Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rupsen op aardbeienplant


Juna

Aanbevolen berichten

Sommige plantjes beginnen dit soort gaten te vertonen, nogal ineens. Ik vraag me af wat het is en of ik er iets aan kan doen, hebben jullie een idee?

396538092.jpg

396538574.jpg

 

Het zijn nog maar een paar plantjes, en niet alle bladeren, 1 plantje was er wel slecht aan toe maar er zijn er nog heel veel zonder gaten. Ik wil het dus graag snel verhelpen, zodat de andere plantjes onbeschadigd blijven.

Het lijkt trouwens een beetje op iets waar de kamperfoelie de vorige jaren last van had, al weet ik helemaal niet zeker of dit hetzelfde is. Een soort plaag(je) dus die terug komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt mij vreetwerk van rupsen, ook omdat er wat van dat spinsel te zien is wat rupsen maken,

heb ik overigens nog nooit gezien bij aardbeien.

Mischien wil Luc dit voor je op twitter zetten als je vraagt krijg je mischien vlug antwoord, ondertussen zou ik even zoeken rond en op je planten of je rups of ander beestje ziet.

 

wat is dat lichtbruine dingetje wat aan blad eerste foto hangt ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, het zijn inderdaad rupsjes. Ik heb even een tijdje gezocht en na een tijdje vond ik 'mini' rupsjes, wit/lichtgroen van kleur. Dat is vast slecht nieuws want ik wil geen rupsen bestrijden met gif. Kan je rupsen ook met een gier soort wegkrijgen?

 

Lol, of misschien met knoflook en koffiedik?

 

Wat dat bruine dingetje is weet ik trouwens niet, ik heb het blaadje nog terug gevonden maar het bruine dingetje niet. De rupsjes zijn iets anders van kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knoflookgier dacht ik helpt wel ik zal zoweer eens bij de gieren kijken even checken,

ik zou zoveel mogelijk met de hand weghalen als je dat paar x doet zal ongetwijveld veel schelen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar even een foto gemaakt van oa mijn gigantische en niet vrouwelijke duim , en natuurlijk ook de rupsensoort.

396540544.jpg

 

Grappig dat knoflookgier misschien werkt. Toen ik zag dat de bladeren van de aardbeien gaatjes hadden heb ik er knoflookgier op gesproeid, ik had nog wat staat. Ik dacht dat het verder toch geen kwaad zou kunnen en misschien wel goed zou doen hopelijk is dat ook zo!

 

Ik zal kijken of ik ze eruit kan halen en levend ergens anders kan zetten maar het is wel erg pieterpeuterig klein, en het zouden er best veel kunnen zijn.

Ik ga in ieder geval de aardbeien ergens anders zetten, de losse aardbeien dan. Niet in de buurt van de kamperfoelie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even gecontroleerd knoflook gier is het niet, het is rabarber of alsemgier denk niet dat je die twee hebt.

Verder las ik oorwormen die eten hele kleine rupsjes en deze zijn wel heel klein

Zal nog even bekijken of er een gier is waar je makkelijker aan kan komen of je je rabarber ?

je kan allicht naar volkstuin even paar rabarber bladeren scoren

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Dat zou zeker kunnen!

Ook de soort schade die het blad heeft lijkt op de plaatjes.

Dan ga ik inderdaad eens kijken of ik wat rabarber bladeren mag hebben van een moestuin eigenaar ik zal morgen even kijken of er mensen zijn bij de volkstuin in de buurt.

Desnoods koop ik een beetje bij de groenteboer (als hij dat heeft).

 

En Alsem.. volgens mij ken ik het wel. Maar of ik het vinden kan is een tweede. (en of ik het dan werkelijk goed herken is een derde ) Misschien kan m`n moeder me hiermee wel helpen, die weet het misschien wel te vinden.

 

Ik vind het wel leuk om gier te proberen ben eigenlijk wel erg benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in jouw geval een thee overwegen met heet water omdat dat direkt gebruiks klaar is, met de gier (koud water moet je minimaal een week wachten.

En 1:10 met water he anders is het te sterk.

Ik denk dat je rustig een blad krijgt hoor tenminste bij ons zou iedereen je een blad of wat geven de meeste hebben ook rabarber denk ik.

 

alsem wordt wel veel genoemd tegen rupsen dus denk wel de moeite waard om te kijken of je die ergens kan krijgen

ik ken het ook niet zo, grijsbladig dacht ik.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha ok! Dan is mijn knoflookgier ook geen gier maar thee. Wel oude thee, 3 dagen ofzo het ruikt al goed.

Dus 1 deel rabarber en 10 delen water, ik ga het morgen proberen als ik rabarber kan krijgen ergens.

Ik maak dan wel een thee, en ook een fles (of zoiets) die ik wat langer laat staan zodat het gier word.

Ik denk dat mensen op volkstuinen inderdaad vast wel wat mee willen geven. Alleen weet ik niet zeker of er morgen mensen zijn, meestal meer op zaterdag en zondag volgens mij.

 

Kan je gier lang bewaren? Volgens mij deden jullie dat toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee vrouwen op het moestuincomplex hebben wat aardvlooien te pakken gekregen en in een potje gestopt. De een gaat alles te lijf met groene zeep plus soda, dus gingen ze dat experiment aan... en ja... gelijk morsdood.... maar die combinatie is ook nogal fataal voor allerlei andere bladvreters... dus als je het in huis hebt... proberen maar....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me een handig recept, is van Diana

denk wel dat je dat recept kunt verkleinen in kleindere hoeveelheid.

