrager?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je ook een foto toevoegen? Want dan kan er een beter oordeel geveld worden.

 

Voor de foto van de topic starter, denk ik eerlijk dat het zonnebrand is. (nadat het van binnen naar buiten werd gezet, is het gaan optreden, waarschijnlijk de plant niet laten wennen aan de fele zon)

 

Zelfde geldt voor de afgelopen hittegolf, veel planten hebben verbrandingsverschijnselen. Zit het ook op nieuw blad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels een goed antwoord gevonden op een Engelstalig forum.het zijn vreters. Geen spint maar witte vlieg. Bij mij komen er namelijk ook witte vliegjes uit als ik aan de planten schud.Het is geen zonnebrand. De foto's van de originele poster zijn hetzelfde als mijn foto's zouden zijn

De planten hebben de vlekken vanaf het begin van het seizoen.

Ik voeg een linkje naar het andere forum toe.

Daar staan ook wat tips om het te (bio) bestrijden.

Enkele bekende bio merken in Nederland verkopen inmiddels al een verbeterde versie van dit bestrijding idee.

 

https://permies.com/t/69921/White-spots-mint-leaves

 

Ik ga het nu zelf proberen met (sterk) verdunde oplossing van koolzaadolie met wat natuur zeep.

 

Wordt vervolgd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...