Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rupsen op aardbeienplant


Juna

Aanbevolen berichten

Het zou inderdaad kunnen dat het voor jou ook niet gezond is, met zeep waarvan je niet weet wat erin zit zou ik uitkijken.

--

Ik heb net rabarberblad gekregen bij de volkstuin in de buurt Ik vond het wel gek om zomaar binnen te lopen maar er stonden gelukkig wat mensen te kletsen vrij dicht in de buurt van de ingang. Toen ik het uitgelegd had kreeg ik direct een aantal super grote bladeren mee van een hele aardige man. Dus nu heb ik meer dan voldoende rabarber om rabarberthee en gier te maken. De thee staat al te trekken en de gier staat buiten in een emmer, nu nog wachten.

Ik zou op die plek best ook een volkstuintje willen huren volgend jaar, dit waren in ieder geval hele aardige mensen dus het is daar vast heel leuk.

 

Ik heb gelijk ook wat brandnetel mee genomen, al weet ik niet eens uit m`n hoofd waar brandnetel gier goed voor is ik ga het zo opzoeken. Het volkstuinencomplex ligt namelijk in een bosachtig park, best heel mooi, er groeit van alles. Ik wou dat ik al die planten kon herkennen ^_^ zou super leuk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja misschien moet ik dat doen.

Het enige waardoor ik twijfel is dat het er allemaal super strak uitziet daar. Niemand die zo raar is als ik met m`n mulch en andere wazige alternatieve/experimentele gedoe. Ik hoop dat ze dat niet vervelend vinden.

Als ik daar bijvoorbeeld bonen zou zaaien, zou ik de stokken van takken uit het park eromheen maken ipv van bamboe of tuinhout. Maar alle mensen daar hebben keurig bamboe en tuinhout, erg netjes neergezet, het ziet er mooi uit. Voor mij zou dat wat te duur zijn, zoals het er nu voorstaat dan tenmiste, en dan is het bij mij misschien een beetje rommelig ed.

 

oh, en hihi er is nog iets. Er zit daar een kennis die me een beetje veel probeert te versieren geloof ik. Ietwat ongemakkelijk. Maar dat zal volgend jaar al wel iets van het verleden zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed dat je rabarberblad daar gescoort hebt, veel op volkstuin helpen graag andere tuinders dus ik was niet bang dat het je lukken ging.

 

Om dat je anders tuinieren wilt dan doorsnee moet je je echt niet druk maken, ik doe dat ook en doe je dan binnen de regels en zorg je niet dat ander last van je heeft dan vinden ze dat eerder leuk dan vreemd hoor, en er zijn bij ons geen regels hoe je tuiniert

daarin ben je volkomen vrij.

Zoals overal zijn er leuke maar ook minder leuke mensen, nuja opzich heb je daar toch niks mee te maken je bent baas over eigen tuin, gewoon nooit met bestuursdingen enzo bemoeien heb je van niemand last,

en volgens mij zou je zo'n grotere tuin best aankunnen en heel leuk vinden.

Naar kosten, regels en lengte van wachtlijst kun je altijd informeren dan weet je wat meer en of dat je aanspreekt, midden in een park klinkt al goed.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schaf een hond (met tanden) aan...

 

En van dat netjes... dat dacht ik ook toen ik begon. Inmiddels heb ik wel bamboe-staken (gekregen toen een van de tuiniers naar het bejaardentheuis ging), maar inmiddels vinden ze mijn tuintje een voorbeeld... weet ook niet waarom, maar ik weet wel dat niet iedereen zo netjes is... best nogal wat tuintjes die verwaarloosd worden... en mijn wirwar wordt als gezellig ervaren... ook niet het strakke tuintje, en toen ik de gaten voor de permabedjes aan het graven was, kwamen de koppies allemaal snel kijken... maar eigenlijk niemand die me uitlachte...

In de praktijk lopen die bezwaren best wel los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de rabarber thee ondertussen gebruikt. Maar alleen op de aardbeienplantjes, echt nergens anders ik vind het zo zonde om ze dood te maken.

Ik heb ook een lage dosis gedaan, misschien verjaag ik ze dan alleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaat het op het moment goed met de aardbeien ik heb na het gebruiken van de rabarberthee alle flink beschadigde blaadjes eruit gehaald zodat ik later zou kunnen zien of er nieuw beschadigd blad ontstaat.

En omdat de plantjes er toch niet zoveel meer aan hadden natuurlijk.

Maar er zijn zover ik kan zien nog geen nieuwe beschadigingen ontstaan dus ik ben hoopvol!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi ik denk wel dat je het een aantal weekjes moet doen, omdat vast nog el ergens eitjes gelegd zijn, maar zou mooi zijn al

de rabarber thee heeft gewerkt wat ik ook best geloof.

even wat meer werk maar je bent weer goed biologisch bezig geweest (dikkeduim smilie)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, dank voor de dikkeduimsmiley

Ik vind het leuk/verrassend dat er nog zoveel goede biologische/natuurvriendelijke oplossingen zijn. En ik wil nog vele andere oplossingen leren kennen het is erg leuke stof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ben ik met je eens, ik ben niet zo extreem alternatief maar keuze om zo simpel iets biologisch te maken ipv een of ander goedje uit winkel lijkt mij

gauw gemaakt.

Als het goed is ga ik van weekend even wat voorraad thee/gier maken van aantal verschillende dingen heb ik best zin in

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Jim gras heeft geen speciale eigenschap voor thee of gier, wat wel goed kan en dan met name gras uit grasmachine dus fijn gehakseld mee mulchen.

Zelf gebruik ik geen gras om te mulchen ik heb geen gras om te maaien

Maar je moet natuurlijk geen mulchlaag aanbrengen van gemaaid gras wat zaad had want dan spreid je dat natuurlijk uit in je moestuin.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan goed zelf vindt ik het wel belangrijk om de mulch ""bijtehouden"" dus niet 1x een laag maar steeds de laag wat aanvullen met zelfde mulch of een x andere mulch bv compost eroverheen, dan onstaat een laag die het bodemleven bevordert en ook goed vocht vast houd.

en eigenlijk strooi ik ook wel dikke lagen mulch.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja misschien moet ik dat doen.

Het enige waardoor ik twijfel is dat het er allemaal super strak uitziet daar. Niemand die zo raar is als ik met m`n mulch en andere wazige alternatieve/experimentele gedoe. Ik hoop dat ze dat niet vervelend vinden.

Als ik daar bijvoorbeeld bonen zou zaaien, zou ik de stokken van takken uit het park eromheen maken ipv van bamboe of tuinhout. Maar alle mensen daar hebben keurig bamboe en tuinhout, erg netjes neergezet, het ziet er mooi uit. Voor mij zou dat wat te duur zijn, zoals het er nu voorstaat dan tenmiste, en dan is het bij mij misschien een beetje rommelig ed.

 

oh, en hihi er is nog iets. Er zit daar een kennis die me een beetje veel probeert te versieren geloof ik. Ietwat ongemakkelijk. Maar dat zal volgend jaar al wel iets van het verleden zijn denk ik.

 

ach nee dat vinden ze niet vervelend!! ook gedaan...anekdote...

 

traditionele moestuincomplex en dan kom ik met mij mm bedden en GIGA bloemkolen waar de ouderen op het complex niks van snapten.

en maar zeggen dat bloemkool zo moeilijk te telen is en kwamen ze MIJ (groentje) vragen hoe ik dat deed....: ja meneer, u stopt een plantje in de grond en dan groeit het.....

 

het is juist leuk als op een complex veel verschillende mensen zitten en wie weet wat jij daar aan toe gaat voegen/ tot inspireert...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt wel goed Berti!

Misschien doe ik het volgend jaar wel, eerst dit jaar even verder met leren over het kleine tuintje hier.

 

Hans, mulch goed bijhouden... oeps! lol, hier is het echt een zooitje, op sommige plekken ligt wel, op andere helemaal niet. Hier ligt grasmulch, daar licht bladmulch etc

Ik ben nog wel van plan om het wat netter te doen, maar heb nog niet gekozen waarmee.

 

De aardbeien gaan 'ok' trouwens, ik vind ze er niet echt optimaal uitzien maar ze maken bloempjes en aardbeien, en nieuw blad. Dus het gaat nog wel. Maar niet optimaal dus..

De bosaardbeien trouwens wel, daar heb ik tot nu toe helemaal niets voor hoeven doen.

Ik zit er eigenlijk over te denken om de laatste Elsanta aardbeien die nog geen bak hebben, in de volle grond te zetten inplaats van in een bak. Om te zien of het dan beter gaat.

Bij m`n moeder (die deze zelfde aardbeien ook heeft) gaan de aardbeien wel heel goed dus het ligt hier echt aan de rupsjes denk ik. De weerstand van de planten zal wel achteruit gegaan zijn of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

juna, heb geen moestuin meer op het complex inmiddels.

mijn "moestuin" is nu 2,7 bij 2,7 METER....

 

wat de weerstand van je plantjes betreft, is het eerder andersom, net als bij mensen.

EERST is de weerstand lager dan gewoon en dan zijn ze vatbaar...

of klets ik hier uit mijn nek? verbeter me dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...