Jump to content

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Ik heb rabarbergier gegoten rond de koolplanten. Dat zal moeilijk te checken zijn. Je weet nooit of er al eitjes lagen of niet.

Het liep wel direct van de bladeren, dus zeep en/of spiritus komt de volgende keer... verschil bekijken. Gelukkig geen rupsen gespot...

Jasmin, ik vondt dat je zelf ergens een mooie uitleg van de nut van groenezeep gaf want dat wist ik niet, kan het even niet herhalen hoe je precies dat zei, maar zoiets dat het zorgt dat het ""andere"' middel op het blad blijft zitten, mischien zou het verstandig zijn wat groenezeep door de planten thee/gier te doen waneer je wilt dat het het blad beschermd.

Weet je wat ik nog wat ik bedoel ? groenezeep zit daarom in dit soort recepten dat was nieuw voor mij.

Players only love you when they're playing.

Klopt, dat was me zo uitgelegd op de volkstuin. Maar ik was vergeten de zeep en spiritus mee te nemen, en bedacht dat ik gelijk kon testen wat het verschil was... met en zonder... nou zonder toevoeging rolt de gier linea recta van het koolblad af... dat weet ik inmiddels. Dat maakte niet uit voor het begieten van de grond rond de stelen... omdat ik door de hitte vermoed dat die koolvlieg al eieren heeft gelegd...

De luizenbehandeling gaat nog komen. Ik zit er niet elke dag. Zoveel is er nog niet te doen.

• Author
Juna, werkt de rabarberthee goed tegen de rupsen ?

Volgens mij dat wel, ik heb niet veel nieuwe gaten in de bladeren gezien. Ik had de ergste bladeren eruit gehaald zodat ik het zou kunnen opmerken als er nog doorgegeten werd. Wel ietsje nog, maar niet erg veel.

Ook vind ik geen rupsen meer, op eentje na gisteren. Maar die was een stuk groter, ik kan me ergens ook wel voorstellen dat grotere rupsen langer overleven of sterker zijn.. maar dat weet ik niet zeker natuurlijk.

Vandaag zagen de aardbeien er al wel ietsje beter uit naar m`n idee. Ik wacht morgen nog even af.

Misschien moet ik ze ondertussen ook eens voeding geven of zoiets. Brandnetelgier?

Edit:

Ik heb trouwens ook een knoflook aftreksel over de aardbeien gesproeid, omdat ik dacht dat er misschien ook luizen aan het 'starten' waren. Het leek erop. Van dat glanzige spul op de blaadjes hier en daar, en hier en daar een paar luis achtige beestjes. Maar ik weet niet of ik ze goed herken, geen ervaring met bladluis.

Oke nou ik ben benieuwd het klinkt in iedergeval goed, ik heb nog geen beestjes en opzich natuurlijk mooi maar

ik zou ook wel iets willen uitesten

Je kan nog overwegen door de thee die je op blad gebruikt de beetje groene zeep te doen ik had vanmiddag nog over met Jasmin en daaruit haalde wij tenminste dat de groenezeep zorgt dat er laagje op blad komt van bv knoflook thee of brandnetel thee,

zonder de groenezeep alleen water loopt het er waarschijnlijk sneller vanaf.

Zelf geef ik aardbeien wel koe/kipmestkorrels opzich is dat wel een soort van biologische mest en ook te gebruiken bij je tomaat en komkommer enzo

Brandnetelgier is voor veel planten goed als je maar goed verdund met water.

Bladluis kan soms wel kleverige/glanzende plekken achterlaten,volgens mij is dat wat mieren graag lusten

• Author

Ik had suiker gebruikt als plak-spul. Ik kwam op internet een hoop rabarbergier recepten tegen waarin ietsje suiker werd gebruikt ipv groene zeep. De suiker zorgt ervoor dat het ook blijft zitten.

Maar misschien is groene zeep beter, omdat het wellicht ook mee helpt in het verdrijven van de rupsjes/luizen etc. Zeep vinden ze toch minder fijn.

Maar ik maak me zo`n zorgen over wat het met de bodem doet, als de planten het op gaan nemen, en maakt het dan ook beestjes in de bodem dood? Bacteriën/schimmels/beestjes die er juist wel moeten zijn? Etc.

Het komt wanneer het regent ed toch uiteindelijk in de bodem terecht.

Of is dat bij groene zeep echt niet erg?

Volgens mij is dat bij groenezeep echt niet erg, zouden juist meer mensen liever groenezeep kunnen gebruiken dan andere meer chemische schoonmaak middelen.

Vloeren, vlekken kleren, je handen met best veel kun je groenezeep gebruiken.

Suiker ben ik dan weer huiverig van op planten dat lijkt mij mischien voedingsbodem voor allerlei schimmels enzo.

ik dacht eerst ook dat groenezeep de beestjes doodmaakte maar na uitleg van jasmin behrijp ik dat het enkel bedoeld is om het plantaardige gif in jouw geval rabarberthee sap op het blad te plakken.

Verder is juist de planten thee en gier heel specifiek voor een bepaald soort insekt of ziekte ik denk persoonlijk dat bv een thee van rabarber dus wel rupsen verjaagd of de plant voor hun niet lekker maakt mischien dood aangaan maar bv een regenworm geen effect op heeft.

groenezeep is ook belangrijk dat het geen fosfaten bevat, tik maar eens zoiets van groenezeep en het woord schadelijk in dan vindt je wel mooie info. erover.

hier vindt je best handige info, http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Plagen%20in%20de%20tuin

ben nog niet toegekomen om wat recepten op voorraad te maken maar mischien doe ik vanmiddag wel even.

• 2 years later...

Ik gebruik geen groene zeep en spiritus: ik heb er nogal mijn twijfels over of lieveheersbeestjes daar wel tegen kunnen.

Weet iemand daar meer over?

Suiker als plakmiddel werkt ook.

• 1 month later...

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en ben blij met dit onderwerp. Ik ga straks direct de rabarberthee maken en vanavond uitproberen. Hopelijk hebben we over 'n tijdje weer goede aarbeien.

Over de groene zeep twijfel ik, misschien toch maar met suiker. Ik heb vorige week namelijk de plastic zeilen van de scouting in mijn tuin gedroogd. Daar hadden ze waterglijbaan op gespeeld met groene zeep. Daar waar het zeil gelegen had was al het gras verbrand... Of komt dat door de zon en moet je het daarom vernevelen niet in de zon?

volgens mij heft groene zeep in combi met gras en zon een sort werking net als chloor,

vroeger gebruikte men altijd groene zeep en werd de witte lakens,luiers en kleding op het gras te drogen gelegd om witter te worden

vandaar het gezegde: wasgoed op de bleek leggen!

dat zeildoek ademt niet dus gaat het eronder "branden" op de grasstengels

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/