 

Rabarberblad (extract)

tegen luizen, rupsen en witte- en koolvlieg

Recept:

Pluk 1 kilo blad, snijd in repen en kook 20 minuten in 2 liter water. Laat afkoelen, zeven en voeg 1 eetlepel zachte zeep toe. Verdun 1 op 4 liter water, vernevelen op bewolkste dagen.

 

Ja brandnetel gier kun je bewaren de gier is de werking algemeen versterkend voor planten dus meer een soort meststof, waneer de gier klaar is dan moet je deze nog een keer verdunnen 1;10 met water.

altijd handig om te hebben.

 

ik vindt het doordeweeks gezelliger op de moestuin dan zijn de oude tuinmannen er altijd bijna heel de dag behgalve tussen de middag gaan ze thuis eten, in weekend zijn er bij ons de yuppen met hun kids

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is jammer, geen groenteboer rabarber dus.

Maar ik ga vandaag wel even wandelen en langs het volkstuinencomplex.

 

Hans, de zachte zeep in dat recept, wat voor zeep is dat?

En ik zal het inderdaad verkleinen, het is maar een klein oppervlak aan aardbeien natuurlijk. De bosaardbeien trouwens (laat ik het afkloppen) zien er nog perfect uit. Het zijn alleen de andere aardbeien tot nu toe.

 

En Jasmin dat klinkt als een tweede optie als de eerste niet werkt.

Ik heb me altijd afgevraagd waar je groene zeep kan krijgen en hoe het eruit ziet (naast groen dan ). Ik heb het nog nooit gebruikt. En ik wilde nog vragen of soda/groene zeep nog schadelijk kan zijn voor de grond of voor planten. Dan kan ik iets inschatten hoeveel er in de mix kan.

 

Ik moet maar eens een schriftje gaan beginnen waar dit soort recepten in staan. (en ook: 'begin mei op de aardbeien letten' ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat vroeg ik gisteren natuurlijk ook direct aan een van die dames van het kill-de-aardvlo-experiment... het is die zeep die je voor een euro in de supermarkt ziet liggen, en als je de dop openschroeft zie je een gele gelei... dat noemen ze dus groene zeep....

 

Als we slim zijn, doen we die dames gewoon na. We vangen een boosdoener (of meer) en kijken wat ze niet gaan overleven... Wreed, geef ik toe, maar we gaan niet al die moeite doen voor noppes...

 

O ja... wat ik al eens eerder spontaan heb ontdekt... in mijn vorige huis had ik soms met regelmaat uitbarstingen van vliegen... en toen ik een keer zomaar wat verdunde citronella op zo'n zwerm spoot, vielen ze spontaan dood. De citronella kan je zo kopen in iedere supermarkt bij de schoonmaakmiddelen. Ik heb meestal een oude spuitfles waar ik wat verdunde citronella in heb zitten, om gewoon schoonmaakklusjes te doen.

 

Foto-OB4QO6DD-D.jpg Kost minder dan een euro (0,89)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook rupsen. Tot nu toe hebben ze alleen mijn appelboom aangevreten. 1 keer zag ik een klein rupsje op de aardbeienplanten, maar die vertonen nog geen gaten. De appelboom wel Heel af en toe vind ik 1 heel klein rupsje, maar meestal zie ik gewoon niks. Dus vangen wordt lastig.

 

Ik ben benieuwd naar de citronella-ervaring!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die citronella in een spuitflacon is ook wel een handig idee

Ik ben even in mijn aanrechtkastje gedoken. M'n moeder is ooit eens langs gekomen met "groene zeep". Driehoek (het merk) noemt het zachte zeep. Ik trok de deksel eraf en constateerde 2 dingen -> het is idd geel van kleur, en de zeep had helaas zijn beste tijd gehad, er zaten witte spikkels op

Ik wacht het citronella project af en dan kan ik dat ook eventueel gaan gebruiken. Is ook niet te duur om uit te proberen. Zal dat op t terras ook geen vliegen/muggen weren als je zoiets op een schaaltje doet?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet hoor die citronella lijkt mij een schoonmaak middel waarvan alles in kan zitten wat helemaal niet goed is voor planten,

groenezeep volgens mij driehoek staat erop is zachte zeep en een natuurprodukt het zit in een potje en je kunt erzo met je vinger een klodder uithalen.

in iedergeval niet slecht voor planten, groenezeep met spiritus gemengd met wat water wordt vaak aangeraden bij luis.

soda lijkt mij in kleine hoeveelheid niet schadelijk voor planten maar wel waneer je veel zou gebruiken.

Best is denk ik gewoon dat soort dingen in plantespuit lichtsproeien dan kom je overal bij aan onderkant enzo en hoef je niet overdereven de grond van de plant nat te maken.

 

citronella fles even bekeken, is een syntetisch gemaakt schoonmaak middel op basis van javaanse olie en nog wat vreemde chemische middelen zou dat maar niet op je planten gaan spuiten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een potje halfgeoogste sla geofferd voor de wetenschap. Niet alleen de bladeren bespoten, ook flink op de aarde rond de plant... gewoon om te weten of deze er aan dood gaat. Normaal doe je dat natuurlijk niet.

 

Misschien nog een controle plantje met alleen bespoten bladeren...

 

Maar 1 ding kan ik je zeggen... vliegen zijn binnen een paar seconde dood... misschien een aanwijzing om het juist niet te gebruiken? Ingewikkeld hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...