Jill Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Ik heb ondertussen nog wat aan het opzoeken geweest en kwam bij deze term (espalier) uit. Als ik het goed begrijp is dit de vorm waarin bomen gesnoeid worden. En ik zou deze vorm graag gaan toepassen.Nu heb ik echter enkele vragen bij deze manier van fruitbomen plaatsen. Kan ik tussen de palen iets anders doen dan draad? Zoals bijvoorbeeld houten latten of stevige bamboestokken?Mocht het toch interessanter zijn om draad te gebruiken, welke is dat dan?En hoe hoog moeten de palen komen? Ik zou graag appelbomen en perenbomen op deze manier zetten maar hoeveel ruimte moet ik tussen elke plant laten? En op welke afstand kan ik best een steunpaal zetten?En kan ik een laagstam aankopen of moet ik fruitbomen kopen die al over een leivorm beschikken? Alvast bedankt. GroetenJill Quote www.biomoestuin.jimdo.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Ga ik een heleboel schieten; kijk maar wat je gebruiken kan en vraag gerust verder. Espalier is een oude wijze van vormen, leiden. Veelal tegen een muur voor bijvoorbeeld peren. Kan je inzetten ja. Is goed te doen, maar: met veel geduld. Niet direct iets voor je eerste pogingen. Geeft niets; gewoon doen als je dat wat lijkt. Je kan daar laagstam voor nemen, of misschien beter toch wel : struikvorm. Struik wil niet zeggen dat het een struik is. Struikvorm is net even een wat zwakker groeiende onderstam dan de laagstam. Iets wat jij denk ik beter kan gebruiken. Ook struikvorm kunnen forse dingen worden, maar dat ga je voorkomen door de boompjes zeer streng te leiden. Ga naar een goed gesorteerde handelaar, waar je de tijd neemt om je boompjes op soort en maat en takstand uit te zoeken. Neem de boompjes zo jong mogelijk, dat maakt dat de takken nog goed buigzaam zijn, goed te vormen en te dwingen naar wat jij wil.Betekent wél dat het dus jonge boompjes zijn, en dus ook, dat je oogst wat langer de tijd kan nemen. Geeft niks. Je gaat voor de toekomst. Je hebt wat mooie boompjes uitgezocht met mooie takken die je al in je gedachte goed kan uitbuigen in de vorm die je wil en aan je draden.Thuis gaan ze de grond in. Overweeg bijvoorbeeld de boompjes schuin te zetten aan de draden. Dat remt de groei ook nog eens en komt de vruchtzetting in de takken ten goed.Ik heb het dan over het maken van 'snoeren' ( zo heet die leivorm / snoeivorm ) en niet speciaal over espalier, maar dat combineren kan óók nog.Er is véél mogelijk.Alle ooit bedachte snoeivormen en leivormen zijn bedacht op de meest ideale vruchtzetting, op open snoeien ( dit ivm met ziektes ) en de mate van bezonning ( licht )Je kan ook vele klassieke vormen combineren , of je eigen vorm uitzoeken. Espalier is een mogelijkheid ja. Dit alles kan aan draad. Kan ook aan stokken. Net wat jij wil en je praktisch lijkt. Ook op termijn. Het moet jaren en jaren staan en best veel gewicht kunnen torsenZelf doe ik dat wel aan draad, ik doe het ook aan bamboestokken en in losse boompjes met uitbuigen etc. Aan draad is mooi hoor en heel prakisch. Neem bv groen ijzerdraad met pvc coating 2mm minimaal en gebruik daarbij draadspanners. Palen wat je wilt. Maar bedenk dat je boompjes zo'n 15 jaar staan wel. Dus de palen mogen best van een goede kwaliteit zijn, ook afhankelijk van hoe nat je grond is. ( goedkope geïmpregneerde tuinpalen zijn na 5 jaar wel zwak-gerot op wat nattere grond ) Dan, daarna zullen de boompjes in de rij aan de draad moeten. En daarna ga je snoeien.Dat zijn echt elle-lange verhalen hoe dan te gaan snoeien. Dat wil je ook weten ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jill Posted October 2, 2014 Author Share Posted October 2, 2014 Dan kan ik waarschijnlijk beter voor draad gaan. Want bamboe of bijvoorbeeld houten latten die ze gebruiken voor daken die zullen de bomen niet overleven en dan moet ik wanneer de boom al flink gegroeid is nog iets gaan voorzien.Lijkt me niet echt praktisch... Ok dan ga ik voor struikvorm. Dan is men volgende stap al eens uitzoeken wie in mijn buurt een degelijke kwaliteit aan bomen kan bezorgen. Afhankelijk van hoe diep de palen in de grond moeten zal ik wel voor goede kwaliteit moeten gaan want we zitten wel met een nattere ondergrond. Misschien is het inderdaad wel handig om een eerste stap in het snoeien uit te leggen? Quote www.biomoestuin.jimdo.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts